Bordkort
-
Bordkort
Hvordan laver jeg bordkort med udgangspunkt i en deltagerliste?
Jeg forestiller mig bordkortene flettet fra deltagerlisten og udskrevet på A4-ark i tabel med fx tre kolonner og fem rækker.
(jeg har gjort det før, men nu strander forsøget allerede når jeg vil definere tabellen).
Jeg forestiller mig bordkortene flettet fra deltagerlisten og udskrevet på A4-ark i tabel med fx tre kolonner og fem rækker.
(jeg har gjort det før, men nu strander forsøget allerede når jeg vil definere tabellen).
Med venlig hilsen
Louis
Louis
Re: Bordkort
Hej
Start med at registrere din tabel - det kan være et regneark eller en database.
Indsæt - Felt - Andre (Ctrl+F2) under faneblad Database tilføjer du din databasefil (tryk på Gennemse) og luk så.
Dernæst går du til Filer - Ny - Etiketter.
Find først en passende kortstørrelse eller definer den selv.
Placer felterne fra tabellen som Etikkettetekst (1. faneblad)
Under faneblad Indstillinger husk at markere 'Synkroniser indhold'
Vælg så 'Nyt Dokument' . Foretag evt placeringsrettelser og skrifttypevalg på etiker nr. 1 - indtil du er tilfreds - og så klik på knappen 'Synkroniser'
Når du så printer ud kan du se resultatet - evt. først print til fil.
mvh
Jens
Start med at registrere din tabel - det kan være et regneark eller en database.
Indsæt - Felt - Andre (Ctrl+F2) under faneblad Database tilføjer du din databasefil (tryk på Gennemse) og luk så.
Dernæst går du til Filer - Ny - Etiketter.
Find først en passende kortstørrelse eller definer den selv.
Placer felterne fra tabellen som Etikkettetekst (1. faneblad)
Under faneblad Indstillinger husk at markere 'Synkroniser indhold'
Vælg så 'Nyt Dokument' . Foretag evt placeringsrettelser og skrifttypevalg på etiker nr. 1 - indtil du er tilfreds - og så klik på knappen 'Synkroniser'
Når du så printer ud kan du se resultatet - evt. først print til fil.
mvh
Jens
-
Kære Jens S
Mange tak for dit svar, hvor du blandt andet skriver:
Mange tak for dit svar, hvor du blandt andet skriver:
Jeg tror det er her kæden hopper af. Kortstørrelsen er tilsyneladende allerede fastlagt, og jeg kan ikke at ændre den. Jeg ville meget gerne vise dig et skærmbillede af Etiketter, men det kan man vist ikke her?Find først en passende kortstørrelse eller definer den selv.
Med venlig hilsen
Louis
Louis
Du Definerer bordkort størrelse ved blot at ændre værdierne som på dette link https://www.dropbox.com/s/92uu4xp60l13z ... r.png?dl=0
mvh
Jens
mvh
Jens
-
Ja, tak, men det er netop mit problem, eller i hver fald en del af det: Jeg kan ikke selv definere udskriften/formatet.
'
Det er som om LibreOffice er frosset fast, så formatet ikke kan ændres(det jeg bliver præsenteret for, når jeg åbner dialogboksen har jeg tidligere anvendt).
Det bemærkes at jeg bruger Linux (Ubuntu). Det plejer ikke at give problemer, heller ikke med fletning af adresser til kuverter mm.
P.S. Jeg har sat flueben ved Notify me when a reply is posted, men jeg får ingen notification.
'
Det er som om LibreOffice er frosset fast, så formatet ikke kan ændres(det jeg bliver præsenteret for, når jeg åbner dialogboksen har jeg tidligere anvendt).
Det bemærkes at jeg bruger Linux (Ubuntu). Det plejer ikke at give problemer, heller ikke med fletning af adresser til kuverter mm.
P.S. Jeg har sat flueben ved Notify me when a reply is posted, men jeg får ingen notification.
Med venlig hilsen
Louis
Louis
Hej
I første omgang havde jeg ikke problemer med at definere målene på kortet, men ved gentagen forsøg blander programmet sig og vil bestemme nogle af målene, så det hele går i fisk.
Start med på første faneblad at definere Avery A4 Type [Bruger]
Faneblad 2 Format:
Lad Sidehøjde og Sidebredde stå (A4)
Sæt rækker til 5 og kolonner til 3
Sæt Topmargen til 0,0 og Venstre margen til 0,0
Sæt derefter Vandret afstand (øverst) til 7,00 og herefter Bredde til 7,00
Slut med at sætte Lodret afstand til 5,94 og endelig højde til 5,94
Prøv at se om denne fremgangsmåde virker
mvh
Jens
I første omgang havde jeg ikke problemer med at definere målene på kortet, men ved gentagen forsøg blander programmet sig og vil bestemme nogle af målene, så det hele går i fisk.
