Datoformatering indsætter en ' pling

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Preben.Hedegaard

Datoformatering indsætter en ' pling

Post by Preben.Hedegaard »

Jeg har et problem med datoformat i Calc
Når jeg importerer csv data fra min netbank, og efterfølgende gemmer som ods, sker følgende:
datokolonnen er formateret som tekst, og hvis jeg formaterer til dato, indsættes der en ' (pling) foran dato,
f.eks '28-02-14 hvilket betydet at kolonnen ikke kan sorteres korrekt.

Jeg har prøvet en masse for at få den væk, men uden held, så jeg håber nogen kan hjælpe,
det eneste jeg kan få til at virke er at fjerne ' fra en celle ad gangen, og det er jo ikke holdbart :)

/Preben
Carsten P K

Re: Datoformatering indsætter en ' pling

Post by Carsten P K »

Du skal i tekstimporten (dialogboks) være opmærksom på et dropdown med navnet tekstadskillelse, hvor du skal markere med ''.
Mvh Carsten
PKO

Post by PKO »

Hej,

Årsagen til dette er, at den måde dato er skrevet på i din fil, er anderledes end som dine system indstillinger i dit operativsystem.

Du har dog mulighed for under importen, at kunne definere de enkelte kolonner fra standard til datoformat og vælge den måde dato er repræsenteret i din csv fil.

Du vælger ved at højreklikke på den kolonneoverskrift, som indeholder datoinformation. Du kan foruddefinere tekst, forskellige datoformater eller at skjule en kolonne.

Manual https://help.libreoffice.org/4.3/Common/Text_Import/da
Jens S

Post by Jens S »

Hvis du allerede har fået datoerne ind i regnearket så de bliver regnet som tekst-værdier, kan du fjerne anførselstegnet således:
Marker hele dato-kolonnen
Formatér (ctrl+1) hele kolonnen på faneblad Tal som dato (det sker der foreløbig ingenting ved)
Brug Ctrl+H 'Søg og Erstat'
Søg efter: .* (punktum stjerne)
Erstat med: &
x kun markerede celler
x regulære udtryk
Erstat alle

mvh
Jens
Preben.Hedegaard

Mange tak for hjælpen

@ Carsten P K, Dit forslag virker ikke, da tekstadskillelse pr. default står til "

@ PKO, din løsning er testet og virker

@ Jens S, din løsning er testet og virker, selvom jeg ikke helt forstår den, kan du forklare hvad der sker, eller henvise til et sted hvor jeg kan læse om det?

/Preben
Jens S

Post by Jens S »

Du kan læse om regulære udtryk her http://userguide.icu-project.org/strings/regexp og https://help.libreoffice.org/Common/Lis ... essions/da
Det jeg gør er følgende:
Søg efter: .* =søg efter hvilket som helst tegn efterfulgt af 0 eller flere af samme
slags (altså alt der står i cellen)
Erstat med: & =erstat med det som søgestrengen har fundet (nu bliver det dog opfattet som en datoværdi)

mvh
Jens
Preben.Hedegaard

Tak Jens,
Jeg vil straks fordybe mig i de guides du linker til,
det bliver sikkert ikke sidste gang jeg får brug for den viden :D
/Preben
PKO

Post by PKO »

Men den korrekte måde at gøre dette på er min beskrivelse, alt andet er reparation af forkert fremgangsmåde.

Alternativt findes der en udvidelse, som kan udføre konvertering fra tekst til tal eller dato. Datoformat er heltalsværdier præsenteret som dato visuelt CT2n
Post Reply