Orddeling gentager bogstaver ved linjeskift
Moderator: Lodahl
Orddeling gentager bogstaver ved linjeskift
I LO 5.0.4 gentager den i nogle ord et bogstav ved orddeling til næste linje
Hvis jeg eksempelvis skriver hoffet, bliver ordet automatisk delt sådan ved linjeskift
hoff-
ffet
hvor LO automatisk indsætter to ekstra ff'er. Sker også med andre ord, fx datt-tter
Har tjekket ordbøger og autokorrektur, men ikke her fundet forklaring.
Hvis jeg eksempelvis skriver hoffet, bliver ordet automatisk delt sådan ved linjeskift
hoff-
ffet
hvor LO automatisk indsætter to ekstra ff'er. Sker også med andre ord, fx datt-tter
Har tjekket ordbøger og autokorrektur, men ikke her fundet forklaring.
Last edited by jensen10 on 7. Feb 2016 22:26, edited 1 time in total.
Kurt J
Re: Orddeling gentager bogstaver fx 'hoff-ffet'
Jeg har lige testet med en ny installeret LibreOffice 5.1.0.2 på Windows og en 5.0.2.2 på Linux og de ser ikke ud til at have problemet.
Med min kendskab til orddeling lyder det til at du deler efter hollandske regler. Kan du se om du har fået sat sproget til Hollandsk?
Med min kendskab til orddeling lyder det til at du deler efter hollandske regler. Kan du se om du har fået sat sproget til Hollandsk?
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg
Har tjekket, at der for ordene under >Format > Tegn >sprog, står Dansk. Så det er ikke udenlandske sprogregler der gælder.
Har senest også konstateret fejl ved ordet etikett-ttebøger i LO Windows 5.0.4.2
Hvis jeg bruger søgefunktionen, finder den ikke ordet etikettttebøger, men finder ordet hvis jeg søger etikettebøger, selv om det er skrevet etikett-ttebøger.
Har senest også konstateret fejl ved ordet etikett-ttebøger i LO Windows 5.0.4.2
Hvis jeg bruger søgefunktionen, finder den ikke ordet etikettttebøger, men finder ordet hvis jeg søger etikettebøger, selv om det er skrevet etikett-ttebøger.
Kurt J
Har nu installeret LO 5.1.0.2 Win 64.
Problemet er der stadig.
Men det mærkelige er, at hvis jeg kopierer ordet etikettttebøger, og sætter ordet ind i tomt LO-dokument, så er ordet rigtigt: etikettebøger, med 2 sammenhængende t'er i stedet for 4 !?
Stavekontrolden 2015.11.15 er opdateret.
Tilføjelse:
Har nu afinstalleret LO helt og renset for alt vedrørende, også profilfilerne
Geninstalleret 5.0.4.2 - samme problem stadigvæk
Hvor kan fejlen så søges?
Problemet er der stadig.
Men det mærkelige er, at hvis jeg kopierer ordet etikettttebøger, og sætter ordet ind i tomt LO-dokument, så er ordet rigtigt: etikettebøger, med 2 sammenhængende t'er i stedet for 4 !?
Stavekontrolden 2015.11.15 er opdateret.
Tilføjelse:
Har nu afinstalleret LO helt og renset for alt vedrørende, også profilfilerne
Geninstalleret 5.0.4.2 - samme problem stadigvæk
Hvor kan fejlen så søges?
Last edited by jensen10 on 27. Jan 2016 14:25, edited 1 time in total.
Kurt J
Re: Orddeling gentager bogstaver fx 'hoff-ffet' -Løst?
Mit problem løst, men ...
Har trykket på >Funktioner > Sprog > Orddeling.
Herefter forsvinder fejlen, ordene rettes fra eksemplet
etikett-ttebøger
til
etiket-tebøger
... men der må være fejl i automatisk orddeling under skrivning.
Har trykket på >Funktioner > Sprog > Orddeling.
