Vi nærmer os OpenOffice.org 2.0 og har brug for din mening
Moderator: Lodahl
-
Vi nærmer os OpenOffice.org 2.0 og har brug for din mening
Kære alle
Vi er ved at nærme os udgivelsen af OpenOffice.org 2.0, så vi er nu ved at finpudse produktet.
Den seneste udviklingsudgave (m98) er klar til:
Linux (RPM): http://ftp.linux.cz/pub/localization/Op ... rpm.tar.gz
Win32: http://ftp.linux.cz/pub/localization/Op ... nstall.zip
I denne udgave er der danske guider (Brev, Fax, dagsorden, præsentation, rapport etc.), men dansk ordbog mangler stadig.
Brugergrænsefladen er 99% oversat, og hjælpefilerne er ca. 70% oversat og kvalitetssikret. Vores deadline for oversættelsen er 21. maj.
Derfor er det nu tid til at få jeres umiddelbare tilbagemelding på, hvad I synes der mangler før en 2.0 lever op til jeres krav til en komplet fri kontorpakke.
Hvad er de største højdepunkter i den kommende 2.0?
Hvad er de største skuffelser i den kommende 2.0?
Hvilke uløste fejl og mangler volder de største kvaler for dig/jeres virksomhed?
Spørg også gerne venner, familie, kolleger, medstuderende etc. om deres behov er opfyldt i den kommende OpenOffice.org 2.0.
Jeg vil gerne opfordre alle til at give en tilbagemelding, så vi kan få et godt overblik at arbejde videre ud fra.
mvh
Søren
Vi er ved at nærme os udgivelsen af OpenOffice.org 2.0, så vi er nu ved at finpudse produktet.
Den seneste udviklingsudgave (m98) er klar til:
Linux (RPM): http://ftp.linux.cz/pub/localization/Op ... rpm.tar.gz
Win32: http://ftp.linux.cz/pub/localization/Op ... nstall.zip
I denne udgave er der danske guider (Brev, Fax, dagsorden, præsentation, rapport etc.), men dansk ordbog mangler stadig.
Brugergrænsefladen er 99% oversat, og hjælpefilerne er ca. 70% oversat og kvalitetssikret. Vores deadline for oversættelsen er 21. maj.
Derfor er det nu tid til at få jeres umiddelbare tilbagemelding på, hvad I synes der mangler før en 2.0 lever op til jeres krav til en komplet fri kontorpakke.
Hvad er de største højdepunkter i den kommende 2.0?
Hvad er de største skuffelser i den kommende 2.0?
Hvilke uløste fejl og mangler volder de største kvaler for dig/jeres virksomhed?
Spørg også gerne venner, familie, kolleger, medstuderende etc. om deres behov er opfyldt i den kommende OpenOffice.org 2.0.
Jeg vil gerne opfordre alle til at give en tilbagemelding, så vi kan få et godt overblik at arbejde videre ud fra.
mvh
Søren
Last edited by Søren Thing Pedersen on 12. Oct 2005 07:54, edited 1 time in total.
-
Re:Vi nærmer os OpenOffice.org 2.0 og har brug for din menin
Hej alle
Jeg prøvede at installere en engelsk version af OpenOffice 2.0 (eller 1.9.79) på en udenlandsk Windows-computer. Og det irriterede mig, at programmet samtidig kræver en installation af Java Runtime Environment, som man skal ud at hente på nettet. Jeg synes, det er noget unødvendigt besvær, som kan gøre det sværere at udbrede Oo til ikke-computer-kyndige. Kan dette ikke ændres?
Noget andet er, at Oo faktisk crashede, da vi rodede videre med installationen. Dette er ikke særlig overbevisende.
Bedste hilsner
Jens
Jeg prøvede at installere en engelsk version af OpenOffice 2.0 (eller 1.9.79) på en udenlandsk Windows-computer. Og det irriterede mig, at programmet samtidig kræver en installation af Java Runtime Environment, som man skal ud at hente på nettet. Jeg synes, det er noget unødvendigt besvær, som kan gøre det sværere at udbrede Oo til ikke-computer-kyndige. Kan dette ikke ændres?
