2 spalter hvor teksten fortsætter på næste side

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
thh

2 spalter hvor teksten fortsætter på næste side

Post by thh »

Jeg vil gerne dele mit dokument i to "spalter" på en måde så teksten fra den ene fortsætter på næste side, og altså ikke i næste "spalte".

Er det bedst at lave det som en 'tabel', som 'rammer' eller kan det lade sig gøre med 'spalter'? Er der en helt fjerde måde at gøre det på som er smartere?
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Hvis teksten skal bryde mellem spalterne, skal du benytte spalter. Hvis teksten derimod skal fortsætte på næste side, skal du benytte tabeller.

Spalter er en del af afsnittets egenskaber, så hvis du højreklikker på teksten og vælger Afsnit, kan du finde fanen Spalter i dialogen. Hvis det kun er en del af en side du vil spalteopdele, kan jeg anbefale at benytte sektioner.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
thh

Post by thh »

Men hvordan laver man så tvungen sideskift i en tabel?
lapont

Post by lapont »

thh wrote:Men hvordan laver man så tvungen sideskift i en tabel?
Man kan sætte et sideskift udenfor tabellen og starte en ny tabel på den nye side. Det er selvfølgelig ikke særlig smart, men giver vel den ønskede virkning.
lubuntu 14.04 LibreOffice 4.1.6.2
thh

Post by thh »

lapont wrote:
thh wrote:Men hvordan laver man så tvungen sideskift i en tabel?
Man kan sætte et sideskift udenfor tabellen og starte en ny tabel på den nye side. Det er selvfølgelig ikke særlig smart, men giver vel den ønskede virkning.
Hvis tabelindholdet i kolonne 1 fylder siden ud og fortsætter i kolonne 1 på næste side, men indholdet i kolonne 2 kun er på en halv side og man gerne vil starte påny i kolonne 2 på side 2, så må man nødvendigvis (?) have et sideskift i kolonne 2, hvis man ikke vil have en masse linieskift.

Hvis det skulle virke, så skulle man kunne fortsætte kolonne 1 over flere sider, mens kolonne 2 var "ny" på hver side. Kan man det?
jensen10

Post by jensen10 »

En alternativ mulighed er det gratis opensource DTP-program scribus, der kan håndtere den slags opgaver.
mjjzf

Post by mjjzf »

Nu er jeg jo ligeså stor en OOo-entusiast som alle andre, men jeg tænker, at det layout måske ville være nemmest at arbejde med i LaTeX-familien; de forslag, der har været her, lød umiddelbart lidt kluntede. Så jeg ville nok i stedet bruge LyX. Jeg har for nylig skrevet en lille artikel om programmet, hvis man skulle være interesseret.
Jeg trykkede på en enkelt knap for aktivere to kolonner i dokumentet, og her er dokumentet før og efter. Det er faktisk ikke et dårligt layout... det kan være, at jeg skulle holde fast i det.
guruerne

Rammer!

Post by guruerne »

Du kan med held kigge på rammer - det giver muligheden for at definere text-flow i dit dokument på en enkel og effektiv måde!

Gå i hjælp, sæg på "sammenkædning" - og se så efter "tekstrammer".

Her er et råt udklip:

Indsættelse, redigering og sammenkædning af tekstrammer
En tekstramme er en beholder for tekst og grafik, som du kan placere hvor som helst på en side. Du kan også bruge en ramme til at tilføje et spaltelayout til tekst.

For at indsætte en tekstramme
1.Vælg den tekst, som du vil inkludere i rammen.
2.Vælg Indsæt - Ramme og klik OK.

For at redigere tekstrammer
For at redigere indholdet af en tekstramme, klik i rammen, og lav de ændringer du ønsker.
For at redigere en ramme, skal du vælge rammen, højreklikke, og så vælge en formateringsindstilling. Du kan også højreklikke på den valgte ramme, og vælge Ramme.
For at ændre størrelsen af en tekstramme skal du klikke på kanten af rammen og trække i en af kanterne eller et af hjørnerne på rammen. Hold Skift nede mens du trækker for at bibeholde rammens proportioner.

For at skjule tekst ved udskrivning
Hvilken som helst tekstramme kan sættes til en tilstand, som tillader visning af teksten på skærmen, men skjuler teksten ved udskrivning.
1.Marker tekstrammen (du ser de otte håndtag).
2.Vælg Formater - Ramme/Objekt - Indstillinger.
3.I området Egenskaber, fjern markering af afkrydsningsfeltet Udskriv og klik på OK.

For at sammenkæde tekstrammer
Du kan sammenkæde tekstrammer i Writer, så deres indhold automatisk forløber fra den ene ramme til den anden.
1.Klik på kanten af en ramme, som du vil kæde. Markeringshåndtag fremkommer på kanterne af rammen.
2.På værktøjslinjen Ramme skal du klikke på ikonet Sammenkæd rammer.
3.Klik på rammen som du vil sammenkæde til.
Du kan kun sammenkæde rammer hvis:
Målrammen er tom.
Målrammen ikke er kædet til en anden ramme.
Kilde- og målrammerne er i samme sektion. For eksempel kan du ikke sammenkæde en sidehovedramme med en sidefodramme.
Kilderammen har ikke en næste kæde.
Mål- eller kilderamme er ikke indeholdt i hinanden.
Når du vælger en sammenkædet ramme, bliver en linje, som forbinder de forbundne rammer, vist.
Post Reply