Hent skabelon med tryk på en enkelt knap

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
gmejlshede

Hent skabelon med tryk på en enkelt knap

Post by gmejlshede »

Vi overvejer at udskifte vores WordPerfect 11 med OO, men bliver stoppet af en enkelt lille men (for chefen) vital funktion.
I WP har jeg lavet en enkelt knap på værktøjsbjælken, der kører en makro, som skifter til det rigtige papirformat, rigtige font, rigtige fontstørrelse, ændrer margener, går seks linier ned og tilføjer noget fast tekst
Jeg har ikke noget problem med at fremstille selve skabelonen, men kan ikke få løst problemet med at binde denne skabelon til en enkelt knap.
Hver gang jeg forsøger at optage en makro, når jeg kun til det billede hvor jeg kan vælge skabelonen. Når jeg klikker på den, åbnes et nyt dokument og det optager makroen ikke........
Hjælp! - chefen går aldrig med til en udskiftning, hvis han ikke har en enkelt knap til hentning af brevpapirs-skabelon.
Jens S

Post by Jens S »

Hej

Du kan sikkert lave det på mange måder, men har du overvejet autotekst Ctrl+F3. Sæt din skabelon ind i autotekst (eller tilpas en af de forhåndenværende). Vælg genvejskode og din skabelon starter op når du skriver genvejskode efterfulgt af F3. Det kan sikkert også laves som en knap.

mvh
Jens
lapont

Re: Hent skabelon med tryk på en enkelt knap

Post by lapont »

Jeg tror, at du er nødt til at skrive makroen selv.
Her er den, som jeg selv bruger:

Code: Select all

Sub Nyt_Brev
Dim oDoc  As Object
Dim url As String
Dim FileProperties(0) As New com.sun.star.beans.PropertyValue
FileProperties(0).Name = "MacroExecutionMode"
FileProperties(0).Value = 2
url = "file:///sti/til/skabeloner/brevskabelon .ott"
oDoc = StarDesktop.LoadComponentFromURL( url, "_blank", 0, FileProperties() ) 
End Sub

Hvis chefen absolut skal have en knap at klikke på, kan du lave en ny værktøjsline, hvori indsættes en kommando, som kører makroen.
lubuntu 14.04 LibreOffice 4.1.6.2
mjjzf

Post by mjjzf »

Kan det ikke gøres med en skrivebordsgenvej, som åbner et dokument udfra en bestemt skabelon? Jeg ved ikke, om det er en af dem, der lukker programmet efter at have skrevet et dokument.
Lidt om at binde en knap til en makro i denne artikel - og makroen kan laves med makrooptageren.
lapont

Post by lapont »

mjjzf wrote: - og makroen kan laves med makrooptageren.
Nej!
lubuntu 14.04 LibreOffice 4.1.6.2
jensen10

Post by jensen10 »

mjjzf wrote:Kan det ikke gøres med en skrivebordsgenvej, som åbner et dokument udfra en bestemt skabelon?
Hvis du med skabelon mener fx en standardtekstskabelon, så jo:
Lav skabelonen (*.ott).
Træk den ud på skrivebordet som genvej. Når der klikkes åbner den.
Post Reply