Noget andet er, at Oo faktisk crashede, da vi rodede videre med installationen. Dette er ikke særlig overbevisende.
Bedste hilsner
Jens
-
Hej igen
Da jeg jvnf. ovenstående indlæg ikke har installeret OpenOffice 2.0 endnu (holder mig til 1.1.4 indtil videre), så kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan det går med muligheden for at integrere musikfiler (MP3, WMA...) i en Impress-præsentation. Det er en meget vigtig funktion for mig, der afgør om jeg er nødt til at anskaffe en PowerPoint-licens (lidt imod min vilje).
Bedste hilsner
Jens
Da jeg jvnf. ovenstående indlæg ikke har installeret OpenOffice 2.0 endnu (holder mig til 1.1.4 indtil videre), så kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan det går med muligheden for at integrere musikfiler (MP3, WMA...) i en Impress-præsentation. Det er en meget vigtig funktion for mig, der afgør om jeg er nødt til at anskaffe en PowerPoint-licens (lidt imod min vilje).
Bedste hilsner
Jens
Jeg tilslutter mig Jens. Den allerstørste problematik med OOo 2.0 er dennes afhængighed af et Java runtime-miljø.
Jeg er i øvrigt blevet citeret i denne nyhed på newsforge, for at have den holdning:
http://software.newsforge.com/article.p ... 244&tid=93
Med venlig hilsen, Anders Breindahl.
Jeg er i øvrigt blevet citeret i denne nyhed på newsforge, for at have den holdning:
http://software.newsforge.com/article.p ... 244&tid=93
1. Mangel i OOo
2. Java
1. Den største mangel jeg ser i OOo er i calc. Den mangler "Sovler".
Jeg havde forleden dag valget imellem at installere Linux og en solverapplikation til OOo v. 1x, eller at installere Excel, så jeg kunne gennemføre tre undervisningstimer i finansieringsmodeller og processoptimering. Jeg valgte at låne en andens laptop med Excel installeret.
Løsning: Integrer den solverapplikation der allerede er lavet til OOo ! Det er der RIGTIG mange forskere og virksomheder der bliver jublende glade for. http://solver.linuxml.com/
2. Når nu OOo aligevel ikke er skrevet i C++ helt fra bunden af, og derved er langsom - grundet javakonverteringerne og manglende kodeoptimeringer - ser jeg ingen problemer i Java afhængighed.
Jeg vil dog opfordre til at man laver en gruppe der vil arbejde med optimering af koden i OOo, for at gøre hele systemet hurtigere, og derved mere brugervenligt.
Mvh
Peter Thomsen
http://www.hardz.com
2. Java
1. Den største mangel jeg ser i OOo er i calc. Den mangler "Sovler".
Jeg havde forleden dag valget imellem at installere Linux og en solverapplikation til OOo v. 1x, eller at installere Excel, så jeg kunne gennemføre tre undervisningstimer i finansieringsmodeller og processoptimering. Jeg valgte at låne en andens laptop med Excel installeret.
Løsning: Integrer den solverapplikation der allerede er lavet til OOo ! Det er der RIGTIG mange forskere og virksomheder der bliver jublende glade for. http://solver.linuxml.com/
2. Når nu OOo aligevel ikke er skrevet i C++ helt fra bunden af, og derved er langsom - grundet javakonverteringerne og manglende kodeoptimeringer - ser jeg ingen problemer i Java afhængighed.
Jeg vil dog opfordre til at man laver en gruppe der vil arbejde med optimering af koden i OOo, for at gøre hele systemet hurtigere, og derved mere brugervenligt.
Mvh
Peter Thomsen
http://www.hardz.com
Er der en grund til at ordbogen ikke virker ?
Hvis jeg ikke husker forkert var der vist også
bøvl
dengang jeg installerede ver 1!