Start med på første faneblad at definere Avery A4 Type [Bruger]
Faneblad 2 Format:
Lad Sidehøjde og Sidebredde stå (A4)
Sæt rækker til 5 og kolonner til 3
Sæt Topmargen til 0,0 og Venstre margen til 0,0
Sæt derefter Vandret afstand (øverst) til 7,00 og herefter Bredde til 7,00
Slut med at sætte Lodret afstand til 5,94 og endelig højde til 5,94
Prøv at se om denne fremgangsmåde virker
mvh
Jens
-
Kære tålmodige Jens S skriver blandt andet:
Men.... hver gæst fylder en hel A4 side med sine identiske 5*3= 15 bordkort.
Jeg vil naturligvis gerne have 15 forskellige bordkort på hver side.
Orker du at prøve igen?
Det gør den, nu kan jeg definere størrelsen på bordkortene(jeg bruger de mål du har anbefalet).Prøv at se om denne fremgangsmåde virker
Men.... hver gæst fylder en hel A4 side med sine identiske 5*3= 15 bordkort.
Jeg vil naturligvis gerne have 15 forskellige bordkort på hver side.
Orker du at prøve igen?
Med venlig hilsen
Louis
Louis
Hej
Når du har dannet 'Nyt dokument' fra etiket-dialogen med kun feltnavne skal du klikke på Menu: Vis - Feltnavne.
Så skulle der gerne dukke et skjult feltnavn op sidst på hver kort 'Næste datapost:[din database].[din tabel]'
Hvis den ikke er der (den indsættes normalt aut.) kan du selv indsætte den. Ctrl+F2 (andre felter) faneblad 'Databaser' - marker Næste datapost - indsæt i kort 1 og luk. Synkroniser så feltet optræder på alle kort.
Der skal faktisk ikke være et sådan felt i den sidste på siden fordi der i forvejen er et skjult felt [sideskift], der virker på samme måde, men det betyder kun at den smider en blank side ud for hveranden sideskift.
mvh
Jens
Når du har dannet 'Nyt dokument' fra etiket-dialogen med kun feltnavne skal du klikke på Menu: Vis - Feltnavne.
Så skulle der gerne dukke et skjult feltnavn op sidst på hver kort 'Næste datapost:[din database].[din tabel]'
Hvis den ikke er der (den indsættes normalt aut.) kan du selv indsætte den. Ctrl+F2 (andre felter) faneblad 'Databaser' - marker Næste datapost - indsæt i kort 1 og luk. Synkroniser så feltet optræder på alle kort.
Der skal faktisk ikke være et sådan felt i den sidste på siden fordi der i forvejen er et skjult felt [sideskift], der virker på samme måde, men det betyder kun at den smider en blank side ud for hveranden sideskift.
mvh
Jens
-
Kære Jens S
Du skriver:
Når jeg derpå beder om en udskrift bliver jeg som sædvanligt spurgt om jeg vil udskrive et formularbrev, hvilket jeg svarer ja til... men så sker der ikke mere.
Jeg får altså ikke mulighed for at udskrive eller gemme som en fil.
Men nu øjner jeg målet, hvis du orker mere!
Du skriver:
Flot, det gør der.Når du har dannet 'Nyt dokument' fra etiket-dialogen med kun feltnavne skal du klikke på Menu: Vis - Feltnavne.
Når jeg derpå beder om en udskrift bliver jeg som sædvanligt spurgt om jeg vil udskrive et formularbrev, hvilket jeg svarer ja til... men så sker der ikke mere.
Jeg får altså ikke mulighed for at udskrive eller gemme som en fil.
Men nu øjner jeg målet, hvis du orker mere!
Med venlig hilsen
Louis
Louis
Du skal svare ja her - så det kan jeg ikke hjælpe dig med, uden det sædvanlige ved underlig opførsel af programmet, skifte profil ud eller find en anden version af LibreOffice, der måske virker.Når jeg derpå beder om en udskrift bliver jeg som sædvanligt spurgt om jeg vil udskrive et formularbrev, hvilket jeg svarer ja til... men så sker der ikke mere.
mvh
Jens
-
OK, vi stopper her. Det kan måske hjælpe at opdatere min version 5.1.6.2 eller finde en ældre, som virker.
Men jeg kunne naturligvis også overveje at skrive bordkortene i hånden
Men jeg kunne naturligvis også overveje at skrive bordkortene i hånden

Med venlig hilsen
Louis
Louis
-
Jeg kunne alligevel ikke nære mig! Ved opdatering til LibreOffice 5.3.4 ser det ud til at virke 

Med venlig hilsen
Louis
Louis
-
Så stopper jeg.
Anden gang jeg ville definere bordkort efter at have opdateret LibreOffice virkede det ikke.
Mon ikke emnet hører til under Fejl og mangler?
God weekend
Anden gang jeg ville definere bordkort efter at have opdateret LibreOffice virkede det ikke.
Mon ikke emnet hører til under Fejl og mangler?
God weekend
Med venlig hilsen
Louis
Louis