Brug af stamdatatabel

Brugerhjælp og support til databaser i LibreOffice Base

Moderator: Lodahl

Post Reply
naerum

Brug af stamdatatabel

Post by naerum »

Til en regnskabsdatabase har jeg oprettet en tabel med posteringer og en stamdatatabel med typer af posteringer som G-Gaver F-Foto M-Madvarer N-Nyanskaffelser osv. Jeg har oprettet en relation mellem et posteringstypefelt i posteringstabellen og primærnøglen (forkortelsen) i stamdatatabellen. Jeg vil gerne benytte det på den måde, at jeg i en formular ser et felt for posteringstype og her får mulighed for at vælge mellem værdierne i stamdatatabellen, f. eks. Gaver. Dette skal så resultere i, at der gemmes et G i posteringstabellen. Jeg har gjort en del forsøg, men det er ikke lykkedes endnu. ASE forsøger at gemme Gaver i feltet, hvilket der ikke er plads til.

Er der nogen, der kan give mig et tip om, hvordan det kan gøres?
Jens S

Post by Jens S »

Hej
Prøv at se på dette eksempel http://www.calmhey.com/5452/27821.html om der er noget du kan bruge.
Det havde nok været nemmere at bruge et regneark og så danne en pivottabel til at summere i kategorier.

mvh
Jens
naerum

Post by naerum »

Hej Jens

Tak for dit hurtige svar. Det er ikke lykkedes at finde noget brugbart. Idéen med regneark kan muligvis bruges i dette tilfælde, men jeg har andre databaseopgaver,hvor det ikke går. Problemet bør kunne løses. Det er beslægtet med et andet problem, jeg har. I en database skal jeg have en adressetabel, hvor jeg skal have postnummer med. Derimod skal postdistriktet hentes fra en tabel, jeg kan hente fra www.post.dk. Jeg kan få begge dele til at virke i Access, men det er ikke lykkedes i BASE. I begge tilfælde er det et problem i forbindelse med Form. Tabellerne og relationerne virker og jeg kan lave en brugbar rapport.

Mvh
naerum
Post Reply