Tæl hvis to definerede værdier findes i hver deres kolonne

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
lunddrengen

Tæl hvis to definerede værdier findes i hver deres kolonne

Post by lunddrengen »

Hej :)

Jeg er ikke nogen ørn til regneark og kan ikke gennemskue hvordan jeg er i stand til at tælle to definerede værdier i to forskellige kolonner.

Jeg har et regneark med to kolonner, A1:A380 og B1:B380, i hver kolonne er der random tal fra 0-10, hvordan tæller jeg antallet af gange hvor der står et 3'tal i A kolonnen og et 5'tal i B kolonnen ?

Er det overhovedet muligt ?

På forhånd Tak :)
Jens S

Post by Jens S »

Hvis du mener at når der findes 3 i A-kolonnen, skal der i samme række være en 5 i B-kolonnen, så brug formlen:
=SUMPRODUKT(A1:A380=3;B1:B380=5)
så får du antal gange det er tilfældet.

mvh
Jens
lunddrengen

Post by lunddrengen »

Hej Jens.

Det var ikke det jeg mente, min formulering er nok lidt ringe. Jeg har 2 kolonner, de indeholder forskellige point fra 0-10, jeg ville gerne vide hvor mange gange resultatet feks 3-3 eller 10-0 er forekommet.

Jeg har prøvet med alle mulige formler men uden held.
Jens S

Post by Jens S »

Prøv at komme med et opstilling af nogle af dine data og det resultat du ønsker hentet ud herfra. Det er ofte bedre end mange ord til forklaring.

mvh
Jens
lunddrengen

Post by lunddrengen »

Jens S wrote:Prøv at komme med et opstilling af nogle af dine data og det resultat du ønsker hentet ud herfra. Det er ofte bedre end mange ord til forklaring.

mvh
Jens
Image

Når man ser screenshot'et giver kolonnerne næsten sig selv, B & E er de forskellige hold, C & D er resultaterne af kampene. Er det muligt at lave en formel der tæller antallet af de forskellige udfald af kampene (Kolonne G & H) og printe antallet af specifikke resultater i kolonne I ?

Download regneark

På forhånd tak :)
Jens S

Post by Jens S »

Er det muligt at lave en formel der tæller antallet af de forskellige udfald af kampene (Kolonne G & H) og printe antallet af specifikke resultater i kolonne I ?
Hver formel i et regneark giver almindeligvis et resultat. Hvis du ønsker alle muligheder her, drejer det sig om (hvis scores er fra 1 til 10), 100 forskellige formler (selvom ikke alle formler vil give et resultat) og det vil ikke give en bedre overskuelighed.
Jeg foreslår at du i stedet for anvender Autofilter. Marker kolonnerne A til E (ophæv lige først den flettede celle C1), vælg så Menu: Data-Filter-Autofilter. Så kan du, hvis du f.eks filtrerer på kolonne C, hurtig se de forskellige muligheder.

Hvis du vil prøve lidt mere avanceret skal du markere dine data og vælge Menu: Data - Datapilot og derefter acceptere valget. Du trækker knappen 'Score hjemme' til række felter og 'Score ud' til kolonne felter og derefter de samme knapper til 'Datafelter'. Dobbeltklik på begge sidstnævnte og vælg 'Antal'. Herefter klikker du på 'Flere' og sætter resultater til $Ark1.$K$1 og afslutter med OK. Du vil nu se en fordeling af resultaterne i en tabel, der viser hvor mange gange de enkelte resultater optræder.

mvh
Jens
lunddrengen

Post by lunddrengen »

Det vil jeg prøve, Tak for hjælpen :)
Post Reply