Brevflet hvordan?

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Naucher

Brevflet hvordan?

Post by Naucher »

Når jeg vil lave en brevfletning fra Writer, kommer jeg til den dialogboks, hvor man skal vælge datakilden.
Her kan man vælge databasen, som indeholder adresser el.lign.
... Men uanset hvad jeg vælger, så bliver knappen [ok] aldrig aktiv, og jeg kan derfor ikke etablere nogen brevfletning.

Jeg ville gerne vælge et regneark som database (xls eller ods), men uanset om jeg vælger dette eller om jeg vælger Thundebird eller en anden fil, er resultatet det samme.

Hvad er der galt?
Hvad kan der gøres ved det?
De bedste hilsner
Naucher
Jens S

Post by Jens S »

Start op med et regneark med adresser eller lign. og åbn så for LibreOffice Base og marker 'Forbind til eksisterende database' og her vælger du 'Regneark'.
Vælg så dit regneark og husk at registrere databasen og afslut.
Nu behøver du ikke længere at spekulere på din database - al redigering, tilføjelser eller sletning foregår i regnearket og vil straks blive opdateret i databasen.
Nu opretter du så et writer-dokument til fletning - start med at trykker F4, så dukker dine databaser op i venstre side. Marker din adressetabel, så hele tabellen vises i højre side. Tag så fat med musen i kolonne-overskriften på de enkelte felter og træk ned og placér dem i dokumentet.
Selve fletning foregår ved at du vælger 'Udskriv' og accepterer at udskrive formularbrev. Her er så muligheder for at udskrive alle eller kun de ønskede ved markering eller filtrering. Udskriv til printer eller fil.

Hvis du ønsker at bruge email-fletning bør du bruge 'Brevfletningsguide ..', men det er samme metode med adresse-database du skal anvende.

mvh og godt nytår
Jens
Naucher

Tak for hjælpen

Post by Naucher »

1.000 tak for hjælpen, Jens

Det var vist lige det, jeg skulle bruge.
Dog et par spørgsmål:
  • Jeg havde allerede forsøgt mig med forskellige opsætninger af databaser, så i "F4-oversigten" findes der nu 6 databaser, hvoraf tre nederste er helt tomme (herunder en, der hedder "EvolutionLocal" ?) og de tre øverste er identiske, blot hedder de "Adresser", "Adresser1" og "Adresser2"
    Hvordan får man ryddet op i det?
  • Burde jeg ikke havde kunnet læse din vejledning i LibreOffice's hjælpefil?
    ... eller blive guidet igennem, når man vælger Funktioner - Brevfletning ??
Igen - tak for hjælpen - og godt nytår
De bedste hilsner
Naucher
Normann Louis Olsen

Post by Normann Louis Olsen »

LibreOffice (Windows) Version 3.6.4.3 (Build ID 2ef5aff)
Jeg bruger fletning 1-2 gange om året og kan ikke altid huske hvordan.
Denne gang har jeg fulgt anvisningen her i tråden, synes jeg.
Men uden held.
Først: Regneark med data er oprettet og gemt som *.ods fil.
Dernæst: Filer>Ny(t)>Database>Vælg database>Forbind til en eksisterende database>Regneark>Opret regnearksforbindelse>Gennemse....
og når jeg klikker på f4 får jeg da den nye database op i kolonnen til venstre. Der står den sammen med den indbyggede database Bibliography. Men lige meget hvordan jeg klikker på min database, lige lidt hjælper det. Med den indbyggede database Bibliography går det meget bedre, der kommer hele tabellen på på skærmen, så jeg kan trække kolonneoverskrifterne ned i dokumentet.
Er det min version af LibreOffice som svigter eller..
Med venlig hilsen
Louis
Naucher

Post by Naucher »

Ja det var da godt nok besynderligt!!

Jeg har selv lavet et par brevfletninger siden det seneste indlæg på forum den 31. december. Senest lavede jeg nogle fødselsdagsinvitationer for et par måneder siden - helt uden problemer.

Men nu skulle jeg lige efterprøve Louis' spørgsmål, og så oplever jeg følgende:
  • Databasen kan ses øverst med F4
    Fletfelter kan indsættes i dokumentet
    Fletfelter kan verificeres ved at holde musen kort tid over dem
    MEN - når jeg kører en brevfletning - så kommer der intet - kun en blank side
Jeg har samme version som Louis - Version 3.6.4.3 (Build ID 2ef5aff) - men min er Ubuntu/Linux

Hvad går der galt?
Hvordan får man liv i det igen?

PS: Når jeg prøver at udføre samme øvelse som ovenfor med anvendelse af databasen "ThunderbirdAdresser", så virker det upåklageligt!
Hvorfor nu det?
De bedste hilsner
Naucher
Normann Louis Olsen

Post by Normann Louis Olsen »

Ja det var da godt nok besynderligt!!
Tak, men nu virker det hos mig, endda med version 3.5.7.2 ubuntu linux, som jeg også forsøger mig med.
Jeg åbnede for LibreOffice Base "udefra", dvs. ikke via writer., da jeg skulle definere databasen.
Så kom databasen op på skærmen, da jeg trykkede f4, og jeg kunne trække kolonneoverskrifterne ned i mit writer dokument.

God aften
Med venlig hilsen
Louis
Post Reply