Total nybegynder

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
solodense

Total nybegynder

Post by solodense »

Hej

Jeg er total nybegynder og kan desværre ikke åben min document den kommer med følgende fejl. Håber i kan hjælpe

på forhånd tak

Søren

Der er konstateret filformatfejl på position

SAXParseException: '[word/document.xml line 2]: Attribute w:eastAsiaTheme redefined
', Stream 'word/document.xml', Line 2, Column 22318(række,kolonne).
Jens S

Re: Total nybegynder

Post by Jens S »

Jeg kan se at du har valgt at gemme dokumentet som MS docx-fil. Vi anbefaler altid at gemme i original odt-format og så eventuel også en docx, hvis den skal bruges af andre der ikke har LibreOffice. Faktisk er det endnu bedre som 2. dokumentformat at benytte pdf-filer, som alle kan læse.

docx-filer (og odt-filer) består af flere filer og mapper der en zip-komprimeret. Hvis du bruger Windows indbyggede zip-program skal du først ændre typen af endelsen til *.zip (Altså Dokument.docx til Dokument.zip). Normalt bruger jeg en gratis-program der hedder 7z - den spørger ikke om endelse.
Når du så har pakket filen ud, finder du en mappe 'word' og i denne mappe en fil 'document.xml'
Denne fil 'document.xml' åbner du i en god tekst-editor og jeg vil anbefale den gratis 'Notepad++'

Nu kan du finde positionen Linje 2 kolonne 22318 (det fremgår af status-linjen hvor din cursor er placeret).
En sådan xml-fil består at en række forskellige start-tag og slut-tag og du sletter bare fra start-tag til slut-tag omkring din cursor-position. Zip komprimerer filer og mapper igen og ændrer type til .docx og prøver om du nu kan åbne dokumenter.

Det er ikke altid det lykkes at redde filen og hvis du ikke har mod på opgaven, kan du sende filen til mig
jnsv'snabela'vejen-net'punktum'dk

mvh
Jens
solodense

Re: Total nybegynder

Post by solodense »

Mange tak for dit svar har løst problemet
Post Reply