I gang med Libre Office - for skoler?

Her diskuterer vi emner, som omhandler fællesskabet og den måde vi samarbejder på.

Ordet er frit!
Post Reply
Ditlev

I gang med Libre Office - for skoler?

Post by Ditlev »

Jeg sad og spekulerede lige vel rigeligt i rutebilen her til aften. Måske lidt inspireret af Nyhedsbrevets små guider til makroer. Generelt ved jeg intet om livet i folkeskolen (eller gymnasier/hf/etc.) i dag - jeg er 54 og vi havde en svensk maskine, der stod på naboskolen, som vi kørte meget simpel timesharing på. 2 kB til hver bruger. Jeg mindes med gru, når et par lærere forsøgte at inkludere maskinerne i undervisningen i gymnasiet. De vidste for lidt, og der var for mange sære og magiske ting, der ikke skulle forklares (eller spørges om).

Hvordan oplever børn (og nok ikke mindre deres lærere i dag) tekstbehandling osv.? Er det noget mystisk noget, der skal styres med magiske besværgelser i Harry Potter-stil? Sveder lærerne af angst, når en elev får stillet et svært spørgsmål (eller smadret noget)? Eller er alt fryd og gammen?

Ville der være behov for at nogen med pædagogiske evner (i samarbejde med nogle forknytte lærere) skrev nogle kapitler om, hvordan man kommer i gang med tekstbehandling, regneark, grafik ... OG hvad der i store træk foregår bag kulisserne. Faldgruber. Almindelige problemer (der må lærerne især kunne komme med eksempler). En lille smule om hvordan man "pepper en tekst op" (jeg hader den slags, men jeg kan forestille mig, at børn ser noget anderledes på det, men så hellere lære dem at gøre det ordentligt). Brug og misbrug af stavekontrollen. Naturligvis baseret på arbejdet med Libre Office. Formuleret enkelt uden at tale ned til folk.

Det skal ikke trykkes (af os), for det er for dyrt og gør det svært at opdatere. Men nogle pdf-filer, som skolerne kan hente.

Det kan også være, at der findes et glimrende materiale, i så fald er det fint. Jeg ved som sagt intet om nutidige skoleforhold. Jeg har heller ingen ide om, hvem der skulle trække læsset, hvis det var en god ide.
med venlig hilsen

Ditlev Petersen
mikkels1989

Re: I gang med Libre Office - for skoler?

Post by mikkels1989 »

Hej!

Jeg synes det lyder som en spændende ide.

Mit forslag er, at skrive 10 forskellige guides til tekstbehandling i Libreoffice og udgive det på en blog. Når du har gjort det, så kontakt forskellige lærere/skoler og gør dem opmærksomme på din ressource. Vurder herefter hvordan responsens har været og om der er mening i at fortsætte.

Min observation er derudover, at rigtig mange folkeskole-elever, har iPads? Det kan måske være en udfordring, da så vidt jeg ved, at Libreoffice ikke er tilgængeligt på iOs?
soren

Post by soren »

Der er sikkert mange lærere i dette forum, men jeg vil alligevel dele min erfaring her.
Min søn går i 7. klasse og har i de sidste 3 år brugt pc i skolen. Der undervises udelukkende i Microsofts officepakke, da Microsoft har været hurtigt ude med gratis pakker til skoler og undervisningsinstitutioner.
Eleverne har et helt naturligt forhold til det at bruge tekstbehandling, præsentationer og regneark, selvom undervisning i brug af de forskellige moduler er ret begrænset. Efter 3 år er alle eleverne blevet meget dygtige i brug af tekstbehandling, regneark, præsentationer, samt en hel del andre programmer i forbindelse med skoleopgaver.
Jeg så gerne at man udvidede brugen af officepakker til at omfatte LibreOffice, så eleverne opdrages til at være nysgerrige og undersøgende i forhold til alternativer til Microsoft. Det er trods alt den unge generation, der kommer til at præge markedet fremover, og hvis de kun kender til Microsoft, så er LibreOffice's dage talte.
Opgaven må altså være at udbrede kendskabet til LibreOffice og overbevise skoler, institutioner og virksomheder om, at det er fuldt ud lige så godt et produkt som Microsofts produkter.
Det skal jo ikke stoppe initiativer til at lave vejledninger og manualer, da de er en naturlig og nødvendig del af programpakken.

mvh
Søren
OFS

Post by OFS »

Der er også gjort et meget stort arbejde hos Skolekonsulenterne i Tønder kommune.

http://skolekonsulenterne.skoleporten.d ... 21dcd620b/

Tidligere kunne man erhverve en DVD eller USB-stik med diverse programmer og vejledninger.
Nu er de ved at revidere materialerne, og der lå tidligere vejledninger over nogle af OpenOffice programmerne, bl.a. med Leif Lodahls navn på.
Disse burde jo revideres i retning af LibreOffice i stedet for.

Med venlig hilsen
Otto Nielsen
O.F.S.Nielsen
Post Reply