Herefter forsvinder fejlen, ordene rettes fra eksemplet
etikett-ttebøger
til
etiket-tebøger
... men der må være fejl i automatisk orddeling under skrivning.
Kurt J
Det er ikke lykkedes mig at fremprovokere fejlen, og jeg kan se nogle af de orddelingsregler jeg refererede til for Nederlandsk (Hollandsk) slet ikke er implementeret i deres orddelingsmønsterordbog (Det samme gælder for tysk, med fx Zucker -> Zuk-ker).
Det kunne være interessant hvis en anden med fx Windows 10 64bit kunne efterprøve fejlen (Jeg har p.t. ikke adgang til nogen 64bits udgave af Windows).
Formater->Afsnit, fanebladet Tekstforløb, sæt hak ved Automatisk i området Orddeling
Skriv: test test etikettebøger test.
Placer markøren mellem test test
Skriv tilfældig tekst indtil etikettebøger bliver automatisk delt ved tt
Og rapporter her, hvad der sker!
Det kunne være interessant hvis en anden med fx Windows 10 64bit kunne efterprøve fejlen (Jeg har p.t. ikke adgang til nogen 64bits udgave af Windows).
Formater->Afsnit, fanebladet Tekstforløb, sæt hak ved Automatisk i området Orddeling
Skriv: test test etikettebøger test.
Placer markøren mellem test test
Skriv tilfældig tekst indtil etikettebøger bliver automatisk delt ved tt
Og rapporter her, hvad der sker!
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg
Re: Orddeling gentager bogstaver ved linjeskift
Jeg kan supplere her med oplysninger om dokument, hvis det kan være en hjælp.
Mit dokument hvor fejlen konstant opstår:
- 150 sider, 33 MB inkl. billeder, med stikord markeret til stikordsregister, brug af typografier, hvor den brødtekst som anvendes er opsat som
tekstforløb > Orddeling > Automatisk:
- 2 tegn ved slutning, 3 tegn ved begyndelse, 3 maksimalt, fransk horeunge 2 linjer, horeunge 3 linjer
Har nu prøvet at kopiere 3 linjer fra oprindelige dokument over i nyt blank dokument, som >Indsæt > Uformateret.
Det viser at sig, at samme fejl opstår i det nye dokument
Kopierer rigtige tekst over hvor etiket-tebøger er delt korrekt.
I det nye dokument retter jeg så ordet, hvorefter det også her bliver ændret til linjeskift og orddeling
etikett-ttebøger.
Når jeg udskriver dokumentet som pdf, er fejlskrivningen også med i pdf-dokumentet, så det er altså ikke et grafisk problem på selve skærmen.
Mit dokument hvor fejlen konstant opstår:
- 150 sider, 33 MB inkl. billeder, med stikord markeret til stikordsregister, brug af typografier, hvor den brødtekst som anvendes er opsat som
tekstforløb > Orddeling > Automatisk:
- 2 tegn ved slutning, 3 tegn ved begyndelse, 3 maksimalt, fransk horeunge 2 linjer, horeunge 3 linjer
Har nu prøvet at kopiere 3 linjer fra oprindelige dokument over i nyt blank dokument, som >Indsæt > Uformateret.
Det viser at sig, at samme fejl opstår i det nye dokument
Kopierer rigtige tekst over hvor etiket-tebøger er delt korrekt.
I det nye dokument retter jeg så ordet, hvorefter det også her bliver ændret til linjeskift og orddeling
etikett-ttebøger.
Når jeg udskriver dokumentet som pdf, er fejlskrivningen også med i pdf-dokumentet, så det er altså ikke et grafisk problem på selve skærmen.
Kurt J
Fejlen med dobbeltbogstaver ved orddeling er tilsyneladende generel fejl. Er også omtalt under engelsk LibreOffice.
https://ask.libreoffice.org/en/question ... fied-odts/
https://ask.libreoffice.org/en/question ... fied-odts/
Kurt J
Fejlen med de generende dobbeltbogstaver ved linjeskift sker generelt for alle ord. (LO 5.1.0.3, Win 7)
Prøv at skrive denne linje og udfyld evt med ekstra tekst til sidste ord forfatter bliver delt. Ordet deles her forfatt-tter.
