Åbningshastighed

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
ibhnielsen@gmail.com

Åbningshastighed

Post by ibhnielsen@gmail.com »

Hej
Jeg er ved at overveje at skrotte Microsoft Office. Jeg har været it-supporter i mange år med msoffice som hoved produkt, men er nu på pension, og overvejer at bruge mere politisk korrekt (efter min politiske opfattelse) produkt, og faldt over LiberOffice.
Indtil nu ser det fint ud, men der er bare lige opstarts hastigheden, og jeg har sat den til hurtigstart (indlæg libreoffice ved systemstart).
Jeg har målt på de samme dokumenter, og det tager msoffice ca 2 sekunder at åbne dem, men libreoffice bruger ca 14 sekunder til det.
Er der noget at gøre ved dette?
esbe0184
Site Admin

Re: Åbningshastighed

Post by esbe0184 »

Hurtigere hardware hjælper naturligvis, men jeg tror at hovedproblemet er at der foregår en import fra et andet format.
Hvad sker der, hvis du tager et af dine "langsomme" dokumenter, og gemmer det som .odt? Åbner de så væsentlig hurtigere?
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
ibhnielsen@gmail.com

Det er ikke for at åbne et dokument, det er bare for at åbne libreoffice
esbe0184
Site Admin

Post by esbe0184 »

ibhnielsen@gmail.com wrote:Jeg har målt på de samme dokumenter, og det tager msoffice ca 2 sekunder at åbne dem, men libreoffice bruger ca 14 sekunder til det.
Antog at det var gamle dokumenter ud fra denne sætning!

Men hvis vi bare taler om at åbne LibreOffice Writer til et tomt dokument:
2-2½ sekund uden hurtigstart første start
1-1½ sekund uden hurtigstart anden gang
1 sekund med hurtigstart første gang
1> sekund med hurtigstart anden gang

Dette på en potent 4 år gammel pc'er, teste på Windows 7 (ingen antivirus installeret) i en VirtualBox. Pc'ens specifikationer i7 2. generation, 16 GB ram (3,5 GB afsat til den virtuelle maskine) og Intel SSD 330 series.

Udenfor det virtuel miljø under Linux, der har jeg f.eks. et .doc dokument der fylder 2,7 MB som tager ca. 7-8 sekunder at åbne, hvor det meste af tiden går med import. Gemmer jeg dette dokument som .odt fylder det ca. 2,4 MB og tager ca. 3 sekunder at indlæse.

Har du en HD eller en SSD i din maskine?
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
ibhnielsen@gmail.com

begge dele. Jeg har ssd som c-drev - boot af windows, men libreoffice ligger på d-drevet som er hd.
Libre office tager nu 20 sekunder om at starte første gang, med hurtigstart. Når den har været startet tager den kun ca. 5 sekunder
esbe0184
Site Admin

Post by esbe0184 »

LibreOffice Writer – HDD 9 seconds, SSD 2 seconds
http://www.jcopro.net/2013/03/21/hdd-ve ... on-ubuntu/
Så det tyder på at at du kan opnå en faktor 3-4 stykker, ved at flytte LibreOffice til SSD'en.

[Off-topic]
Jeg får en mistanke til at væsentlig dele af MS Office ligger på SSD'en.
[/Off-topic]
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
ibhnielsen@gmail.com

ideen er ok, men den er meget lille, så jeg tror jeg vil leve med det.
Jeg har i øvrigt fjernet ms office fra mine computere, og bruger nu kun libreoffice, og det virker fint
Post Reply