Teksten springer

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Ditlev

Teksten springer

Post by Ditlev »

Jeg har længe ærgret mig over et underligt fænomen i Writer. Når jeg med musens hjul ruller ned eller op i teksten for lige at se et eller andet, så sker det af og til, at vinduet igen hopper ned til det sted, hvor jeg kom fra. Og hvor cursoren også er. At dømme efter lyden, så sker der, når et eller andet skriver til disken, så mit gæt er, at det er en periodisk backup/autosave. Det er en fin feature, men det der hoppen rundt, er træls.

Og så bør vi nok igen overveje, om autosave ikke også kunne fungere med dokumenter, der endnu ikke har fået noget navn? Jeg foreslog det engang (vist flere år siden) og fik det straks sablet ned (på et engelsk forum). Kort efter introducerede Microsoft nøjagtigt den feature, jeg havde foreslået. For os erfarne fol (der har grædt de tårer, vi skal), er det overflødigt. Men vi kunne hjælpe dem, der er så grønne, at de ikke lige har tænkt over at save deres dokument én gang lige efter start, så den har et navn. Dem som klikker undlad at gemme, når de slutter. Dvs. der skulle indtil første save opereres med et dummynavn i et særligt bibliotek (vi kunne rulle over et antal løbenumre for at gøre det endnu mere idiotsikkert).
med venlig hilsen

Ditlev Petersen
jeppe
Site Admin

Re: Teksten springer

Post by jeppe »

Ja, det er VANTVITTIGT irriterende. Det har været en fejl i mange versioner af LO - og det har været en meget diskuteret bug. Ifølge https://bugs.documentfoundation.org/sho ... i?id=95797 er den nu løst! Så fra 5.2 kan vi glæde os over at læse videre selv efter autosave og save.
Mvh Jeppe
jeppe
Site Admin

Post by jeppe »

I forhold til det med autosave af ugemte dokumenter - så fungerer det da vist (nogenlunde - jeg synes lidt for ofte at der af en eller anden grund alligevel ikke er en nylig autogemt version). I hvert fald synes jeg at have set ikke-navngivne dokumenter blive gendannet.
Ditlev

Post by Ditlev »

Jeg kan jo prøve at lege lidt med at "vælte" Writer med ugemte tekster i hukommelsen. Bare for at se.
med venlig hilsen

Ditlev Petersen
Ditlev

Post by Ditlev »

Jeg har leget lidt. Hvis jeg lukker Windows ned eller skyder LibreOffice Writer ned (fra Task Manager/Joblisten), mens jeg har noget tekst liggende, der ikke er gemt på disken (ikke navngivet), så tilbyder programmet at gendanne de tabte data, næste gang jeg starter.
Problemet kommer, hvis jeg går ud af Writer og svarer Gem ikke, når den lige spørger, om jeg ikke vil gemme teksten? Så synes det helt tabt. Der er ingen idiotsikring. Med mindre det findes et eller andet obskurt sted i en menu.
med venlig hilsen

Ditlev Petersen
PKO

Post by PKO »

Hej,

Når du besvarer gem ikke, vil programmet rydde op efter sig og ikke efterlade temporære filer. Du har jo bestemt dig.
Ved afbrydelse af programmet vil det tilbyde dig i det omfang disse date findes i temporære filer at gendanne dine filer. Forvent dog ikke at disse gendannes 100% med den sidste indtastede data.

Du kan jo sætte autogem til en lav værdi, som eksempelvis 2 minutter.

Andre muligheder har du ikke med Libreoffice.

Hvis du søger en sådan funktion, er du nok bedre tjent med at bruge Google docs, med de muligheder og mangler dette tilbyder.
Ditlev

Post by Ditlev »

Jeg søger ikke den funktion, jeg har lært det. Men jeg spekulerede på, om begyndere kunne have fornøjelse af sådan noget? Jeg husker, at Turbo Pascal i en af sine tidlige udgaver også tillod den uoplyste bruger forlade programmet uden at gemme. Inden man bandede sig selv ned i Helvedet, så skrev man bare PAS * (eller hvad det nu var for en kommando, der startede den), hvor stjernen bad den finde det frem, der stadig lå i ram'en.
med venlig hilsen

Ditlev Petersen
Post Reply