Jeg har et Libre office Calc-regneark (en slags database) med hyperlinks til en fil med musik og en til en fil med doc-filer (dansebeskrivelser). Disse 2 filer ligger nu i dokumentmappen + i dropbox. (Dropbox p.g.af nem adgang fra flere computere).
Er det muligt af flytte henvisningen til filerne i dropbox på een gang, eller bliver jeg nødt til at rette hver eneste post enkeltvis??
Håber dette er forståeligt.
Flytte filer, der henvises til med hyperlink
Moderator: Lodahl
Flytte filer, der henvises til med hyperlink
Hilsen
Sonja
Sonja
Hej
Du markerer de hyperlinks du ønsker at skifte adresse på, og brug så 'Søg og Erstat' (Ctrl+F)
Søg Efter: C:\user\Sonjor\Documents\ (hvis det er her dine filer ligger)
Erstat med: C:\User\Sonjor\Dropbox\
Sæt et hak ved kun markerede celler og 'Erstat alle'
Det ødelagde dine hyperlinks, men dem gendanner du ved at køre følgende makro (kun markerede celler bliver ændret og du må ikke bruge multimarkeringer):
mvh
Jens
Du markerer de hyperlinks du ønsker at skifte adresse på, og brug så 'Søg og Erstat' (Ctrl+F)
Søg Efter: C:\user\Sonjor\Documents\ (hvis det er her dine filer ligger)
Erstat med: C:\User\Sonjor\Dropbox\
Sæt et hak ved kun markerede celler og 'Erstat alle'
Det ødelagde dine hyperlinks, men dem gendanner du ved at køre følgende makro (kun markerede celler bliver ændret og du må ikke bruge multimarkeringer):
Code: Select all
REM ***** BASIC *****
Sub InsertURLIntoCell 'ændrer tekst med mail/www adresser til hyperlink
Dim oDoc, oText, oField, oCell, oSheet, oSelection, oRangeAddress, r1, c1, c2, r2, i, k
oDoc = thisComponent
oSheet = oDoc.CurrentController.getActiveSheet()
oSelection= oDoc.getCurrentSelection()
oRangeAddress = oSelection.getRangeAddress
r1 = oRangeAddress.StartRow
c1 = oRangeAddress.StartColumn
c2 = oRangeAddress.EndColumn
r2 = oRangeAddress.EndRow
For i = c1 To c2
For k = r1 To r2
oCell = oSheet.getCellByPosition(i,k)
oField = ThisComponent.createInstance("com.sun.star.text.TextField.URL")
oField.Representation = oCell.getString()
oField.URL = ConvertToURL("" & oCell.getString())
oCell.setString("")
oText = oCell.getText()
oText.insertTextContent(oText.createTextCursor(), oField, False)
Next
Next
End Sub
Jens
Det med makro er nu ikke så svært. Når du har åbnet dit regneark, trykker du på Alt+F11 og der kommer en side op med makroer. Vælg 'Mine makroer' og klik så på 'Ny(t)' og programmet spørger om det skal være 'Modul1' og det er OK. Så åbner der sig en (næsten) blank side og her kopierer du min kode ind efter at have slettet det der står i forvejen. Du markerer hele koden på hjemmesiden og bruger ctrl+c (kopier) og bagefter sætter du cursor i Modul1 og bruger Ctrl+v (indsæt).
Marker nu den kolonne i regnearket, der skal omdannes og tryk igen Alt+F11, vælg nu makroen 'InsertURLIntoCell' og tryk så på knappen 'Udfør'
Marker nu den kolonne i regnearket, der skal omdannes og tryk igen Alt+F11, vælg nu makroen 'InsertURLIntoCell' og tryk så på knappen 'Udfør'