Metadata i regneark / gemt sprog

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
vkjaersgaard

Metadata i regneark / gemt sprog

Post by vkjaersgaard »

Vedr OO-regneark som åbnes i LOO

Jeg har en del gamle OO regneark, de optræder som om de er engelske - hvilket medfører at den danske stavekontrol fylder dem med røde bølgende streger.

De nyere regneark, lavet i LOO, er tilsyneladende danske og har kun bølgende streger, hvor jeg virkelig har stavet forkert...

?? Hvordan kan jeg ændre metadata/sprogindstilling for de ældre regneark, så jeg undgår de bølgende fejlangivelser??

- mange tak!
Med venlig hilsen
Verner Kjærsgaard
www.zorum.dk
Jens S

Post by Jens S »

Prøv at åbne 'Typografier og formatering' (F11) og højreklik på Standard. Vælg modificer... og under fanebladet Skrifteffekter sætte sprog til Dansk - se også på fanebladet Tal og kontroller at sprog her er sat til Dansk (medmindre at du f.eks. bruger engelske £ i beregninger)

mvh
Jens
vkjaersgaard

Regneark metadata, ændre sprog

Post by vkjaersgaard »

Tak for hjælpen....det virker desværre bare ikke. Jeg kan absolut ikke få regnearket til at undlade at understrege alle danske ord.

Og jeg kan fint følge dig i dine anbefalinger :-)

Hmm...og dansk ordbog/bøger osv., er installerede og virker iøvrigt i LO.
Med venlig hilsen
Verner Kjærsgaard
www.zorum.dk
Jens S

Post by Jens S »

Det var mærkeligt?
1. Prøv igen at åbne et regneark med de krøllede understregninger, tryk F11 og marker så en celle med stavefejl. Hvis den så viser en anden celletypografi end Standard i typografiboksen er det den anden du skal rette.

2. Marker en celle med stavefejl, tryk ctrl+F1 (format celler) og se under faneblad 'Skrifttype' for at kontrollere at Sprog er sat til 'Dansk' (dette kaldes direkte formatering og er ikke så heldig i Libre-/OpenOffice der arbejder med typografier. Den direkte formatering kan fjernes med Ctrl+m, det kan typografiformateringen ikke).

3. Den sidste mulighed skal du gå til Funktioner - Indstillinger - Sprogindstillinger - Sprog og sørge for at 'Dokumenternes standardsprog' er angivet til 'Standard - Dansk'

mvh
Jens
Post Reply