Det virker ikke særligt professionelt
Mvh Lars G
Hvis jeg ikke husker forkert var der vist også
bøvl

Det virker ikke særligt professionelt
Mvh Lars G
Re: Vi nærmer os OpenOffice.org 2.0 og har brug for din meni
HiSøren Thing Pedersen wrote:Kære alle
--- klip --- Jeg vil gerne opfordre alle til at give en tilbagemelding, så vi kan få et godt overblik at arbejde videre ud fra.
mvh
Søren
Helt grundlæggende er jeg M-E-G-E-T begejstret for version 2. Jeg har ingen fejl opserveret gennem de sidste måneder i hverken Tekst, Regneark, Calc og Præsentations modulerne... især Powerpoint kompatibiliteten er øget og brugerfladen er blevet meget forbedret i forhold til ver 1.1 Jeg har benyttet både den engelske og danske version (.93)
Mit smertensbarn er databasedelen, som i SUN´s egen udgave er medleveret Adabas databasen... hvilken ikke findes i OOo udgaven... men denne skulle fungere fint med MySQL, hvis den ellers er installeret.
MEN HVORDAN????
Jeg har måske ikke ledt de rigtige steder, men jeg savner virkelig en hjælpeguide som afmystificerer de mange begreber og interfaces når en database skal opsættes.
MS-Access er i forhold lige til at gå til og skal OOo databasedelen konkurere skal det gøres MEGET mere i brugerfladen (minimum bedre guides og manual)
Men potentialet er stort, så hvis de mange interfacemuligheder virkelig kan bringes til at virke ville brugsmulighederne være mange... men jeg kan med min viden - desværre - ikke få hul overhovedet

Lykkes det at få databasedelen med, så mangler vi blot en Outlook-clon (ikke kun den begrænsede Express-like clon som Thunderbird) Den skal kunne køre op mod en exchangeserver eller lignende. En Firefox "Theme" som matcher OOs´s flotte brugerflade ville da være lækker

Men helhedsindtrykket af OO er alligevel næsten til UG.
Godt gået - skal det lyde til alle udviklerne.
vh
Poul
Hej alle
I ovenstående nyhed står der:
http://www.java.com/en/download/manual.jsp
Bedste hilsner
Jens
I ovenstående nyhed står der:
Hvad mener de med, at JRE ikke er gratis? Den ligger da til gratis download på nettet. Såvidt jeg kan se, kan den downloades fra:Since Java's license is neither free nor open source...
Bedste hilsner
Jens
som studerende er jeg begyndt at overveje dette som mit nye office suite. Et problem for mig er dog, så vidt jeg har forstået, at ordbogsfunktionen ikke funker helt. (Jeg vil gerne rettes, hvis jeg har taget fejl.) Dette kunne være medvirkende til at jeg går ud og invisterer i MS Office
Jeg har benyttet OOo som eneste ”kontorpakke” i nogle år. 70% til erhverv og 30% privat. Som langt de fleste brugere (antager jeg) benytter jeg primært Writer, men også meget Impress. Jeg bruger stort set ikke Calc, Draw osv. Af forskellige årsager har jeg set meget frem til vers. to.
Jeg kan kun tilslutte mig PoulB. Jeg er MEGET tilfreds. Ligesom jeg overordnet har været med vers. 1.
Højdepunkter: Bedre mulighed for at tælle ord/bogstaver. Bedre udveksling ved MS Office. Bedre grænseflade. Langt bedre udgave af Impress på alle punkter.
Skuffelser: Et stærkt ord. Jeg er ikke skuffet. Der har i miljøet omkring OOo været tale om brugen af Java. Det vil jeg ikke gå ind i her. Som bruger har det ingen praktisk betydning for mig. Det må være det væsentligste.
Skulle jeg fremhæve nogle ønsker kunne det være en TOTAL problemfri udveksling med MS Office, men det er vel for meget at håbe på. Jeg ved ikke så meget om dette område, men jeg forstår, at der har været nogle problemer med Calc/Excel, der har gjort, at den offentlige sektor har fravalgt OOo. Mon de problemer nu er løst?
