På min Mac OS X 10.7.4 henter jeg en kontooversigt fra banken i nævnte format, som åbnes fint i Libre Office 3.5.4.2. Efter lidt redigering gemmer jeg igen i samme format, men filen kan ikke åbnes igen. Mac'en forsøger at åbne .xml filen i Adobe Illustrator og jeg vælger Åben med... LibreOffice.app, men den crasher. Når jeg gemmer i .xls eller .ods er der ikke noget problem. De filer der er hentet fra banken kan stadig åbnes fint.
Hvorfor nu det?
Regneark XML Excel 2003-format
Moderator: Lodahl
Re: Regneark XML Excel 2003-format
Hovsa - opdagede lige at filerne fra banken hedder .xml.xls, så det er ikke så sært at de virker. Men derfor burde .xml-formatet, som LibreOffice gemmer i vel stadig kunne åbnes?
[quote="Jens S"]Prøv at udskifte din profil, se http://wiki.documentfoundation.org/UserProfile
Tak for forslaget.
Den eneste forskel er, at der nu kommer en besked om at gemme i .ods-format fordi dokumentet muligvis indeholder ting som ikke kan gemmes i .xml
En simpel test har i øvrigt vist, at det er muligt at oprette et nyt blankt regneark i LibreOffice, som kan gemmes og åbnes igen i .xml-fomat.
Tak for forslaget.
Den eneste forskel er, at der nu kommer en besked om at gemme i .ods-format fordi dokumentet muligvis indeholder ting som ikke kan gemmes i .xml
En simpel test har i øvrigt vist, at det er muligt at oprette et nyt blankt regneark i LibreOffice, som kan gemmes og åbnes igen i .xml-fomat.
Hvis LibreOffice crasher anbefales normalt først at resætte profilen. Når dette ikke hjælper kan du åbne xml-filen i en tekst-editor (Notepad++ anbefales) for at se om der 'mærkværdigheder' eller mærkelige tegn og så rette dem. Det kan være tags fra msoffice, der i første omgang bliver ignoreret af LibreOffice, men efter nye tilføjelser ikke længere kan læses.
Forøvrigt må jeg anbefale dig kun at bruge odf-format, og kun også gemme i andre formater hvis du har brug for at udveksle det.
mvh
Jens
Forøvrigt må jeg anbefale dig kun at bruge odf-format, og kun også gemme i andre formater hvis du har brug for at udveksle det.
mvh
Jens
Ok, det er også hvad jeg plejer, og det var som du kan se lidt tilfældigt, at jeg fik åbnet den oprindelige fil, som viste sig at være en .xls-fil, selv om den hos banken fremstod som .xml. Da Calc så også uden videre gemmer som .xml aner jeg ikke uråd i første omgang. Først da jeg får brug for at åbne en af de gemte filer igen opdager jeg at den er gal.Jens S wrote:Forøvrigt må jeg anbefale dig kun at bruge odf-format, og kun også gemme i andre formater hvis du har brug for at udveksle det.
Det udløser så et tillægsspørgsmål: Hvorfor bliver bankens fil til en .xml.xls-fil (formentlig bare .xls, da .xml her ikke har nogen betydning) og hvorfor gemmes den igen som .xml uden aktiv indgriben?
Der findes et xml-format udviklet til Excel 2003. Dette er siden blevet afløst af xlsx-formatet for Excel 2007 og senere. LibreOffice vil så gemme i samme format. (Normalt spørger den nu altid om du vil anvende dette). Hvis du er i tvivl om formatet, kan xml åbnes i en alm. teksteditor og nogenlunde læsbar. Hvis der i editoren kun vises uforståelige tegn er formatet nok xls.Det udløser så et tillægsspørgsmål: Hvorfor bliver bankens fil til en .xml.xls-fil (formentlig bare .xls, da .xml her ikke har nogen betydning) og hvorfor gemmes den igen som .xml uden aktiv indgriben?
mvh
Jens