Problemer m Danske tegn æøå

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
FreedomFighter

Problemer m Danske tegn æøå

Post by FreedomFighter »

Hej
Jeg har vel brugt (først OpenOffice og dernæst) LibreOffice i henved 10 år, næsten udelukkende på Linux Kubuntu.
Lige her fornyligt er der sket "noget" så de danske tegn ikke vises eller skrives korrekt.
Jeg mener ikke jeg har ændret indstillinger i LO, men kan ikke udelukke det 100%. Kan det være en opdatering der har gjort det?

Problem: når jeg taster æ, ø, å, Æ, Ø, Å - kommer der i stedet til at stå æ, ø, Ã¥, Æ, Ø, Å

NB. Det er KUN i LO at dette sker. Alle andre programmer virker fint m DK-tegn og også i browsere (Firefox og Chromium) ser det fint ud. Dvs sprog og keyboard er sat til Dansk.

System: Kubuntu 17.04 - 64bit
(uname -a = Linux htpc 4.10.0-35-generic #39-Ubuntu SMP Wed Sep 13 07:46:59 UTC 2017 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux ).

Extra problem: jeg fjernede LO og geninstallerede det bagefter for at se om det hjalp. Det gjorde det ikke - til gengæld blev teksterne i menuerne (Filer, Rediger, osv.) mikro-små! Dvs LO følger IKKE længere systemindstillingerne i Linux!!??

Håber der er nogen der har et par gode ideer ;-)
FreedomFighter

Re: Problemer m Danske tegn æøå

Post by FreedomFighter »

-Håber der er én der kan hjælpe, for pt er LO UBRUGELIGT for mig. Øv, må ty til MS Office på firma-laptop :roll:
Jens S

Re: Problemer m Danske tegn æøå

Post by Jens S »

Det er lidt problematisk - det ligger sådan at hver tast på tastaturet sender et værdi til operativsystemet (her Linux), der så fortolker det efter det sprog der er angivet. Det har altså ikke noget at gøre med LibreOffice. Måske er du kommet til at trykke på genvejstaster for at skifte sprog. Jeg har søgt på de udenlandske fora for at finde lignende problemer, men ikke fundet noget. Derimod har Google en del indlæg om tastaturproblemer.

I stedet for at geninstallere - skulle du prøve at omdøbe din profil for LibreOffice. Der dannes så aut. en ny og måske fejlfri. Du finder din profil https://wiki.documentfoundation.org/UserProfile Vær opmærksom på at den findes i en skjult mappe.

mvh
Jens
Post Reply