Brug af forskellige ordbøger

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
jensen10

Brug af forskellige ordbøger

Post by jensen10 »

I OpenOffice/ LibreOffice er der pr. automatik installeret to ordbøger: soffice.dic og standard.dic.
soffice er en almindelig tekstfil, mens standard er med kodning.

Hvad er forskellen på disse ordbøger?
Hvilken bør man vælge som egen standard (udover de brugeordbøger man selv kan oprette)?

Når jeg samtidig har installeret ordbog fra Stavekontrolden (http://www.stavekontrolden.dk), hvilket samspil er der så mellem den og de øvrige ordbøger?

Jeg har brugt OOo i mange år, men har aldrig forstået denne problematik - så nu er det vel på tide:-)
Kurt J
Jens S

Post by Jens S »

Hej
Både soffice.dic ,standard.dic og IgnorAllList er tilføjelses-ordbøger, og når stavekontrollen arbejder bruger ikke kun hovedordbogen fra Stavekontrolden, men løber også disse igennem for at se om der er rettelser her.
Hvis den aut. stavekontrol markerer et ord og ved højreklik kommer med et forslag der ikke er korrekt, vælger du i stedet 'Tilføj' og så skulle 'Standard.dic' gerne dukke op, så du kan vælge den. Du kan senere under Indstillinger-Sprogindstillinger-Skrivehjælp redigere standard.dic og se at din tilføjelse er gemt.
Bruger du forskellige sprog, kan du med fordel oprette nye (tilføjelses) -ordbøger og ændre Standard.dic til kun at tage danske ord.
soffice.dic indeholder specielle ord som antages ikke at være blandt hovedordbogen og den kan ikke slettes eller rettes, men du kan kun gennemse den.

mvh
Jens
jensen10

Post by jensen10 »

Tak for svaret. Så blev jeg så klog.

Du skriver at
soffice.dic indeholder specielle ord som antages ikke at være blandt hovedordbogen og den kan ikke slettes eller rettes, men du kan kun gennemse den.

soffice indeholder faktisk almindelig tekst, som kan åbnes i txt-program. Man kan rette i den og tilføje ord i den. Jeg har eksempelvis heri manuelt tilføjet en del ord med = efter (dvs. de ikke må deles).
I toppen af denne fil står der noget kodning:

Code: Select all

OOoUserDict1
lang: <none>
type: positive
I Modsætning til standard.dic, som indeholder en masse uforståelige kodninger, når man åbner den i et txt-program.

Med dine svar in mente ser det altså ud til, at standard.dic kan suppleres fra Libre/OpenOffice, mens soffice.dic både kan rettes herfra, samt åbnes i alm. tekstprogram og rettes dér.
Kurt J
Lodahl

Post by Lodahl »

soffice er en almindelig tekstfil, mens standard er med kodning.
Det er historisk betinget.
Tidligere var brugerordbøger binære filer, som ikke umiddelbart kunne redigeres (med en teksteditor). Jeg kan ikke huske hvilken version, men på et tidspunkt begyndte vi at bruge tekstfiler. De binære filer fungerer fortsat, fordi du kan have "gamle" ordbøger liggende.

Jeg vil give dig ret i at det er lidt forvirrende at de to filer har forskelligt format.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Post Reply