Værktøjslinier

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
LHT

Værktøjslinier

Post by LHT »

Hvordan bibeholder man de værktøjslinier man gerne vil have vist? Når man lukker OpenOffice og åbner igen, er de værktøjslinier man før valgte væk. Kan man ikke få dem vist permanent så de er der hver gang man åbner?
finngl

Re:Værktøjslinier

Post by finngl »

Jeg går ud fra at du bruger en 2.0-præ-release - i 1.x har alle værktøjslinjer en persistent opførsel, d. v. s. at programmet husker hvilke værktøjslinjer, der var aktive sidste det pågældende modul var aktivt.

Hele værktøjslinje-systemet er nydesignet i 2.0. En af nyhederne her er, at mange af værktøjslinjerne nu er kontekst-sensitive - d. v. s. de dukker op i de sammenhænge hvor de er relevante og forsvinder igen når de ikke længere er det. Man kan dog til enhver tid få alle de værktøjslinjer frem, som er tilknyttet det pågældende OOo-modul, ved hjælp af menuen Vis - Værktøjslinjer. Det gælder også de kontekst-sensitive, og også selvom de ikke er relevante i den aktuelle sammenhæng. Det, der reelt sker, når man på den måde 'tvinger' en kontekst-sensitiv værktøjslinje til at blive vist, er, at kontekst-sensitiviteten midlertidigt slås fra. Den vil dog automatisk blive slået til igen senere. Når du starter OOo, vil alle kontekst-sensitive værktøjslinjer have kontekst-sensitiviteten slået til; d. v. s. de vil ikke blive vist før der er brug for dem.

Så konkusionen er altså: de værktøjslinjer, du gerne vil have vist, skal nok komme frem når du har brug for dem :)
Jesper

Post by Jesper »

Ideen er udemærket med at OO tænker for mig, men jeg må da sige at jeg efterhånden er blevet temmelig træt af at skulle fortælle OO2 at den skal vise værktøjslinien "Indsæt" Jeg benytter mig af noter, litteratur... og jeg vil da gerne selv bestemme om den er fremme eller ej. Indtil nu har jeg læst det ved at smide de meste benyttede knapper ind i en af de permanente værktøjslinier. Virker, men uhensigtmæssigt.

Så jeg ville da også gerne vide om det er muligt at få OO2 til at huske hvilke værktøjslininer som jeg selv udtrykkeligt beder OO2 om at have fremme...

Mvh Jesper
finngl

Post by finngl »

De kontekst-sensitive værktøjslinjer kan ikke bringes til at være fremme permanent.

En løsning kunne være an modificere en af de ikke-kontekst-sensitive værktøjslinjer, så den indeholder de ikoner, du oftest har brug for. Du kan modificere værktøjslinjerne under Funktioner > Tilpas.
Peter Bækgaard

Re: Værktøjslinie

Post by Peter Bækgaard »

Det er muligt ved hjælp af en "work around" at løse problemet med at få permanent visning af de værktøjslinjer, man ønsker. Løsningen kræver lidt arbejde, men er dog overkommelig, især hvis man bare har brug for permanent visning af en enkelt eller to værktøjslinjer, som ellers ikke kan vises permanent.

Lad os antage, at man gerne vil have permanent visning af indholdet af værktøjslinjen "Indsæt". Det opnås ved at lave en (evt. modificeret) kopi af denne værktøjslinje. Værktøjslinjer oprettede af en bruger kan nemlig alle vises permanent.

1) Opret en ny værktøjslinje (>Vis>Værktøjslinjer>Tilpas...>Fanebladet Værktøjslinjer>Ny...). Navngiv den (f.eks. Indsæt2) og klik OK.
2) I Dialogboksen Tilpas (fanebadet Værktøjslinjer - sørg for, at navnet Indsæt2 vises i rulleboksen Værkstøjslinje) klikkes der på knappen Tilføj....
3) I Dialogboksen Tilføj kommandoer, rulleboksen Kategori, klikkes der på Indsæt. I rulleboksen til højre (Kommandoer) klikkes der på en kommando, f.eks. Tabel, og derefter på knappen Tilføj. På tilsvarende måde tilføjes andre kommandoer.
3) Når du er færdig med at tilføje kommandoer, klikker du på Luk.
4) Du er nu tilbage i dialogboksen Tilpas, fanebadet Værktøjslinjer. (Hvis en af kommandoerne på den nye værktøjslinje ikke har noget ikon i forvejen, vil der på værktøjslinjen blive vist en knap med tekst. Dette kan ændres ved i dialogboksen Tilpas, fanebadet Værktøjslinjer at klikke på den pågældende kommando og vælge >Modificer...>Skift Ikon...). - Klik OK.
5) Vælg >menuen Vis>Værktøjslinjer og sæt et flueben ved den nyoprettede værktøjslinje. Den vil så blive vist permanent - medmindre du fjerner fluebenet igen.

Mvh

Peter
Post Reply