Problemer/kvaler for mig og min virksomhed: Igen, jeg støder (formodentlig) fortsat på problemer med dokumentudvekling, skønt det ser ud til at blive i mindre grad end tidligere.
Spørg venner: Når jeg prøver at overtale folk til at bruge OOo er problemet ALTID, at de er modstræbende fordi der er tale om dårlig og ”nørdet” support. Jeg ved godt, at I bruger mange kræfter på at oversætte pakken til dansk. Hatten af for det! Virkelig! Men jeg tror, at det ville gøre mere for udbredelsen af OOo og StarOffice, hvis man lavede et mere brugervenligt supportsite. Rettet mod den jævne bruger. Evt. med en portefølje af templates og enkle tips som fx http://blogs.sun.com/roller/page/dancer ... _documents og http://blogs.sun.com/roller/page/dancer ... sentations. For mig personligt betyder det mindre, om et stykke software er på dansk eller engelsk. Det samme gælder for de fleste jeg kender. De har i forvejden en lang række engelske programmer. Personligt er HELE min pc (incl. XP, FireFox, Thunderbird og OOo 1.1.4) på engelsk. Jeg havde nok forventet, at man havde set og forstået betydningen af dette hos OOo-gruppen.
Men altså – Jeg er MEGET tilfreds med 2.0
De bedste hilsner
Stig
www.infoark.dk
www.informationsarkitektur.dk
Jeg kan kun tilslutte mig PoulB. Jeg er MEGET tilfreds. Ligesom jeg overordnet har været med vers. 1.
Højdepunkter: Bedre mulighed for at tælle ord/bogstaver. Bedre udveksling ved MS Office. Bedre grænseflade. Langt bedre udgave af Impress på alle punkter.
Skuffelser: Et stærkt ord. Jeg er ikke skuffet. Der har i miljøet omkring OOo været tale om brugen af Java. Det vil jeg ikke gå ind i her. Som bruger har det ingen praktisk betydning for mig. Det må være det væsentligste.
Skulle jeg fremhæve nogle ønsker kunne det være en TOTAL problemfri udveksling med MS Office, men det er vel for meget at håbe på. Jeg ved ikke så meget om dette område, men jeg forstår, at der har været nogle problemer med Calc/Excel, der har gjort, at den offentlige sektor har fravalgt OOo. Mon de problemer nu er løst?
Problemer/kvaler for mig og min virksomhed: Igen, jeg støder (formodentlig) fortsat på problemer med dokumentudvekling, skønt det ser ud til at blive i mindre grad end tidligere.
Spørg venner: Når jeg prøver at overtale folk til at bruge OOo er problemet ALTID, at de er modstræbende fordi der er tale om dårlig og ”nørdet” support. Jeg ved godt, at I bruger mange kræfter på at oversætte pakken til dansk. Hatten af for det! Virkelig! Men jeg tror, at det ville gøre mere for udbredelsen af OOo og StarOffice, hvis man lavede et mere brugervenligt supportsite. Rettet mod den jævne bruger. Evt. med en portefølje af templates og enkle tips som fx http://blogs.sun.com/roller/page/dancer ... _documents og http://blogs.sun.com/roller/page/dancer ... sentations. For mig personligt betyder det mindre, om et stykke software er på dansk eller engelsk. Det samme gælder for de fleste jeg kender. De har i forvejden en lang række engelske programmer. Personligt er HELE min pc (incl. XP, FireFox, Thunderbird og OOo 1.1.4) på engelsk. Jeg havde nok forventet, at man havde set og forstået betydningen af dette hos OOo-gruppen.
Men altså – Jeg er MEGET tilfreds med 2.0
De bedste hilsner
Stig
www.infoark.dk
www.informationsarkitektur.dk
Hej Jens,Anonymous wrote:Hej alle
I ovenstående nyhed står der:Hvad mener de med, at JRE ikke er gratis? Den ligger da til gratis download på nettet. Såvidt jeg kan se, kan den downloades fra:Since Java's license is neither free nor open source...
