Rulleliste i Excel ark

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Peter_M

Rulleliste i Excel ark

Post by Peter_M »

Hejsa
Jeg har et Exceldokument hvor en af kolonnerne er en rulleliste som peger på celler i et andet ark. Rullelisten er lavet med "Navne" i Excel, dvs at navnet er "Status" og dækker over et dataområde med "Aktuel, færdig, haster ...mfl" (Det er en stor to-do liste;-).

Nu er har jeg så taget hul på at gå over til Libre, men har problemer med den rulleliste. Det er nu kun muligt at vælge "Status" i rullelisten -altså selve Excelnavnet på dataområdet i stedet for indholdet i dette. Jeg kan ikke hitte ud af hvordan man ændrer dataområdet for rullelisten. Jeg har googlet mig frem til "...Åbn værktøjslinjen Formularfunktioner, klik på ikonet Flere kontrolelementer, klik på ikonet Tabelkontrolelement" men alt i den værktøjslinje er inaktivt i mit dokument.

Håber det er til at forstå, og at der sidder et klog hoved der kan hjælpe ? :)
PKO

Re: Rulleliste i Excel ark

Post by PKO »

Hej,

Tjek at området i din fil under LibreOffice er oprettet med navn. Hvis ikke skal du oprette dette.

Under Data / Data Validering finder du mulighederne.

Hvis der er tale om faste statusser kan du bare indsætte en liste og behøver ikke et navngivet område.
Peter_M

Post by Peter_M »

Tak for svaret
Jeg har ikke nogen datavalidering i Libre under data (version 6.2.2.2)
Jeg havde egentlig også tænkt jeg kunne klare det uden navne, men det ville vel kræve at jeg laver en helt ny rulleliste..? Af en eller anden grund er mange funktioner disabled (grå i menúerne), bl.a. "Rulleliste". Derudover går det nuværende indhold vel også tabt.

Er der en nem måde at fjerne rullelisten fra kolonnen, så der bare står det eksisterende indhold tilbage i cellerne? ALtså lige nu kan jeg ikke engang rette til manuelt... der kan kun stå "Status" :cry:

Jeg roder lidt videre med mine bebyndervanskeligheder ;-)
PKO

Post by PKO »

Hej,

Jeg sidder med en engelsk version af Libreoffice og ved ikke om oversættelse af 'validaty' er oversat til rulleliste.

Du kan da bare kopiere data til et nyt regneark og derefter oprette rulleliste. Rulleliste er kun formattering af område med mulighed for validering af indsatte værdier.
Peter_M

Post by Peter_M »

Hej igen
Jeg har rodet videre med det og prøvet en masse ting. Efter at have haft arket lukket og åbnet igen, virker det pludselig, så desværre aner jeg ikke hvad der løste problemer... men det virke, og det er jo det vigtigste.
Tak for hjælpen!
Post Reply