Genvejstaster / tastekombination
Moderator: Lodahl
Efterlyser genvejstaster / tastekombination til dags dato (det som svarer til "Ctrl+shift+," i Word).
Lav din egen genvej!
Hej!
Prøv: [Funktioner] - [Tilpas] og fanebladet [Tastatur]
Du kan nu selv definere en genvejskombination til funktionen dato!
1. Find funktionen
2. Find tastekombinationen
3. Klik på "Modificer"

Hvis din genvejstast/-kombi skal virke i alle proggrammer i pakken, skal du huske at sætte flueben v. [OpenOffice.org] på tastatursiden!
Prøv: [Funktioner] - [Tilpas] og fanebladet [Tastatur]
Du kan nu selv definere en genvejskombination til funktionen dato!
1. Find funktionen
2. Find tastekombinationen
3. Klik på "Modificer"

Hvis din genvejstast/-kombi skal virke i alle proggrammer i pakken, skal du huske at sætte flueben v. [OpenOffice.org] på tastatursiden!
-
Lav din egen genvej!
Hej guruerne
Jeg har fulgt dit forslag, men kan ikke få genvejen til at virke. Jeg har prøvet med en ny profil. Det hjalp heller ikke. Jeg kan se genvejen i menuen, men funktionen virker ikke.
Jeg har tildelt genvejen Ctrl+Skift+; til menupunktet Indsæt -> Felter -> Dato.
Er det et generelt problem?
LibreOffice 3.4.4 OOO340m1 (Build:402)
Windows 7
Jeg har fulgt dit forslag, men kan ikke få genvejen til at virke. Jeg har prøvet med en ny profil. Det hjalp heller ikke. Jeg kan se genvejen i menuen, men funktionen virker ikke.
Jeg har tildelt genvejen Ctrl+Skift+; til menupunktet Indsæt -> Felter -> Dato.
Er det et generelt problem?
LibreOffice 3.4.4 OOO340m1 (Build:402)
Windows 7
Hilsen JR
Prøv en anden genvej!
...Jeg har prøvet igen - og kan ganske rigtigt heller ikke få ctrl+skift+; til at virke!
Har nu prøvet med f.eks. ctrl+m - og det virker!
Underligt!
Har nu prøvet med f.eks. ctrl+m - og det virker!
Underligt!
-
Programmet er åbenbart ikke så begejstret for specielle tegn. Genvejene Ctrl+Shift+] , Ctrl+Shift+[ og Ctrl+[ virker heller ikke.
Hilsen JR
-
Hej Bernd
Menuen Funktioner → Tilpas → Tastatur.
Vælg først om genvejen skal bruges i Writer eller i hele pakken (OpenOffice).
I rubrikken Kategori vælger du Indsæt.
I rubrikken Funktioner vælger du Dato.
I rubrikken Genvejstaster vælger du den tastaturgenvej du vil bruge. (Vælg en der ikke er i brug i forvejen).
Tryk på knappen 'Modificer' og derefter på knappen 'OK'.
Menuen Funktioner → Tilpas → Tastatur.
Vælg først om genvejen skal bruges i Writer eller i hele pakken (OpenOffice).
I rubrikken Kategori vælger du Indsæt.
I rubrikken Funktioner vælger du Dato.
I rubrikken Genvejstaster vælger du den tastaturgenvej du vil bruge. (Vælg en der ikke er i brug i forvejen).
Tryk på knappen 'Modificer' og derefter på knappen 'OK'.
Hilsen JR
Hej Jørgen.
Okay ... NU ved jeg HVORFOR jeg har "disse problemer": når jeg følger din udmærkede vejledning, går jeg i stå når jeg nå til "... vælger du Dato ...".
Der er INGEN Dato.
Jeg har en splinterny Mac med LibreOffice, som jeg har downloaded for et par dage siden (formentlig den sidste version) ... og den fungerer iøvrigt fint, bortset fra den er meget længe om at indlæse dokumenterne.
Når jeg nu ikke har Dato i rubrikken Funktioner, er der så andre muligheder????
Okay ... NU ved jeg HVORFOR jeg har "disse problemer": når jeg følger din udmærkede vejledning, går jeg i stå når jeg nå til "... vælger du Dato ...".
Der er INGEN Dato.
Jeg har en splinterny Mac med LibreOffice, som jeg har downloaded for et par dage siden (formentlig den sidste version) ... og den fungerer iøvrigt fint, bortset fra den er meget længe om at indlæse dokumenterne.
Når jeg nu ikke har Dato i rubrikken Funktioner, er der så andre muligheder????
Måske en fejl i oversættelse af tastatur ?
Tjekkede lige i Calc. Her er genvejen Ctrl-; som standard tildelt indsæt dato. Det virker bare ikke !
Hvordan skulle man også - med et dansk tastatur - lave Ctrl-; ?
; fås på dansk tastatur med skift-, !
På US-tastatur (PC standard uden landetilpasning) ligger ; ved siden af L, uden anden tast (Hvor et dansk har æ placeret).
Jeg fornemmer, problemet med de specielle karakterer er den forskellige placering i de forskellige tastaturer. Og helt galt går det, når man som på dansk, tilføjer skift tasten for at nå den.
Samme problematik gælder for de taster Jørgen nævner.
Måske en bug - der bør rapporteres til programmørerne/ oversætterne ?
På min installation af Ubuntu 11.10 med LibreOffice 3.4.5 forsøgte jeg at ændre brugerflade og tastatur til US engelsk. Så virker Ctrl+; der giver aktuel dato. Men Ctrl+Shift+; - der skulle give aktuel tid - virker ikke.
Jeg prøvede også at tildele de samme genveje i Writer. Samme sker Ctrl+; giver dato; men Ctrl+SHIFT+; reagerer ikke.
Ændrede CTRL+SHIFT+; til CTRL+T så virkede tiden !!
Hvordan skulle man også - med et dansk tastatur - lave Ctrl-; ?
; fås på dansk tastatur med skift-, !
På US-tastatur (PC standard uden landetilpasning) ligger ; ved siden af L, uden anden tast (Hvor et dansk har æ placeret).
Jeg fornemmer, problemet med de specielle karakterer er den forskellige placering i de forskellige tastaturer. Og helt galt går det, når man som på dansk, tilføjer skift tasten for at nå den.
Samme problematik gælder for de taster Jørgen nævner.
Måske en bug - der bør rapporteres til programmørerne/ oversætterne ?
På min installation af Ubuntu 11.10 med LibreOffice 3.4.5 forsøgte jeg at ændre brugerflade og tastatur til US engelsk. Så virker Ctrl+; der giver aktuel dato. Men Ctrl+Shift+; - der skulle give aktuel tid - virker ikke.

Jeg prøvede også at tildele de samme genveje i Writer. Samme sker Ctrl+; giver dato; men Ctrl+SHIFT+; reagerer ikke.
Ændrede CTRL+SHIFT+; til CTRL+T så virkede tiden !!