Autodato

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Taste

Autodato

Post by Taste »

For f..... hvor er det irriterende, at OpenOffice Writer automatisk retter mine datoer fra eksempelvis "1. Januar 2011" til "01-01-11".

Hvordan får man myrdet det djævelskab hurtigst muligt? Hjælpefunktionen var ikke til meget... tja... hjælp.

En funktion så brugerfjendtligt, at jeg et sekund troede, jeg havde fat i Microsoft Word :evil:
guruerne

Regneark?

Post by guruerne »

Hej!

Går ud fra, at du taler om regneark?

Højreklik din celle, vælg [Formater celler]

Under fanebladet [Tal] sætter du kategorien til [Dato] og vælger den korrekte form, f.eks. "31. januar 2011".

Så burde det være løst - du kan sagtens markere en hele række/kolonne og lave indstillingen for alle celler i ét hug!

:)
Carsten P K

Post by Carsten P K »

Indsætter du dato som datofelt vil du kunne ændre formatet ved at klikke på dette. Du kan også lave et eget format efter ønske.
Med venlig hilsen
Carsten
Taste

Post by Taste »

Problemet her er, at hvis man opretter en tabel i OpenOffice Writer (IKKE Calc), så insisterer programmet på at skrive indholdet om til et dato for format, hvis det på nogen mulig måde kan tolkes som sådan. Og det insisterer med en indstilling, der er Hitler værdig...

Men tabelmenuen, der tillader at tilføje, fjerne, slette rækker og kolonner osv. giver ingen mulighed for at slå det fra, der er ingen hjælp i hjælpefunktionen, og "afsnit" i menuen (som ellers normalt er den første hjælp) har heller ingen løsninger.

Jeg er sikker på det kan slås fra, men hvordan det gøres er åbenbart en særdeles velbevaret hemmelighed. Og det er ufatteligt, utroligt, pinagtigt irriterende! :evil:
guruerne wrote: Går ud fra, at du taler om regneark?

Højreklik din celle, vælg [Formater celler]
Jeg får ingen "Formater celler" mulighed ved et højreklik (OpenOffice Writer 3.2.1)...
Jens S

Post by Jens S »

Du går ind under Funktioner - Indstillinger - OpenOffice.org Writer - Tabel og fjerner markeringerne under 'Indtastning i tabeller' ved 'Talgenkendelse' og 'Talformatgenkendelse'

mvh
Jens
Post Reply