Danske openoffice usercases skoleområdet

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Guest

Danske openoffice usercases skoleområdet

Post by Guest »

Kære Alle.
Vi er i dialog med vores kommune omkring at give mulighed for at bruge openofficedokumenter i undervisningssammenhæng (folkeskole) ved siden af MS-office som kører på en central platform.

Vi har hørt lidt om Ballerup og Næstved som kommuner, som har erfaringer med Openoffice i skolerne (det er ikke oplysninger vi p.t. har fået verificeret).

Jeg hører meget gerne fra jer om erfaringer fra de nævnte kommuner eller fra andre kommuner.

Vi vil gerne gøre det så let som muligt for vores lokale embedmænd at skrive nogle fornuftige notater til deres administrative og politiske ledelse.

På forhånd tak for hjælpen.

/Niels
Nielssteenkrogh

Fik vist lagt indlægget som gæst.....

Post by Nielssteenkrogh »

Lige for god ordens skyld. Det er mig, der skrev indlægget om usercases i folkeskolen.
Glæder mig til at høre jeres input.

/Niels
thj01

Re:Danske openoffice usercases skoleområdet

Post by thj01 »

Jeg har været med til at indføre det på Struer Borgerskole (det var SO 6.0,da den danske version af OOO ikkr virkede for 3 år siden) og mange skoler i kommunen indførte pga de ikke havde råd til MSOffice

Det er vigtigt at bruge god tid på at indføre programmet dvs. brugerkurser på skolen for alle lærere (mindst 2 eftermiddage) af en erfaren OOO bruger. Der skal kæles for lærerne da det er en stor overvindelse at det ikke hedder word mere.

De største anstødssten er:

Lærerne har svært ved at det ikke hedder word
Lærerne er meget bange for at eleverne ikke vil acceptere skiftet (nok reelt deres egen uvilje)

De vigtigste elementer er

Lærerne skal være trygge ved at installere programmet
Lærerne skal lære teknikkerne til at skrive et tekster (sidehovede, typografier, spalter, indsætte billeder, lave tegninger)
Lærerne skal have tid til at lege med programmet - mens instruktøren er der
lærene skal blive trygge ved at konvertere sine filer mellem forskellige formater (herunder PDF som skal bruges meget)

Det er et enormt paradigmeskifte at ændre sit program. OOO har en anden arbejdsgang end Word har (mener personligt at den er bedre og mere logisk) og det skal indarbejdes. Det vil være fornuftugt hvis man i en overgansperiode lader begge programmer ligge på maskinerne (½ - 1 år)

Min erfaring kommer som Admin på den skole der skiftede hele systemet ud på en gang uden overgansperiode (vi opdagede at licenserne ikke var i orden) og som underviser på amtscentralen i Herning.
Nielssteenkrogh

Kære Struer.
Tak for svaret. Det er spændende at læse om jeres erfaringer.

Vi vil nu foreslå vores egen kommune at rette henvendelse til Struer kommune. Hvis du har et tip omkring hvilket kontor i kommunen, som kan være relevant at hive fat i, hører jeg gerne fra dig.

Du kan også skrive direkte til mig - min mailadresse kan ses på www.zitelab.dk

/Niels
thj01

Post by thj01 »

Det hjælper nok ingenting at kontakte Struer Kommune. Planen blev sat i værk fordi der ingen penge var til MSOffice. Hvad Struer borgerskole angik var det undertegnede der var forgangsmand og tævernes holdeplads.

Erfaringerne er mine egne og jeg tvivler ærlig talt på at der er blevet fulgt op på det efterfølgende. Jeg har ikke været ansat i Struer Kommune siden sommeren '03 og har derfor heller ingen viden om hvordan det kører nu eller om man er kørt tilbage til MS.

Erfaringerne jeg beskriver er mine egne personlige som skolens admin og pædagogiske IT-vejleder i perioden. Måske er selve hovedpointen i mit svar at det skal tænkes meget grundigt igennem hvordan, hvornår og hvor hurtigt en migrering skal foregå.

Hvis i vil være de første der reelt vil dokumentere en migrering for skolevæsenet til OOO, må i være indstillet på en overgangsfase hvor hvert ord og udmelding bliver vejet på en guldvægt. I vil intet få ud af at presse det ned over undervisningssektoren - især ikke med et besparelsesargument, da det er blevet brugt så ofte overfor lærere at de får kvalme hver gang de hører det.

