Hvorfor er Open Office så ELENDIGT nu?

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Taste

Hvorfor er Open Office så ELENDIGT nu?

Post by Taste »

For et par år siden var Open Office uden sammenligning mit foretrukne program til tekstbehandling. Også selv om der var funktioner, jeg faktisk foretrak i Word.

Men at påstå at Open Office skraber bunden nu ville være en overdrivelse af dimensioner. Hvornår blev OO til den gang bloatware, det er i dag?

Igen og igen crasher programmet, og eneste løsning er at vente på, at det selv finder ud af det, eller selv at lukke det fra Windows Joblisten. Resultatet er helt det samme.

Men vent, det er ikke et problem, for programmet laver en gendannelse. Ja, det gør det. Eller det bliver det i hvert fald kaldt. "Gendannelsen" er nemlig omtrent så sofistikeret opbygget, at det bare henter den sidst gemte version af den fil, du arbejdede på, da programmet fejlede. Så smart er det nemlig nu.

Og jeg glemmer det igen og igen, fordi jeg er vant til at Open Office bare virker. Men det gør det bare ikke. Ikke mere. Seneste eksempel var en fil, hvor jeg nåede at skrive tre paragraffer og så besluttede mig at kopiere lidt tekst (under en side) fra et andet odf-dokument. Resultat: Tilt. Og eftersom jeg - idiot som jeg åbenbart er - ikke havde gemt mit nye dokument endnu, så var alle mine data tabt. "Gendannelsen" gav mig nemlig en ny flot åbning, men tekst var der intet af i det. Et helt igennem tomt dokument. Hvis jeg før var i tvivl om, hvorvidt "gendannelsen" reddede så meget som et enkelt komma, så kan jeg nu fra hård erfaring afsløre, at intet er gemt. Intet. Alt er væk.

Nu burde jeg måske ikke brokke mig så meget over et gratis program, men modsat er jeg jo vant til at Open Office er et program, der virker. Et program jeg kan have tillid til. For sådan har et været i årevis. Men ikke mere. Nu er det tungt og sløvt og virker elendigt. Selv at kopiere bare et par linjers tekst fra et andet Open Office dokument kan få programmet til at fejle, så du mister samtlige ugemte data. Så velprogrammeret er Open Office nemlig nu. Før virkede Open Office, men folkene bag programmet har reelt fået et program, der virkede, til ikke at virke. Imponerende.

Ak og ve.
PKO

Post by PKO »

Hej,

Nu skriver du Open Office. Du kunne eventuelt prøve LibreOffice, som er en fork af Open Office. Hvis du vil have et stabilt system, skal du vælge 3.6 versionen. Version 4 er den første nye version, som er efter en grundig oprydning i koden og ny funktionalitet, og som stadig må anses som værende i udvikling indtil stabilitet er opnået.
Post Reply