Er det rigtigt forstået, at det ikke lader sig gøre i én arbejdsgang at flytte én eller flere rækker fra ét sted i arket til et andet? Således at rækken helt forsvinder derfra, hvor man klipper den fra, og indsættes dér, hvor man sætter den ind.
Det kan man da i Excel. Og det er da en rimelig ofte anvendt funktion.
Jeg kan kun finde ud af at flytte indholdet af cellerne, sætte dem ind, hvor jeg skal ind i indsæt speciel for at ændre til indsætnings-tilstand), og så skal jeg ned fra det sted hvor jeg klippede, og slette rækkerne, som nu er tomme.
Er der en bedre måde?
Peter.
(cross-posted fra eksperten.dk)
Flytte række
Moderator: Lodahl
Selvfølgelig kan du det.
Marker hele rækken ved at klikke på rækkenummer (eller marker den del du ønsker at flytte), tag så fat inde i det markerede med musen og træk det hen hvor du ønsker. Lige før du slipper trykker du på Alt-tasten, og rækken vil blive indsat, og indholdet i det eksisterende tekst vil blive skubbet nedad. Holder du Ctrl nede vil du kopiere udgangsrækken, og trykker du ctrl+shift vil du indsætte et link til udgangsrækken. Du kan også bruge kombinationen ctrl+shift+alt.
mvh
Jens
Marker hele rækken ved at klikke på rækkenummer (eller marker den del du ønsker at flytte), tag så fat inde i det markerede med musen og træk det hen hvor du ønsker. Lige før du slipper trykker du på Alt-tasten, og rækken vil blive indsat, og indholdet i det eksisterende tekst vil blive skubbet nedad. Holder du Ctrl nede vil du kopiere udgangsrækken, og trykker du ctrl+shift vil du indsætte et link til udgangsrækken. Du kan også bruge kombinationen ctrl+shift+alt.
mvh
Jens
-
Du kan fint bruge genvejstaster. I det følgende går jeg ud fra at du markerer en hel række inden du "tager kopi"
CTRL + indsætter en tom række
CTRL - sletter en række
CTRL C tager en kopi af en række til "klippebordet"
CTRL V indsætter "det du har i klippebordet"
CTRL X tager en kopi af en række og sletter det du tog kopi af
så hvis du markerer en række, skriver CTRL C, markerer den række der skal indsættes foran, skriver CTRL + og CTRL V bør du få lavet en kopi af en række. Du kan så slette den anden ved at markere og skrive CTRL -
CTRL + indsætter en tom række
CTRL - sletter en række
CTRL C tager en kopi af en række til "klippebordet"
CTRL V indsætter "det du har i klippebordet"
CTRL X tager en kopi af en række og sletter det du tog kopi af
så hvis du markerer en række, skriver CTRL C, markerer den række der skal indsættes foran, skriver CTRL + og CTRL V bør du få lavet en kopi af en række. Du kan så slette den anden ved at markere og skrive CTRL -
-
OK - det er så noget mere omstændigt end i Excel, hvor man kan nøjes med at markere række, ctrl-X, gå til nyt sted, højreklikke og vælge én af muligheder (indsæt et-eller-andet), hvorved rækken fjernes helt der, hvor den var før, og i stedet indsættes (der gøres plads automatisk) der hvor den skal være.
Men tak for hjælpen - disse med ctrl- og ctrl+ kendte jeg ikke.
Men tak for hjælpen - disse med ctrl- og ctrl+ kendte jeg ikke.