Hjælp til database

Brugerhjælp og support til databaser i LibreOffice Base

Moderator: Lodahl

Post Reply
dvrck

Hjælp til database

Post by dvrck »

Hej Alle

Jeg har gennemgået "start med base" - men jeg kan desværre ikke komme videre - og jeg er ikke kommet langt nok...

mit udgangspunkt er:

30 elever (30 navne) der hver uge (en dato) skriver 5 linier til mig.
Disse 5 linier ønsker jeg at registrere som "modtaget" og jeg ønsker at kunne kommentere på linierne (det er fx oversættelse fra dansk til engelsk, hvor jeg ønsker at kunne påpege fejl og rettelser)
Jeg ønsker at kunne sætte flueben når jeg mener opgaven (de 5 linier) er udført korrekt.

dvs at jeg ønsker når der er gået en uge at kunne kopiere de 5 nye linier ind under hver enkelt elev. og herefter samme procedure som ovenstående.

Til sidst ønsker jeg at kunne vælge blot EN elev ud og se hvad kun denne elev har lavet.... og hvad jeg har skrevet som kommentar osv...

Jeg håber virkelig der er en/nogen der kan hjælpe mig med denne opgave, da det ikke fungerer tilstrækkeligt at indtaste ovenstående i regneark (som ellers har været udgangspunktet indtil nu)

håber på svar tilbage

vh Line
Jens S

Post by Jens S »

Du skal starte med noget teori om relationsdatabaser. F.eks http://www.hedeskov.dk/netpublikationer ... ndhold.htm eller http://neowiki.neooffice.org/index.php/ ... Back_Again . Efter grundig overvejelse kan du starte med at oprette 3 tabeller.
Elevtabel: ElevID, ElevNavn (evt. flere felter efter behov)
Spørgsmålstabel: SpID, SpDato, Sp1, Sp2, Sp3, Sp4,Sp5
Svartabel: SvID, SpNr, ElevNr, SvDato, Sv1, Sv2, Sv3, Sv4, Sv5, Kommentar1, Kommentar2, Kommentar3, Kommentar4, Kommentar5, Chk1, Chk2, Chk3, Chk4, Chk5

Alle med ID skal være af typen heltal og autonummer og være Primærnøgle.
SpNr og ElevNr skal være typen heltal (her er relationen til de andre tabel-ID)
Sp1 til Sp5 kan være Tekst-felter, men kan evt. erstattes af et enkelt felt af typen Notat (så skal du også ændre Sv1 til Sv5 og Kommentar1 til Kommentar5 til samme type og kun anvende Chk1 af type Ja/Nej
SpDato, SvDato af typen dato

Du skal nu bl.a. konstruere en formular til indtastning af svar, og så vidt jeg ved kan man fra version 3.1 anvende Forespørgselstabeller som basis for formularer (dog med begrænsninger), brug evt. Svartabellen som en underformular med SpId og Spnr som sammenkædningsværdi

Når du ønsker at se på resultatet for en elev kan du lave en rapport baseret på en forespørgsel (med alle tabeller) med ElevId tilføjet i forespørgselsgitteret under Kriterier (eller undlad det og du får den alle)

Håber det hjælper dig lidt videre.

mvh
Jens
dvrck

Post by dvrck »

Hej JEns

Jeg prøver lige at læse lidt på de links du har sendt.

tak for dit svar, jeg prøver at lege lidt med databasen og bruge dine forslag

vh Line
Post Reply