> Manden har skrevet så mange bøger, både skønlitterære som fagbøger, at han nu er blevet kendt som forfatter. <
Hvor kan man indberette systemfejl til LibreOffice?
Prøv at skrive denne linje og udfyld evt med ekstra tekst til sidste ord forfatter bliver delt. Ordet deles her forfatt-tter.
> Manden har skrevet så mange bøger, både skønlitterære som fagbøger, at han nu er blevet kendt som forfatter. <
Hvor kan man indberette systemfejl til LibreOffice?
Kurt J
Det kan du gøre her:jensen10 wrote:Hvor kan man indberette systemfejl til LibreOffice?
https://bugs.documentfoundation.org
Har du fundet ud af om det er noget der følger bestemte dokumenter eller om det også gælder nyoprettede dokumenter?
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg
Tak jeg prøver at melde dertil.esbe0184 wrote:https://bugs.documentfoundation.org
Har du fundet ud af om det er noget der følger bestemte dokumenter eller om det også gælder nyoprettede dokumenter?
Jeg kan fremkalde fejlen også i nye dokumenter uden anden tekst end en testlinjen.
Og som tidligere nævnt, har prøvet hel afinstallation af LO og geninstallation. Se også tidligere indlæg med henvisning til engelsk LO-forum
Kurt J
Re: Orddeling gentager bogstaver ... fejl fundet
Her er fejlen tilsyneladende. Det har noget med valget af skrifttype at gøre.
Får fejlen med Palatino Linotype, men ikke med fx Times New Roman eller Baskerville.
Også andre skrifttyper kan give fejlen, se buglisten (engelsk) her:
https://bugs.documentfoundation.org/sho ... i?id=96300
Får fejlen med Palatino Linotype, men ikke med fx Times New Roman eller Baskerville.
Også andre skrifttyper kan give fejlen, se buglisten (engelsk) her:
https://bugs.documentfoundation.org/sho ... i?id=96300
Kurt J
Nu kan jeg også fremprovokere fejl i LibreOffice 5.1.0.2 på Windows 7 32 bit!
Med skrifttypen "Palatino Linotype" deles det sådan etikett-ttebøger.
Med skrifttypen "Linux Biolinum G" opstår der en anden fejl, og det deles etikett-ebøger.
Med skrifttypen "Arial" deles det som det skal etiket-tebøger.
I LibreOffice 5.0.5.2 på Xubuntu 15.10, er det ikke lykkes mig at fremprovokere fejlen. Har dog heller ikke de her nævnte fejlbehæftede typer eller dem nævnt i buggen.
Med skrifttypen "Palatino Linotype" deles det sådan etikett-ttebøger.
Med skrifttypen "Linux Biolinum G" opstår der en anden fejl, og det deles etikett-ebøger.
Med skrifttypen "Arial" deles det som det skal etiket-tebøger.
I LibreOffice 5.0.5.2 på Xubuntu 15.10, er det ikke lykkes mig at fremprovokere fejlen. Har dog heller ikke de her nævnte fejlbehæftede typer eller dem nævnt i buggen.
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg
Her netop installeret LO 5.1.1.1 (testversion). Her synes fejlen at være rettet. Jeg kan i hvert fald ikke genkalde nævnte orddelingsfejl (Font: Palatino Linotype)
Ville være fint, hvis andre ville prøve at teste orddelingsproblemet i den nye version af LO.
Den nyeste testversion 5.1.1.1 kan hentes her: http://downloadarchive.documentfoundati ... in/x86_64/
Ville være fint, hvis andre ville prøve at teste orddelingsproblemet i den nye version af LO.
Den nyeste testversion 5.1.1.1 kan hentes her: http://downloadarchive.documentfoundati ... in/x86_64/
Kurt J