Manual til regneark, formularer og makroer
Moderators: Lodahl, LarsBrandi
-
Manual til regneark, formularer og makroer
Jeg har begået et manual i ovennævnte. Da det er første gang jeg laver noget sådant hører jeg gerne kommentarer, om det er det rene amatørsjask, eller noget der skal forbedres. Den findes som PDF her :
http://www.abj.dk/OOo/makroregneark.pdf
og OOo dokument
http://www.abj.dk/OOo/makroregneark.sxw
http://www.abj.dk/OOo/makroregneark.pdf
og OOo dokument
http://www.abj.dk/OOo/makroregneark.sxw
Last edited by LarsBrandi on 9. Feb 2004 10:01, edited 1 time in total.
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
Re:Manual til regneark, formularer og makroer
Det er nemt at finde nogle små fejl og her er nogle af dem.
Hvad er en RTFM? Lav en fodnote. (indledning side 1)
I "hjælp er ikke længere væk et relevante fora" (indledning side 1)
Flere steder er der punktum efter sprøgsmålstegn.
På side 5: "da jeg ikke bruger det andet crap"
Virker lidt useriøst, når man skriver på den måde. Men det er vel en smagssag.
På side 8: "hvilken somhelst database". "Somhelst" er vel 2 ord.
På side 9: under makroer. "megen" ser man ikke så tit.
Bare nogle små ting. Men super godt at nogle gider at lave noget på dansk.
Hvad er en RTFM? Lav en fodnote. (indledning side 1)
I "hjælp er ikke længere væk et relevante fora" (indledning side 1)
Flere steder er der punktum efter sprøgsmålstegn.
På side 5: "da jeg ikke bruger det andet crap"
Virker lidt useriøst, når man skriver på den måde. Men det er vel en smagssag.
På side 8: "hvilken somhelst database". "Somhelst" er vel 2 ord.
På side 9: under makroer. "megen" ser man ikke så tit.
Bare nogle små ting. Men super godt at nogle gider at lave noget på dansk.
-
Har du overvejet at splitte den i 2 guides..
Det er umiddelbart somom der er 2 dele i den..
1) Hvordan man får databaseforbindelserne til at virke.
2) Hvordan man leger med makrosproget.
Noget helt andet er at jeg har haft en del efterspørgsler i en guide om hvordan man kan brevflette med noget der er i en eksempelvis MySQL database.
Jesper
Det er umiddelbart somom der er 2 dele i den..
1) Hvordan man får databaseforbindelserne til at virke.
2) Hvordan man leger med makrosproget.
Noget helt andet er at jeg har haft en del efterspørgsler i en guide om hvordan man kan brevflette med noget der er i en eksempelvis MySQL database.
Jesper
JabberID: jesper@jabbernet.dk
-
Fint med noget feedback
Først og fremmest : Kan den bruges ?
Da det er en rev. 0, er der altid ting der skal rettes. Jeg har selv læst den igennem igen og fundet nogle fejl, så som at jeg har byttet rund på tabeller og rækker o.s.v. Om stilen er OK spekulerer jeg også på. Om jeg går for hårdt på i starten ? ( bemærk ingen punktum ) Jeg kunne lave den stringent, men så går min morskab lidt fløjten.
Vedr. crap'en, så vender jeg den til at rose mozilla istedet. Men da jeg sad og skrev det VILLE den bare ud. Men jeg kan godt se at den var lidt lav.
Lave to guides ? ( Bemærk ingen punktum ) Jo, ja. Altså en formularguide og en makroguide. Vi begynder og snærpe lidt henad "Friheden til at vælge". Det ville da være en god ide. Men nu vil jeg se om den her manual kan bruges til noget. Og dog.
Jesper du skrev om det her brevfletning. Jeg prøver at flikke et eller andet sammen. Princippet bruger vi rent faktisk i vores produktion til at skrive labels ud med op mod en oracle. Og så er vi tilbage ved databasetilgang igen, krydret med "indsæt---->Felter---->Andre---->Brevfletningsfelter".
Men jeg undres. I de anmeldelser jeg har set om Ooo, så fremhæves det gang på gang at Ooo er fin, men ikke til "corporate use". Med det jeg har rodet rundt med her, synes jeg at den kan hamle op med hvad som helst. Men jeg kender selvfølgelig heller ikke Microsoft office pakken ( har ikke råd nu eller i fremtiden )
Da det er en rev. 0, er der altid ting der skal rettes. Jeg har selv læst den igennem igen og fundet nogle fejl, så som at jeg har byttet rund på tabeller og rækker o.s.v. Om stilen er OK spekulerer jeg også på. Om jeg går for hårdt på i starten ? ( bemærk ingen punktum ) Jeg kunne lave den stringent, men så går min morskab lidt fløjten.
