Fremtiden for åbne dokumentstandarder falder på plads.

Danske og internationale nyheder, der relaterer sig til LibreOffice eller den åbne standard OpenDocument Format (ODF).

Moderators: Lodahl, Nyhedsbot

Post Reply
Jan_A

Fremtiden for åbne dokumentstandarder falder på plads.

Post by Jan_A »

Fremtiden for åbne dokumentstandarder falder på plads

29. januar 2010, kl. 15:34 | Pressemeddelelse

Vi har i dag indgået en aftale omkring fremtiden for åbne dokumentstandarder. Valget af dokumentformat kan have stor betydning for fremtiden, hvor Danmarks store fokus på åbne standarder, har gjort landet til et af verdens førende på området. Venstres IT-ordfører Michael Aastrup Jensen understreger vigtigheden af aftalen.

- Det vigtigste for mig er, at vi i dag har indgået en aftale, der ikke begrænser til blot én enkelt kontorpakke. Venstres mål har været, at vi ikke skal vælge enten ODF eller OOXML, for så ender vi i en nyttesløs religionskrig. I stedet har vi med den indgåede aftale sikret, at de åbne standarder bliver udvalgt ud fra objektive kriterier.

Det indgåede forlig holder fast i kun at godkende åbne standarder, der lever op til ISO-certificeringen, hvilket er centralt for konkurrencen på markedet for kontorpakker:

- Nu er det jo ikke en hemmelighed, at jeg er liberal. Derfor er jeg også meget glad for, at vi nu opnår den højeste grad af konkurrence. Og det vil ISO-standarder fra 2011 hjælpe med..

Forliget betyder også, at der oprettes en liste over åbne standarder. Denne liste vil gælde fra d. 1. april 2011, hvorefter statslige myndigheder vil skulle benytte standarder, der optræder på listen. Forliget betyder også, at det ekspertråd, der har rådgivet om valg af dokumentformat, bliver gjort permanent med henblik på at godkende nye åbne standarder.
Kilde: www.venstre.dk / http://www.venstre.dk/index.php?id=rss2 ... news]=2955
/ Mvh. Jan_A
Post Reply