Mystik i stavekontrol

Skriv et indlæg her, hvis du tror du har fundet en fejl i LibreOffice, eller hvis du har forslag til rettelser i den danske oversættelse.

Moderator: Lodahl

Post Reply
Ditlev

Mystik i stavekontrol

Post by Ditlev »

Jeg skrev ordet "temperaturerne", hvilket Writer starks fremhævede som stavet forkert. Det ser mig nu ud til at være korrekt stavet, og sproget ER dansk. Men ingen ordbog får jo alt med. Jeg højreklikkede for sjovs skyld for at se, hvad den så foreslog i stedet. Der kom 15 forslag, men ikke ét af dem er ord, som jeg kender. Det lyder nærmest som en krydsning af finsk, hollandsk og samisk.

Hvorfor lige det ord?
med venlig hilsen

Ditlev Petersen
esbe0184
Site Admin

Re: Mystik i stavekontrol

Post by esbe0184 »

Ditlev wrote:Jeg skrev ordet "temperaturerne", hvilket Writer straks fremhævede som stavet forkert.

Hvorfor lige det ord?
Jeg har tilføjet temperatur til Stavekontrolden, så temperaturerne skulle blive genkendt ved næste frigivelse.

Størstedelen af Stavekontroldens ord kommer fra DSL's Korpus'er, hvor vi har høstet ord fra. Temperatur er i sin tid blevet sorteret fra pga. ordet tempera (blandingsfarve). Idet at høstningsscriptet fejlagtig har troet at tempera-tur er et sammensat ord og at tur så skulle kunne bøjes turerne.
Ditlev wrote:Jeg højreklikkede for sjovs skyld for at se, hvad den så foreslog i stedet. Der kom 15 forslag, men ikke ét af dem er ord, som jeg kender. Det lyder nærmest som en krydsning af finsk, hollandsk og samisk.
Stavekontroldens største svaghed lige nu er ordforslag, specielt når et ord ikke findes eller ikke kan dannes.
Når det kommer til stavekontrol så klar Stavekontrolden sig rimelig ved at mange af de ord vi har er opmærket med hvordan de kan sammensættes, og derved kan vi kontrollere et ord som "kyllingespandauer".
Men når ord kan sammensættes på kryds og tværs giver det nogen gang (for ikke at sige ofte) nogle meget underlig ordforslag. F.eks. tempera-ruterne, som jo ikke ligger langt fra temperaturerne.

Nogle af de ting vi gør for at forbedre ordforslag:
  • 1. Øge mængden af ord betydelig
    2. Der er fokus på tilkommen fugeelements s efter andet ord, i ord der består af 3 sammensatte ord.
    3. Arbejder hen mod at kunne indføre COMPOUNDWORDMAX 2, hvilket betyder at kun 2 ord må sammensættets, så en masse små ord som gen, do, re, og lud ikke danne underlige forslag.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
Post Reply