I gang med Libre Office - for skoler?
Posted: 19. Nov 2016 22:59
Jeg sad og spekulerede lige vel rigeligt i rutebilen her til aften. Måske lidt inspireret af Nyhedsbrevets små guider til makroer. Generelt ved jeg intet om livet i folkeskolen (eller gymnasier/hf/etc.) i dag - jeg er 54 og vi havde en svensk maskine, der stod på naboskolen, som vi kørte meget simpel timesharing på. 2 kB til hver bruger. Jeg mindes med gru, når et par lærere forsøgte at inkludere maskinerne i undervisningen i gymnasiet. De vidste for lidt, og der var for mange sære og magiske ting, der ikke skulle forklares (eller spørges om).
Hvordan oplever børn (og nok ikke mindre deres lærere i dag) tekstbehandling osv.? Er det noget mystisk noget, der skal styres med magiske besværgelser i Harry Potter-stil? Sveder lærerne af angst, når en elev får stillet et svært spørgsmål (eller smadret noget)? Eller er alt fryd og gammen?
Ville der være behov for at nogen med pædagogiske evner (i samarbejde med nogle forknytte lærere) skrev nogle kapitler om, hvordan man kommer i gang med tekstbehandling, regneark, grafik ... OG hvad der i store træk foregår bag kulisserne. Faldgruber. Almindelige problemer (der må lærerne især kunne komme med eksempler). En lille smule om hvordan man "pepper en tekst op" (jeg hader den slags, men jeg kan forestille mig, at børn ser noget anderledes på det, men så hellere lære dem at gøre det ordentligt). Brug og misbrug af stavekontrollen. Naturligvis baseret på arbejdet med Libre Office. Formuleret enkelt uden at tale ned til folk.
Det skal ikke trykkes (af os), for det er for dyrt og gør det svært at opdatere. Men nogle pdf-filer, som skolerne kan hente.
Det kan også være, at der findes et glimrende materiale, i så fald er det fint. Jeg ved som sagt intet om nutidige skoleforhold. Jeg har heller ingen ide om, hvem der skulle trække læsset, hvis det var en god ide.
Hvordan oplever børn (og nok ikke mindre deres lærere i dag) tekstbehandling osv.? Er det noget mystisk noget, der skal styres med magiske besværgelser i Harry Potter-stil? Sveder lærerne af angst, når en elev får stillet et svært spørgsmål (eller smadret noget)? Eller er alt fryd og gammen?
Ville der være behov for at nogen med pædagogiske evner (i samarbejde med nogle forknytte lærere) skrev nogle kapitler om, hvordan man kommer i gang med tekstbehandling, regneark, grafik ... OG hvad der i store træk foregår bag kulisserne. Faldgruber. Almindelige problemer (der må lærerne især kunne komme med eksempler). En lille smule om hvordan man "pepper en tekst op" (jeg hader den slags, men jeg kan forestille mig, at børn ser noget anderledes på det, men så hellere lære dem at gøre det ordentligt). Brug og misbrug af stavekontrollen. Naturligvis baseret på arbejdet med Libre Office. Formuleret enkelt uden at tale ned til folk.
Det skal ikke trykkes (af os), for det er for dyrt og gør det svært at opdatere. Men nogle pdf-filer, som skolerne kan hente.
Det kan også være, at der findes et glimrende materiale, i så fald er det fint. Jeg ved som sagt intet om nutidige skoleforhold. Jeg har heller ingen ide om, hvem der skulle trække læsset, hvis det var en god ide.