Kan ikke åbne ods-fil

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Nathasja

Kan ikke åbne ods-fil

Post by Nathasja »

Hej

D. 8. juni sidste år havde jeg følgende problem:
-------
Hej

Jeg har et regneark, som jeg ikke kan åbne. Jeg brugte det den anden dag, da computeren "frøs" og jeg genstartede den.
Da jeg så skulle åbne dokumentet igen forventede jeg at få boksen med recovery frem, men den kom ikke. Og jeg kan stadig ikke åbne det.

Hvis jeg dobbeltklikker på filen, kommer en lille boks med Open Office frem (og den er lynhurtig til at loade), så forsvinder boksen og intet sker.

Jeg kan godt åbne et nyt regneark (og også dokumenter m.m.), men lige dét regneark jeg skal bruge, kan jeg ikke.

Nogle råd?
-------
Jeg lavede et nyt regneark og begyndte helt forfra og nu er det også holdt op med at virke. Og denne gang var det ikke fordi computeren "frøs".

Jeg tager dagligt backup og min backup af lige denne fil er også i stykker
Jeg har et højt elsket regneark, der er holdt op med at virke... Dvs. jeg kan ikke åbne det overhovedet! :roll:

Please fortæl mig, at der er en form for reparation eller ...?
PKO

Post by PKO »

Hvilken version bruger du samt styresystem?
Nathasja

Post by Nathasja »

Version: OpenOffice.org 3.2.1
Styresystem: Linux (Ubuntu)

Forresten kan nævnes, at jeg HAR tjekket, at der står .ods som efternavn til filen ;)
Nathasja

Så har jeg problemet igen

Post by Nathasja »

Ja, så er det så sket igen....

Denne gang måtte jeg genstarte computeren (det koksede lige med netværksforbindelsen, så jeg prøvede en genstart).

1. Jeg gemte mit regneark
2. Jeg lukkede mit regneark ned
3. Jeg genstartede computeren
4. Da jeg loggede ind, prøvede jeg lige et nyt udseende (er lige skiftet til Linux Mint og leger lidt med de forskellige muligheder)
5. Startede min browser og derefter mit dokument, der ikke ville åbne... IGEN!!!

Jeg har en backup der er lidt over 14 dage gammel og som kan bruges i yderste nødstilfælde, men jeg ville jo helst have alle mine rettelser med fra de sidste 2-3 uger.... Naturligvis ;)

Min backup fylder knap 150 kb... Det dokument der burde virke fylder kun 1,5 kb (påstår den under Egenskaber).... Er der stadig ingen bud?
Jens S

Post by Jens S »

5. Startede min browser og derefter mit dokument, der ikke ville åbne... IGEN!!!
Hvilken fejl kom der:
1. åbnede den med et filter - så kan du godt opgive, der er fejl i komprimeringen og filen kan ikke reddes.
2. meldte den fejl i kolonne 2, række et eller andet i content.xml - så kan du gå ind i content.xml på det angivne sted og rette.

mvh
Jens
Nathasja

Post by Nathasja »

Jens S wrote:
Hvilken fejl kom der:
1. åbnede den med et filter - så kan du godt opgive, der er fejl i komprimeringen og filen kan ikke reddes.
Pokkers. Nå... så må jeg bare være glad for at jeg har en backup fra 2-3 uger siden...

Der er slet intet i den lange liste af programmer, der kan hjælpe ... overhovedet?

Tak for hjælpen :)
Jens S

Post by Jens S »

Jeg var måske for hurtig ude - prøv at ændre fil-efternavn til zip og følg opskriften her http://techie-buzz.com/foss/fix-corrupt ... k-tip.html

I Windows findes der noget der hedder Zip Repair, men det er ikke gratis, og der ingen garanti for at det virker.

mvh
Jens
Nathasja

Post by Nathasja »

Hmmm... Det var da et forsøg værd, men det virkede ikke rigtigt. Jeg kom til at den klarede 94% af det, men ikke de sidste 6%, desværre :(

Men mange tak for forsøget :D
Post Reply