Bedste hilsner
Jens
Det, som ordet ``free'' henviser til, i denne sammenhæng er frihed, og ikke pris. Problematikken er uundgåelig på engelsk, og er uddybet meget bedre end jeg kan klare, her:
http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html
installation linux
umiddelbart lægger jeg mærke til at installation på linux ikke er hvad den har været. dels er der kun en rpm af m98, og delsvirker det medfølgende script ikke.
jeg laver mit eget ved at pipe indholdet af biblioteket i en fil (ls > ooo_m98.sh) og indsætte rpm -ivh --nodeps foran de linjer jeg vil installere.
integration med red hat menuer virkede i m82, men ikke i m98
kommer der ingen tar fil eller noget andet til alle distros
jeg synes m98 er noget længere tid om at loade end m82 (som er min foretrukne indtil videre). men det kan skyldes mange ting jo. er indtil videre kun testet på min red hat crash-maskine
jeg laver mit eget ved at pipe indholdet af biblioteket i en fil (ls > ooo_m98.sh) og indsætte rpm -ivh --nodeps foran de linjer jeg vil installere.
integration med red hat menuer virkede i m82, men ikke i m98
kommer der ingen tar fil eller noget andet til alle distros
jeg synes m98 er noget længere tid om at loade end m82 (som er min foretrukne indtil videre). men det kan skyldes mange ting jo. er indtil videre kun testet på min red hat crash-maskine

Hvorfor er OOo så for.... langsom, når den starter.
2.0 er så langsom at jeg er gået tilbage til Office 97
2.0 er så langsom at jeg er gået tilbage til Office 97

På vores ca. 400 PC'er er der idag ca. OOo 2 Beta på 70%, OOo 1.1.4 på 20% og M$-office på resten.Søren Thing Pedersen wrote:Hvilke uløste fejl og mangler volder de største kvaler for dig/jeres virksomhed?
Grunden til at vi allerede bruger OOo 2 Beta er den øgede M$ kompatibilitet, hvilket har stor betydning for det materiale folk har liggende!
Jeg vil har prøve at liste nogle af de ting op der volder os eller har voldt os problemer:
1) Første gang man starter OOo 2 Beta op bliver man bedt om at læse licensbetingelserne, registrere sig og udfylde et spørgeskema.
Det er en proces som vi ikke kan udsætte vores over 1000 bruger for, vi kunne ligeså godt give dem en 3 grads ligning, nogen vil klar det andre vil fejle!
Så der burde være en nem måde at fjerne den licens og registrerings ting på, som ikke krævede langtids søgen på Internettet for at fjerne den i et flere bruger miljø.
2) Hvis man henter et OOo dokument fra en hjemmeside, omdøber Internet Explorer filen til .zip, hvis ikke mime-types er sat op web-serveren.
Dette er dog relativ nemt løst, men det er noget man skal være opmærksom på!
3) Hvordan sætter man mime-types for en Outlook Web Accrss? Vi har ikke fundet ud af det endnu!
4) Hvis man har et Intranet, hvor man har beskyttet adgangen til med password og AD rettigheder.
Bliver man prompte for et ekstra logon fra OOo 2 Beta når man vil åbne et dokument, da den ikke kan hive rettighederne med over!
Dette fænomen har vi også tidligere set fra M$-office, men der havde vi så rettede noget på rettighederne så vi ikke fik den ekstra logon.
Nu udløser det så bare problemet at OOo 2 Beta (og 1.1.4 for den sag) crasher i åbningen af dokumentet.
Problemet med at den crasher kan fremprovokeres ved at man password beskytter en fil med AD retigheder på en IIS, og så annullere OOo’s password dialog.
Men som det kan ses er de fleste problemer relateret til integrationsproblemer med M$ produkter og noget programmerings relateret.

Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg