Hej,
Min kone arbejder på en skole i Lyngby-Tårbæk. De bruger som bekendt OpenOffice.
Når hun åbner et odt-dokument fra skolens server, åbner det i Internet Explorer, og så kan hun ikke redigere i det. Det gør ingen forskel hvis hun gemmer filen på computerens harddisk først.
Derimod er der ikke problemer med doc-dokumenter. Når hun klikker på et doc-dokument på serveren, åbner det i OpenOffice.
Hvordan kan vi rette det så et relevant dokument bare åbner i OpenOffice?
På forhånd tak.
Ole Munch-Pedersen
Odt-filer som web-dokument
Lyder godt nok mærkeligt. Men prøv lige først at få styr på fil-tilknytning. Du finder en odt-fil i stifinder, højreklik på den og vælg egenskaber. Øverst på dialogboksen der nu viser sig, står der 'Åbnes med:' og der skal gerne stå 'OpenOffice.org Writer' . Gør det ikke det skal du klikke på skift-knappen og vælge dette program. Findes denne mulighed ikke, så gå videre med 'Gennemse' og find filen
mvh
Jens
mvh
Jens
Hej igen, og tak for foreløbigt svar, som dog ikke gør mig klogere.
Altså: jeg sidder hjemme ved computeren og vil over internettet hente et dokument fra skolens intranet. Når jeg klikker på et odt-dokument åbner det i Internet Explorer. Jeg kan skrive det ud, men kan ikke redigere i det. Når jeg klikker på et doc-dokument, åbner det derimod i OpenOffice.
Hvordan får jeg et odt-dokument fra skolens intranet til at åbne i OpenOffice ligesom doc-dokumentet gør?
Jeg skrev i mit oprindelige spørgsmål at det ikke gjorde nogen forskel hvis jeg gemte filen på computeren først. Det var en misforståelse fra min side. Jeg kan nemlig fra intranettet højreklikke på et dokument og overføre det til min computer, og så kan jeg efterfølgende redigere det. Men det er ikke godt nok. Jeg vil at dokumentet åbner i OpenOffice når jeg klikker på det fra intranet-siden.
Filassociationerne skulle være i orden på min PC, og jeg har ikke problemer med odt-dokumenter som ligger på PC'en.
Med venlig hilsen.
Ole Munch-Pedersen
Altså: jeg sidder hjemme ved computeren og vil over internettet hente et dokument fra skolens intranet. Når jeg klikker på et odt-dokument åbner det i Internet Explorer. Jeg kan skrive det ud, men kan ikke redigere i det. Når jeg klikker på et doc-dokument, åbner det derimod i OpenOffice.
Hvordan får jeg et odt-dokument fra skolens intranet til at åbne i OpenOffice ligesom doc-dokumentet gør?
Jeg skrev i mit oprindelige spørgsmål at det ikke gjorde nogen forskel hvis jeg gemte filen på computeren først. Det var en misforståelse fra min side. Jeg kan nemlig fra intranettet højreklikke på et dokument og overføre det til min computer, og så kan jeg efterfølgende redigere det. Men det er ikke godt nok. Jeg vil at dokumentet åbner i OpenOffice når jeg klikker på det fra intranet-siden.
Filassociationerne skulle være i orden på min PC, og jeg har ikke problemer med odt-dokumenter som ligger på PC'en.
Med venlig hilsen.
Ole Munch-Pedersen
-
Odt-filer som web-dokument
Hej Ole Munch-Pedersen
Prøv følgende:
Luk din browser. Åbn OpenOffice.org. Gå i menuen Funktioner -> Indstillinger -> Internet -> Browserplugin. Fjern fluebenet ved 'Vis dokumenter i browseren'.
Prøv følgende:
Luk din browser. Åbn OpenOffice.org. Gå i menuen Funktioner -> Indstillinger -> Internet -> Browserplugin. Fjern fluebenet ved 'Vis dokumenter i browseren'.
Hilsen JR
Hej JR,
Tak for svar
Mozilla-plugin er ikke aktiveret, og har aldrig været det.
Derimod har jeg på en af husets andre PC'ere prøvet med Google Chrome. Den downloader bare dokumentet, men ikke engang det kan jeg gøre automatisk i Internet Explorer, som er min kones browser.
Er det i virkeligheden et IE problem?
Med venlig hilsen
Ole Munch-Pedersen
Tak for svar
Mozilla-plugin er ikke aktiveret, og har aldrig været det.
Derimod har jeg på en af husets andre PC'ere prøvet med Google Chrome. Den downloader bare dokumentet, men ikke engang det kan jeg gøre automatisk i Internet Explorer, som er min kones browser.
Er det i virkeligheden et IE problem?
Med venlig hilsen
Ole Munch-Pedersen
-
Når jeg åbner OpenOffice dokumenter direkte fra nettet åbnes de som skrivebeskyttet.
Der står (skrivebeskyttet) øverst i vinduet lige efter filens navn. Man skal så blot gemme dokumentet lokalt på sin harddisk under et andet navn.
Derefter kan man redigere i dokumentet. Hvorfor det er sådan ved jeg ikke.
Der står (skrivebeskyttet) øverst i vinduet lige efter filens navn. Man skal så blot gemme dokumentet lokalt på sin harddisk under et andet navn.
Derefter kan man redigere i dokumentet. Hvorfor det er sådan ved jeg ikke.
Jeg bliver nødt til at følge op på dette spørgsmål.
Den ene computer kører Vista. Når jeg på internettet klikker på en odt-fil, åbner den i Internet Explorer.
Den anden computer kører XP. Når jeg på internettet klikker på en odt-fil, åbner den automatisk i OpenOffice.
Hvordan ordner jeg det så den første computer (Vista-computeren) gør ligesom den anden (XP-computeren)?
Hilsen
munchped
Den ene computer kører Vista. Når jeg på internettet klikker på en odt-fil, åbner den i Internet Explorer.
Den anden computer kører XP. Når jeg på internettet klikker på en odt-fil, åbner den automatisk i OpenOffice.
Hvordan ordner jeg det så den første computer (Vista-computeren) gør ligesom den anden (XP-computeren)?
Hilsen
munchped