Underlig stavekontrol

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
mads

Underlig stavekontrol

Post by mads »

Når jeg bruger den denske stavekontrol
er der mange underlige forslag til ellers rigtigt stavede ord, som fx der til
"usagte" bliver der foreslået "u sagte" og "usagt e"
og "normaliteten" bliver til "normalitet en".

Det har været sådan i mange versioner nu, og det gør det ret bøvlet at bruge openoffice til meget andet end korte dokumenter.

MVH - Mads
Novice

Re:Underlig stavekontrol

Post by Novice »

Jeg har lige fået min første pc i en temmelig moden alder, men har ikke råd til at installere et tekstbehandlingspgr. som MS Word.
I min PC har jeg word pad som desværre er utilstrækkeligt til mit brug.
Kan jeg bruge OO som jeg ville bruge MS Word? Hvis jeg sender en mail, vedhæftet dokument skrevet i OO, kan modtager der har Word læse det uden videre? Kan modtager rette, skrive videre på det i Word?
Sikkert helt elementære spm. som jeg kan læse mig til, men hvor.
På forhånd tak for svaret.
ovelarsen

Post by ovelarsen »

Hejsa. :D
Man kan - når man arbejder i OpenOffice - gemme et dokument som M$ word dokument (*.doc) - men selvfølgelig er det ikke det samme som at arbejde i M$ Word - men i 98% af det brug de fleste har for tekstbehandling - er OpenOffice helt fint.
Hvordan det kommer til at se ud - til efteråret - når version 2.0 kommer - ved jeg ikke - der er måske nogle her - der kan komme med et bud på det.

Peace
:twisted:
Open Suse - OpenOffice - Mozilla Guerilla/ SeaMonkey

"if you read this...you have wasted three seconds of your life."
finngl

Svar til Mads vedr. stavekontrol

Post by finngl »

Det er et kendt problem. Det sker, når f. eks. 'normalitet' og 'en' begge er med i stavekontrollens ordliste, men ikke 'normaliteten'. Lidt forenklet betragtet er det et spørgsmål om at udvide ordlisten, så f. eks. 'normaliteten' også er med. Men set med danske øjne er det ikke praktisk gennemførligt at få 'alle' ord med i ordlisten, fordi vi på dansk kan lave nye ord ved at sammensætte andre ord. Heldigvis er der i ordlistens syntaks mulighed for at man kan angive at et ord kan bruges som begyndelses- eller slutord ved ordsammensætninger. Der er på et tidspunkt lavet nogle ændringer i den danske ordliste, så bl. a. alle navneord nu accepteres som både begyndelses- og slutord i ordsammensætninger. Det hjælper lidt på det, idet f. eks. 'agentvirksomhed' nu accepteres som ét ord også selvom det ikke er i ordlisten, hvis blot 'agent' og 'virksomhed' begge er i listen. Men princippet har en pris, idet mange oplagt meningsløse ordsammensætninger nu også accepteres: f. eks. 'billigboghandelsstandsforeningslivsforsikringsagentvirksomhed'.
z1terapi

Re: Svar til Mads vedr. stavekontrol

Post by z1terapi »

finngl wrote:Det er et kendt problem. Det sker, når f. eks. 'normalitet' og 'en' begge er med i stavekontrollens ordliste, men ikke 'normaliteten'. Lidt forenklet betragtet er det et spørgsmål om at udvide ordlisten, så f. eks. 'normaliteten' også er med.

Jeg har også lige installeret OO2.O og oplevet samme problem.
Jeg synes ikke jeg havde problemet i tidligere versioner som 1.4(mener jeg den hed) Kan man ikke bare snuppe ordbogen fra den version og bruge?

mvh Thomas
Lodahl

Post by Lodahl »

Tidligere versioner som 1.4(mener jeg den hed) Kan man ikke bare snuppe ordbogen fra den
Det er den samme ordbog.

Problemet er, at også ordbogsprojektet er et open source projekt. Den eneste måde at gøre den bedre på: DELTAG I ARBEJDET.

http://da.speling.org/
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
z1terapi

Post by z1terapi »

Det er den samme ordbog.
Jamen så må jeg jo kunne løse mit problem ved hjælp af nogle indstillinger i OO, da problemet er nyt for mig. Jeg ville sådan set godt prøve at hjælpe, men jeg synes det ser utrolig svært ud, og er ikke 100 meter mester i dansk. Jeg kan godt stave, så hvis det er et spørgsmål om at kigge ord efter for stavefejl, vil jeg da gerne give en hånd :-)

mvh Thomas
Post Reply