Kan man inkludere formler i en sortering?
Moderator: Lodahl
Kan man inkludere formler i en sortering?
Når man laver en sortering på et regneark sorteres kun de rå data. Jeg vil godt kunne medtage formlerne i sorteringen, sådan at de data der tilhører række 5 stadig bevarer formlen fra den oprindelige række 5 i sorteringen. Er der nogen løsning til det? - håber beskrivelsen er forståelig.
Re: Kan man inkludere formler i en sortering?
Der hersker en del forvirring om netop dette. Hvis du version 4.3.3.2 installeret vil den ved sortering af kun data aut. opdatere referencer i formler til disse data - og det giver fejl i formlerne hos mig. Se f.eks https://www.libreoffice.org/bugzilla/sh ... i?id=85490 om problemet.
Så brug sortering med forsigtighed indtil udviklerne har bestemt sig for en standard.
mvh
Jens
Så brug sortering med forsigtighed indtil udviklerne har bestemt sig for en standard.
mvh
Jens
Ok, tak skal du have. Jeg krydser fingre for at de snart finder en løsning.
Jeg må nok hellere korrigere mit indlæg - fejl med sortering skulle være løst med version 4.3.3.2
Problemet opstod fordi brugere ønskede og udviklerne forsøgte sig med:
1. formatering skulle følge sorteringen
- måske nok brugeligt hvis der er forskellig formatering for hver celle
- ikke ønskelig hvis du f.eks. har farvet hver anden række for bedre overskuelighed
2. Betinget formatering skulle følge sorteringen
- brugelig som alm. formatering hvis bf er speciel for den enkelte celle.
- ubrugelig hvis bf er en følge af foregående eller efterfølgende celler
3. Formler der var afledt af værdier i tabellen
- brugelig hvis formelreferencer kommer fra samme række (du kan bruge funktionen PLADS og så sortere efter denne værdi)
- ubrugelig hvis formler er afhængig af foregående eller efterfølgende celler (f.eks. en løbende saldo)
Problemet opstod fordi brugere ønskede og udviklerne forsøgte sig med:
1. formatering skulle følge sorteringen
- måske nok brugeligt hvis der er forskellig formatering for hver celle
- ikke ønskelig hvis du f.eks. har farvet hver anden række for bedre overskuelighed
2. Betinget formatering skulle følge sorteringen
- brugelig som alm. formatering hvis bf er speciel for den enkelte celle.
- ubrugelig hvis bf er en følge af foregående eller efterfølgende celler
3. Formler der var afledt af værdier i tabellen
- brugelig hvis formelreferencer kommer fra samme række (du kan bruge funktionen PLADS og så sortere efter denne værdi)
- ubrugelig hvis formler er afhængig af foregående eller efterfølgende celler (f.eks. en løbende saldo)