Vedr. crap'en, så vender jeg den til at rose mozilla istedet. Men da jeg sad og skrev det VILLE den bare ud. Men jeg kan godt se at den var lidt lav.
Lave to guides ? ( Bemærk ingen punktum ) Jo, ja. Altså en formularguide og en makroguide. Vi begynder og snærpe lidt henad "Friheden til at vælge". Det ville da være en god ide. Men nu vil jeg se om den her manual kan bruges til noget. Og dog.
Jesper du skrev om det her brevfletning. Jeg prøver at flikke et eller andet sammen. Princippet bruger vi rent faktisk i vores produktion til at skrive labels ud med op mod en oracle. Og så er vi tilbage ved databasetilgang igen, krydret med "indsæt---->Felter---->Andre---->Brevfletningsfelter".
Men jeg undres. I de anmeldelser jeg har set om Ooo, så fremhæves det gang på gang at Ooo er fin, men ikke til "corporate use". Med det jeg har rodet rundt med her, synes jeg at den kan hamle op med hvad som helst. Men jeg kender selvfølgelig heller ikke Microsoft office pakken ( har ikke råd nu eller i fremtiden )
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
-
Ja.. for at starte med det..
Den kan uden problemer bruges.
En lidt anden ting... jeg tror faktisk det med databaseforbindelsen, kræver at Java er installeret... min installation blev i al fald sur på mig over en manglende Java, da jeg forsøgte at lege med den.
Jesper
Den kan uden problemer bruges.
En lidt anden ting... jeg tror faktisk det med databaseforbindelsen, kræver at Java er installeret... min installation blev i al fald sur på mig over en manglende Java, da jeg forsøgte at lege med den.
Jesper
-
Java
Jeg tror du har ret. Havde en klient i sidste uge hvor java ikke var installeret og jeg smed mit tilbudsark på. Den gjorde knuder, men efter java kom på kører den. Har set en tråd, hvor man spurgte til hvad java skulle bruges til, så her er nok forklaringen.
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
-
Vedr brevfletning
Jesper, kan du konkretisere hvad der er blevet efterspurgt. Er det installation af eks. MySQL og så brevfletning. Så skal den opdeles i to. :
1. Installation af database til Openoffice ( MySQL )
2. Brevfletning i Openoffice ( forudsætning pkt 1 )
1. Installation af database til Openoffice ( MySQL )
2. Brevfletning i Openoffice ( forudsætning pkt 1 )
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
-
Det er delen med brevfletning der er interessant.. hvordan folk for data smidt ind i databasen er kun interessant hvis vi kan gøre det med OOo.. kan vi det?
Der er vel ingen forskel på om det er MySQL eller Access eller AdabasD man forbinder til fra OOo... eller har jeg misforstået det.?
Jesper
Der er vel ingen forskel på om det er MySQL eller Access eller AdabasD man forbinder til fra OOo... eller har jeg misforstået det.?
Jesper
-
Jeg er startet på en MySql guide, hvor pointen er, at man kan oprette tabeller direkte fra OOo. Så det er opfyldt. Og i selvsamme guide gør jeg opmærksom på at det i princippet er ligegyldig hvilken database man bruger.Jesper Krogh wrote:Det er delen med brevfletning der er interessant.. hvordan folk for data smidt ind i databasen er kun interessant hvis vi kan gøre det med OOo.. kan vi det?
Jesper
Vedr. brevfletning er det jo det simpleste. Så kan man jo bare forudsætte at databaseguiden er læst og forstået !. Men vi er vist i en forkert gruppe. Har jo ikke meget med makroer at gøre det her.
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
Database adgang
Der er ingen forskel. OOo bruger et database abstraktions lag (abstraction layer) som er JDBC, ODBC eller SDBC. Intentionen er at man skal kunne tilgå en hvilken som helst type af database:-)Jesper Krogh wrote:Det er delen med brevfletning der er interessant.. hvordan folk for data smidt ind i databasen er kun interessant hvis vi kan gøre det med OOo.. kan vi det?