(Jeg mener personligt at OOO er et langt bedre program end MSO)
Nielssteenkrogh

Statusmelding

Kære Forum.

Der var ikke mange svar, men det gav blod på tanden at høre fra Struer Borgerskole.

Dialogen med børnenes skoler har frem til nu betydet at OpenOffice nu bliver installeret på mindst 2 computere på et lokalt gymnasium, så der er en valgmulighed. Ikke noget stort gennembrud, med dog et resultat.

Som skrevet i et indlæg ovenfor, er der en udbredt skepsis mod fornyelse og en klar modstand overfor at tage software ind ved siden af det valgte MS-Office, som lærerne jo er blevet efteruddannet i at kunne bruge og undervise efter. Men argumenter omkring hvor vigtigt det er ikke at forskelsbehandle elever, der ikke køber MS-Licenser gav tilsyneladende lidt gennemslag i en dialog, der hele vejen igennem blev holdt i en venlig atmosvære.

Det næste skridt bliver at overbevise den lokale folkeskole om at OpenOffice bør blive installeret. Lige nu går diskussionen på, om det skal være muligt at aflægge eksamen på computer i 9. klasse uden at bruge MS-Office.

Jeg er fortsat meget interesseret I at høre andre erfaringer både omkring dialog med skolerne og konkrete erfaringer med implementering og brug af OpenOffice-installationer på den enkelte skole.

/Niels
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Det er egentlig lidt spændende det her.

Komplet uvidende om folkeskoler og IT vil mit bud på gode salgsargumenter være, at man i sin argumentation skal fokusere på, at der skal skabes lige muligheder og vilkår for alle elever. De ideologiske aspekter omkring det åbent filformat og open source i det hele taget skal ikke frem i første række. Det er en sort snak for uindviede, mens "gratis" og "lige vilkår for alle uanset indkomst" klinger mere indbydende.

Hvis piratkopiering ikke eksisterede, så ved jeg faktisk ikke hvor mange der alligevel ville have adgang til Microsoft Word hjemme - det er præinstalleret på mange computere.

Problemstillingen består dog der hvor det ikke er tilfældet; kommer man fra et hjem med få resurcer, så er MS Office dyrt, selv på en studenterlicencs. Det KAN sgu ikke være et krav at man er tilvænnet til et ET kommercielt program, og rent faktisk så begynder OpenOffice at ligne MS Office mere og mere for at gøre tilvænningen lettere.

Diskussionen om (efter)uddannelse har vi haft på OOoforum.org - mens uddannelse af ansatte til IT var en tung udgift i gamle dage, så burde den være lettere nu. Før i tiden skulle man oplæres i koncepterne bag programmerne fordi IT var relativt nyt, mens det i dag sidder på rygraden af de fleste. De fleste undersøgelser af international karakter jeg har hørt om taler om få timers tilvænning, så er folk rimeligt godt inde i OOo.

Den egentlige byrde her er vel administrativ? IT support, viden om produktet, opdateringer af skidtet? Nu havde jeg selv support som studenterjob engang i en stor moderne virksomhed, og det koster mere end man tror. Skal OOo køre sideløbende med MS Office, så skal de jo bruge tid på et produkt mere = øget tidsforbrug der går lige på budgettet som et lag fedt mere. Der skal en god begrundelse til. Tro mig, det er næsten umuligt at tigge penge af chefen til ting, der ikke er bydende nødvendige.

Jeg tror egentlig at det lige nu gælder om at videndele omkring problemerne ved indførelsen af OOo, og så slikke sine sår mens man forbedrer argumentationen alt imens OOo 2.0 og nyere versioner kommer på banen. OOo 1.1.4 skulle jeg ikke nyde noget af at sælge til skoler eller kommunerne eller ministerier, mens OOo 2.0 og de kommende er en anden sag. Som du nok har opdaget er det en tung ting at komme med selv gratis fornyelse, endda et gratis alternativ, et frit valg.

Egentlig burde der startes et netværk omkring det - der burde allerede eksistere noget lignende fra de få pilotforsøg der har været i landet.

