Typografier

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
AnnieH

Typografier

Post by AnnieH »

Hejsa :)

Jeg har ønske om selv at lave nogle af mine typografier og har fulgt anvisningen. Jeg kan godt lave dem, men ak - når jeg lukker et nyt dokument om og vil anvende mine typografier så er de pist væk :roll:

Nogen der kan give et bud på hvad jeg evt. overser når jeg laver mine typografier?

Mvh. Annie
AnnieH

Post by AnnieH »

Problemet er til dels løst :D

Jeg fandt både ud af hvordan man lave en skabelon og egne typografier.

Jeg åbnede en side.
Skrev noget tekst.
Ændre typografi på nogle af ordene.
Gemte dokumentet

Og så "hænger" de nye typografier ved dette dokument.

Men jeg troede jo jeg også ville kunne se dem/finde dem når jeg åbnede en ny side.
Hvordan kan det være, men ikke kan det???

Og hvis man kan - er der nogen der så kan fortælle hvordan?

Go søndag til jer alle :)
Jens S

Post by Jens S »

Hej
Du skal åbne et nyt dokument, lave de ændringer af typografier m.v. du ønsker, og så gemme dokumentet som en skabelon (menu: Filer - Skabeloner - Gem som skabelon).
Derefter går du til samme menu og vælger 'Håndter'. Under fanebladet 'Dokumenter' finder du din nylig gemte skabelon. Markér den og vælg så oppe i menuen 'Angiv som standard'
Hver gang du nu opretter et nyt dokument vil det blive baseret på typografierne herfra.

mvh
Jens
AnnieH

Post by AnnieH »

Hej Jens :)

Tak for din hjælpsomhed.
Måske jeg ikke har forklaret mig tydelig nok.

Det handler ikke om standard typografier. Det ved jeg godt hvordan man ændre.

Men der i mod om typografier som jeg af og til ønsker af benytte i bestemte dokumenter.

Men ja jeg må så huske af gemme dem i skabeloner for nemmere at finde dem.

Jeg troede blot man kunne lave nye som så kunne gemme i den samling som programmet er "født" med.

Annie
Jens S

Post by Jens S »

Gem også dine specielle typografier i din standardskabelon. Så kan du anvende dem, når du får brug for dem, ved at placere cursor i afsnittet og så dobbeltklikke på typografi-navnet.
Hvis du konstruerer typografer ud fra standardtypografi, så giv den et nyt navn, ikke blot ændre i 'Standardtypografi'

mvh
Jens
AnnieH

Post by AnnieH »

Tusind tak for tippet Jens :)
Post Reply