LibreCalc: Sortere alle gule celler øverst
Moderator: Lodahl
LibreCalc: Sortere alle gule celler øverst
En kolonne indeholder celler, som jeg manuelt og individuelt har givet forskellige baggrundsfarver.
Nu vil jeg sortere arket efter den kolonne således at de rækker med gule celler sorteres øverst, dernæst de grønne o.s.v.
Det er nemt med "Sortering" i Excel, men i LibreCalc er sorteringsopsætningen yderst primitiv og jeg kan ikke se hvordan det kan lade sig gøre.
Nu vil jeg sortere arket efter den kolonne således at de rækker med gule celler sorteres øverst, dernæst de grønne o.s.v.
Det er nemt med "Sortering" i Excel, men i LibreCalc er sorteringsopsætningen yderst primitiv og jeg kan ikke se hvordan det kan lade sig gøre.
-
Farven på den enkelte celle er sat manuelt og der kan ikke defineres et søgekriterium ud vra celleværdien.
I mit regneark har jeg en komplet lagerliste og i et andet vindue har jeg så åbnet PDF-filer med de nyhedsbreve der er sendt ud hver måned siden medio 2010. Simpelt taget varenumrene et ad gangen og hakket dem af i regnearket = givet dem baggrundsfarve efter hvilken måned de har været bragt.
Er ny her og positivt overrasket over den hurtige respons. Tak for det. Håber vi finder en løsning.
I mit regneark har jeg en komplet lagerliste og i et andet vindue har jeg så åbnet PDF-filer med de nyhedsbreve der er sendt ud hver måned siden medio 2010. Simpelt taget varenumrene et ad gangen og hakket dem af i regnearket = givet dem baggrundsfarve efter hvilken måned de har været bragt.
Er ny her og positivt overrasket over den hurtige respons. Tak for det. Håber vi finder en løsning.
Hmmm, jeg har kopieret koden og sat den ind det rigtige sted. Hvis jeg så vælger "Udfør makro..." kommer der bare en fejlmeddelelse:
Jeg vil gerne have alle linjer, hvor der er gul baggrund på cellen i kolonne C, sorteret øverst.
"Manualen" fylder kun 5 linjer, inklusive overskiften:Der opstod en fejl i scriptframeworket under udførelse af Basic-scriptet Standard.Module1.CELL_BACKCOLOR.
Meddelelse: Wrong number of parameters!
Det må være der de tre hunde ligger begravet, men det fortæller mig ikke ret meget om hvordan man rent faktisk skal betjene scriptet.Usage
These functions reference single cells by 3 function arguments:
1. Sheet as index from 1 to sheet count or sheet name
2. Row index starting at 1
3. Column index starting at 1
Jeg vil gerne have alle linjer, hvor der er gul baggrund på cellen i kolonne C, sorteret øverst.
Hej,
Hvis du i en ny kolonne skriver
vil den returnere en værdi, som kan bruges til at sortere efter.
Du skal tilrette værdierne til din kolonne eller række.
Hvis du i en ny kolonne skriver
Code: Select all
=CELL_BACKCOLOR(SHEET(),ROW(A2),COLUMN(A2))
Du skal tilrette værdierne til din kolonne eller række.
Hej,
Du kan også skrive den sådan
.
Hele dette bibliotek tester værdien i een celle.
Prøv at lave forskellige farver i kolonne A med et par af dem med samme farver.
I B1 laver du formlen =CELL_BACKCOLOR(SHEET(),ROW(),COLUMN(A1)). Derefter kopieres den nedad og du skulle gerne få forskellige værdier for forskellige farver. Samme farver har samme talværdi.
CTRL+SHIFT+F9 er den eneste metode til at opdatere værdier.
Code: Select all
=CELL_BACKCOLOR(SHEET(),ROW(),COLUMN(A1))
Hele dette bibliotek tester værdien i een celle.
Prøv at lave forskellige farver i kolonne A med et par af dem med samme farver.
I B1 laver du formlen =CELL_BACKCOLOR(SHEET(),ROW(),COLUMN(A1)). Derefter kopieres den nedad og du skulle gerne få forskellige værdier for forskellige farver. Samme farver har samme talværdi.
PKO wrote:Hej,
.Code: Select all
=CELL_BACKCOLOR(SHEET(),ROW(),COLUMN(A1))
Hvor? Stadigvæk i en tom kolonne (i mit tilfælde H) øst for de andre? Kan ikke se at den indgår som argument til formlerne?
Hele dette bibliotek? Æhhh ...?Hele dette bibliotek tester værdien i een celle.
Ok, jeg har kolonnerne A-G, hvoraf A og B er tomme. Jeg har givet de første 7 celler i A forskellig farve, men dog således at der er 2 * 2 der er ens.Prøv at lave forskellige farver i kolonne A med et par af dem med samme farver.Samme fejlmeddelelser som før: 501 og 508 i resten.I B1 laver du formlen =CELL_BACKCOLOR(SHEET(),ROW(),COLUMN(A1)). Derefter kopieres den nedad og du skulle gerne få forskellige værdier for forskellige farver. Samme farver har samme talværdi.
Du kan finde en fil med eksempel her http://www.megaupload.com/?d=KPJFFWY6
Tak, det virker, men - og jeg ville ønske at jeg ikke var nødt til at skrive det - det er sgu da ufatteligt besværligt i forhold til Excel. Problemet med Excel til Mac er, at det er fuldstændig ubrugeligt til at lægge to og to sammen, eller det der er mere indviklet.
Oh well, jeg har lige købt iMac og ved hvor besværligt at vænne sig til nye arbejdsmetoder
Oh well, jeg har lige købt iMac og ved hvor besværligt at vænne sig til nye arbejdsmetoder

Hmmm, er Libre Office MEGET forskellig fra Open Office? Som jeg husker OO, da jeg prøvede det for flere år siden, var den en næsten tro kopi af Excel, mens det forekommer mig, at Libre er skræmmende primitiv - eller i hvert fald ikke fungerer på nogen måder jeg er stødt på før. Er man startet HELT fra scratch? Jeg troede ellers at man ville videreføre OO fra det nuværende stadium i udviklingen?
Selv de simpleste ting, som f.eks. betinget formattering, er skåret HELT bed til næsten ingen ting. Man kan definere een eller flere betingelser den skal lede efter, men - så vidt jeg kan se - ikke angive hvad der så skal ske med resultatet. Kan det overhovedet bruges til noget?
Selv de simpleste ting, som f.eks. betinget formattering, er skåret HELT bed til næsten ingen ting. Man kan definere een eller flere betingelser den skal lede efter, men - så vidt jeg kan se - ikke angive hvad der så skal ske med resultatet. Kan det overhovedet bruges til noget?