Gemme formular med indhold

Brugerhjælp og support til databaser i LibreOffice Base

Moderator: Lodahl

Post Reply
Yenzen

Gemme formular med indhold

Post by Yenzen »

I en database med personoplysninger, har jeg en formular som trækker forskellige adresseoplysninger ud i felter, (ud fra en parameterforespørgsel)

Denne formular vil jeg gerne gemme udenfor databasen, som et almindeligt redigerbart odt dokument.
Det kan jeg også sagtens gøre med Filer > Gem som..., men data fra felterne kommer ikke med i dokumentet.

Er der en måde hvorpå man kan eksportere en formular, med indholdet af den viste post. Dvs. gøre indholdet af et (flettet) databasefelt til fast tekst i dokumentet?
Jens S

Post by Jens S »

Er der en måde hvorpå man kan eksportere en formular, med indholdet af den viste post. Dvs. gøre indholdet af et (flettet) databasefelt til fast tekst i dokumentet?
Det kan du sikkert, men det vil kræve en del makroprogrammering. Jeg vil i stedet foreslå at du åbner et tomt (eller et med din tekst) writerdokument. Klik på knappen 'Designtilstand til/fra' (Værktøjslinjen Formulardesign).
Indsæt nu felter du har brug for som tekstfelter og hvor du har brug for dem i dit dokument (fjern evt. 3d-visning under egenskaber m.v.) .
Højreklik på det et felt og vælg 'Formular' (der er også en knap til det). Du får så formularegenskaber for felterne. Under Data-fanen vælger du datakilde (klik på ikon med de 3 punkter og gå til din database) Derefter vælger du 'Indholdstype' og bruger 'forespørgsel' (eller tabel) og under 'Indhold' navnet på din forespørgsel (eller Tabelnavn).
Klik på hver enkelt felt og vælg så felt-navn under 'Datafelt'

Du kan nu slå 'Designtilstand til/fra' fra. Åbn værktøjslinjen 'Formularnavigation' og du kan klikke dig frem til de ønskede data.

Hvis du vil gemme aktuelle post, så eksporter som PDF.

mvh
Jens
Yenzen

Post by Yenzen »

Tak for svaret!

Jeg har oprettet formularen som en "intern" formular i databasen, frem for i et nyt (eksternt) Writer dokument. Jeg tror dog ikke forskellen har nogen betydning i forhold til output:
Jeg kan, som du anbefaler, godt eksportere en enkelt post som PDF. Det virker fint - data for den aktuelle post låses fast i denne kopi.

Der er blot det problem at brugerne af databasen herefter gerne vil redigere i dokumentet. Dvs. outputtet skulle gerne være et redigerbart dokument, men stadig med data låst fast som "almindelig" tekst.

Det eksporterede dokument skal altså efterfølgende ikke længere være forbundet til databasen.

Kort sagt mangler jeg en "Eksporter til ODT MED data" funktion.
(Og makroprogrammering er desværre ikke en mulighed :-(
Jens S

Post by Jens S »

Kan du ikke lave et alm. flet-dokument i writer og så i stedet for at udskrive, gemme dokumentet som odt-filer og så redigere i dokumentet /dokumenterne bagefter.

mvh
Jens
Post Reply