Bladet "Datatid" i lommen på Microsoft???

Danske og internationale nyheder, der relaterer sig til LibreOffice eller den åbne standard OpenDocument Format (ODF).

Moderators: Lodahl, Nyhedsbot

Post Reply
T-buch

Bladet "Datatid" i lommen på Microsoft???

Post by T-buch »

NB Dette indlæg har jeg også postet på "dindebat.dk"

Blev noget chokeret, da jeg læste majnummeret af Datatid, hvor chefredaktørender under overskriften: "Endelig lander Office 2010" afleverede følgende svada:

Et højtråbende mindretal har sat en ære i at få sat fokus på de åbne alternativer uden at tænke på, at det i praksis betyder, at forbrugerne kommer til at stå som tabere.

Falder de for den megen snak om at spare licensen til store, stygge Microsoft får de nemlig en række produkter, der upåagtet af at de er gratis, teknologisk set er op mod 10 - 15 år forældede.
Og det allerværste er, at de arme stakler først opdager det. Den dag de har skiftet og står tilbage uden de funktioner, der dagligt har sparet dem masser af tid i løsningen af deres arbejdsopgaver.
Det er som at sætte sig ind i en 15 år gammel bil. køre deruda' som man plejer og så pludselig opdage, at der hverken er ABS, airbags eller noget af det andet sikkerhedsudstyr, der hver dag redder masser af menneskeliv.

[vi]…forklarer, hvad det er, du kommer til at mangle, hvis du en dag skulle lade dig besnære af ordet GRATIS ...

Det lyder jo nærmest som om at man gør sig skyldig i mistede menneskeliv, hvis man ikke straks flår Microsoft Office 2010 ned ad hylderne og i hvert fald i det mindste holder skinkerne langt væk fra Open Office osv.
I selve den flere siders lange lovprisningsartikel inde i bladet, får man dog ingen bebudede oversigt over mangler i forhold til de gratise alternativer, som man ellers blev stillet i udsigt - det nærmeste man kommer - er en gennemgang af Microsoft Officepakken 15 år tilbage i tiden og dens udvikling - men det er jo ikke helt det samme.

Der er dømt ren skræmmekampagne á la Fox News ikke mindst med den nærmest helt ude af proportioner sammenligning med 15 års gamle bilvrag og jeg undrede mig over, hvor mange Officepakker bladet havde fået foræret til dem selv, deres svigermødre og grandfætre foruden annoncer en masse, indtil jeg skrev www. datatid.dk i mit browservindue

Siden er jo plastret til med Microsoft og MSN og så forstår man jo bedre. Intet sted hverken i bladets kolofon eller på nettet kan man dog læse noget om, hvorfor og baggrunden for at Datatid og Microsoft nærmest er smeltet sammen

Jeg ved ikke hvor meget journalistisk etik, man kan forlange af en specielmagasin som Datatid - men det er ikke meget, åbenbart. Ganske og aldeles utroværdigt må bladet siges at være.
Thomas Buch
Post Reply