Jesper
formular med underformular
Jeg har læst Lars Brandis 'Manual til regneark, formularer og makroer' og prøvet det af på en MySQL database. Det hele virker perfekt, så længe jeg holder mig til en enkelt formular, men når jeg forsøger med en underformular, kan jeg ikke få det til at virke!
I Lars Brandis makro 'Hentteksttilfelt' hentes et felt fra formularen med kommandoen:
'oForm = oDpage.Forms("Standard").getByName("TableControl").getbyindex(0)
I mit tilfælde sidder "TableControl" i en underformular (som også hedder "Standard") og jeg forestiller mig, at kommandoen så skal udvides til:
'oForm = oDpage.Forms("Standard").getByName("Standard").getByName("TableControl").getbyindex(0)
Denne kommando accepteres og makroen kører uden fejlmeddelelse. Der kommer bare ikke noget ud af den.
Result=oForm.text forbliver tom!!
Er der nogen som kan fortælle mig, hvordan skal jeg få fat i data i underformularen???
M.v.h.
Lapont
I Lars Brandis makro 'Hentteksttilfelt' hentes et felt fra formularen med kommandoen:
'oForm = oDpage.Forms("Standard").getByName("TableControl").getbyindex(0)
I mit tilfælde sidder "TableControl" i en underformular (som også hedder "Standard") og jeg forestiller mig, at kommandoen så skal udvides til:
'oForm = oDpage.Forms("Standard").getByName("Standard").getByName("TableControl").getbyindex(0)
Denne kommando accepteres og makroen kører uden fejlmeddelelse. Der kommer bare ikke noget ud af den.
Result=oForm.text forbliver tom!!
Er der nogen som kan fortælle mig, hvordan skal jeg få fat i data i underformularen???
M.v.h.
Lapont
-
Formular med underformular
Har du prøvet at bruge formular navigatoren. Der står angivet hvad de enkelte elemeter hedder. Men jeg kan ogsp have dig mistænkt for st skulle bruge følgende :
http://documentation.openoffice.org/HOW ... /link.html
Det omhandler linkning af formularer.
http://documentation.openoffice.org/HOW ... /link.html
Det omhandler linkning af formularer.
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
Formular med underformular
Jeg har nu fået det til at virke. Jeg tror også, at jeg har forstået, hvorfor det ikke virkede i første omgang: Underformularen er resultatet af en SQL-query og ikke en tabel. Formular-handleren ved derfor ikke, hvilken type (tal, streng, dato etc.) kolonnerne har. Når jeg højreklikker på kolonneoverskrifterne, tager 'erstat med' og vælger den rigtige type for kolonnen, så virker det hele og jeg kan få fat i værdierne i formularen.
Jeg har nu også forsøgt mig med fremgangsmåden, som er beskrevet i Lars Brandis 'OpenOffice Calc, databaser og makroer'. Den her beskrevne metode er meget anvendelig og flexibel. Den kommer uden om formularer, men kan også udmærket kombineres med dem. Mange tak for dette dokument !!!!!
M.v.h.
Lapont
Jeg har nu også forsøgt mig med fremgangsmåden, som er beskrevet i Lars Brandis 'OpenOffice Calc, databaser og makroer'. Den her beskrevne metode er meget anvendelig og flexibel. Den kommer uden om formularer, men kan også udmærket kombineres med dem. Mange tak for dette dokument !!!!!
M.v.h.
Lapont
-
Re: Formular med underformular
Tak for de pæne ord. Det er den seneste af mine "manualer", og det er egentlig meget sigende at mine serie af manualer starter med at bruge grafiske moduler mest mulig, og ender med en ren "tekst" løsning som det mest effektive. Sådan bliver man jo klogere hen ad vejen. For det er overraskende simpelt.lapont wrote:Jeg har nu også forsøgt mig med fremgangsmåden, som er beskrevet i Lars Brandis 'OpenOffice Calc, databaser og makroer'. Den her beskrevne metode er meget anvendelig og flexibel. Den kommer uden om formularer, men kan også udmærket kombineres med dem. Mange tak for dette dokument !!!!!
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
-
Hvordan får man et regneark til at lægge sammen?
Vi har prøvet og prøvet, men kan ikke få et regneark til at virke i Open Office
Er der nogle,som kan hjælpe.
må gerne ring til 40572192 eller 62210212
På forhånd stor tak.
Lippert
Er der nogle,som kan hjælpe.
må gerne ring til 40572192 eller 62210212
På forhånd stor tak.
Lippert
Jytte tilde