F.eks. er erfaringerne fra Miljøstyrelsen mere end interessante. Der hørte jeg en masse hyleri over at Miljøstyrelsen bakkede ud i sidste øjeblik, men jeg forstår udmærket deres problemer med filformater - særdeles farefuldt i noget så stort som et ministerium!!! Det er ikke en lille virksomhed, men et af de steder hvor lortet bare skal VIRKE! Og, venner, var det blevet en fiasko, så var OOo og ministeriet røget ud i medierne med historien om ENDNU en statslig IT fiasko og OOo's navn ville være sværtet til, mulighederne for at få andre ville skifte ville være forringet etc...

OOo bliver bedre dag for dag... og mulighederne for at få det i spil rundt omkring ligeså!
thj01

Post by thj01 »

til Niels Krogh

Jeg vil vove den påstand at du ikke forstod mit indlæg. Det er flot at de installere et par computere på et gymnasium, men det er da mere en "vi gør hvad du siger og så ser du garanteret tilfreds" handling.

Problemerne er langt dybere end du har nogen anelse om. Havde du kigget "det Pædagoiske IT-kørekort" efter i sømmene ville du vide at lærerne ikke har den fornødne ballast til det som er din forudsætning
lærerne jo er blevet efteruddannet i at kunne bruge og undervise efter.
IT er overhovedet ikke intergreret i den danske folkeskole som folk går og tror - det er avancerede skrive- og søgemaskiner måske lidt DTP. Lærerne er efterhånden blevet dygtige til at bruge redskabet, men der er lang vej fra at en 3. klasses elev kan buge det til meget andet end tekstbehandling og pædagiske programmer.

Jeg vil holde fast i min påstand om at en reel indstats for at dokumentere migreringsprocessen vil kræve mange timers arbejde. Og det kan en kontakt til Struer Borgerskole ikke gøre, for det er mig der ligger inde med den konkrete viden - intet er skrevet ned eller dokumenteret. Måske på et overordnet "kommunen skal jo have et flot stykke papir hvor der står at det går så ufatteligt godt"- og så er det skrevet 1½ år efter indførelsen.

Problemet er ikke at få ny software ind i skolen, problemet er at lærerne skal have tid (læs ressourcer dvs timer fra kommunen) for at kunne få overblik og sætte sig ind i det - og det er alle kommunerne meget kede af at give i disse - "Regeringen skærer alle midler væk" tider.

Dobbelt bogføring (dvs båre MSO og OOO) er nok den eneste relle gode måde at gøre det på. SKolen beholder MSO i 1 år så brugerne får tid til at omstille sig, men det forsvinder efter 1 år. I dette år skal der sættes ind med seriøs efteruddannelse af lærerne.

Lærere er ikke dumme, men der er ingen tid (i lærerens arbejdstid) afsat til at sæte sig ind i. Alle ved også lærer at en opgave med en komputer tager mindst dobbelt så lang tid som først antaget (gang med to og høv til næste tidsenhed - dvs 1 time tager 2 dage)

Nøglen er tryghed, overblik og sikkerhed - ikke lad os prøve os frem og se om det virker

Jeg tror på en fremtid for OS software i Folkeskolen fordi skolen bliver nød til at prioritere sine midler - ny uv system eller software. Det er af nød, men det er godt at vide at det er et godt alternativ der holder vand
prebsrev

OpenOffice i skolerne

Post by prebsrev »

Jeg har flere lærere i min omgangskreds (er ikke selv lærer - Gud forbyde det !) og det er heldigvis nogle MEGET dedikerede personer der OGSÅ bruger deres fritid på at sætte sig ind i programmer som OO, Mozilla og MySQL.
De er desværre et fåtal i forsamlingen. Jeg har flere gange hørt dem sige om flere af deres kolleger at "hvis ikke de får løn for det, så gider de S... ikke!" Kollegerne er simpelthen kørt trætte i ræset.
MEN - nok om det.
Jeg synes at man skal prøve at installere det på skolerne. Giv så eleverne en kopi i hånden, som de kan installere derhjemme. Det er så det samme program de arbejder i begge steder, UDEN at skulle hoste op med et sindsygt beløb til licenser til MSO.
Det er lidt i retning af det nummer AutoCad lavede på de tekniske skoler i sin tid.
Giv skolerne og eleverne mulighed for at bruge programmet gratis, så bliver det nærmest en de facto standard i industrien fordi alle kender det. Smart fundet på.

Det drejer sig i bund og grund om en holdningsændring i hele skolesystemet.
Post Reply