Diagram - "brudte" akser og kurver sammen med søjl

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
smukke M

Diagram - "brudte" akser og kurver sammen med søjl

Post by smukke M »

1. Hvordan laver jeg brudte akser - altså skalering der starter med noget andet en nul - det som man med håndkraft viser med
0 zig-zak 260 270 280?
Håber jeg udtrykker mig klart.

2. Kan man, og hvordan, lave kurver og søler i samme diagram?

På forhånd tak
Jens S

Post by Jens S »

1. Hvordan laver jeg brudte akser - altså skalering der starter med noget andet en nul - det som man med håndkraft viser med
0 zig-zak 260 270 280?
Dobbeltklik på y-aksen og sæt under Skalering minimun til 250 (hvor X-aksen så krydser). Brudte akser som du forestiller dig kan man ikke lave.
2. Kan man, og hvordan, lave kurver og søler i samme diagram?
Der findes en speciel diagramtype der hedder Søjle og kurve.

mvh
Jens
smukke M

Post by smukke M »

Tak for svar Jens - du er saftsusemig hurtig på aftrækkeren.

Må det være tilladt med et xtra spørgsmål:
Kan man flytte x-aksen op øverst, altså til toppen af y-aksen?
Jens S

Post by Jens S »

Kan man flytte x-aksen op øverst, altså til toppen af y-aksen?
Dobbelklik på X-aksen, vælg fanen placering. Her ændrer du Akselinje til: Skær anden akse ved 'Øvre grænse'

Ja, jeg er hurtig for jeg er folkepensionist og har tiden til det. Lige nu sidder jeg og venter på tørvejr, så jeg kan komme ud at gå en tur med min hund.

mvh
Jens
smukke M

Post by smukke M »

Når jeg dobbelt-klikker (objektegenskaber) på aksen får jeg et vindue med fanerne; Streg, Tegn, Skrifteffekter, Etiket, Skalering - ikke andet??

Vh og hils hunden (det er tørvejr på Langeland - lige nu)
Jens S

Post by Jens S »

Når jeg dobbelt-klikker (objektegenskaber) på aksen får jeg et vindue med fanerne; Streg, Tegn, Skrifteffekter, Etiket, Skalering - ikke andet??
Ups, jeg anvender en betaversion 3.2

Prøv at se om der under skalering er en funktion på enten x eller y-aksen der hedder akser krydser ved?

mvh
Jens
smukke M

Post by smukke M »

Jens S wrote:
Ups, jeg anvender en betaversion 3.2

Prøv at se om der under skalering er en funktion på enten x eller y-aksen der hedder akser krydser ved?

mvh
Jens
Under fanen skalering har jeg en funktion der hedder "Akse ved". På x-akse kan den ikke stilles (i det aktuelle diagram) - på y-akse rykker det på selve skaleringen - x-akse bliver liggende i bunden.
Jens S

Post by Jens S »

Det ser ud til at du har en ældre udgave af OpenOffice.org, har du ikke mulighed for at hente den nyeste på http://da.openoffice.org (version 3.1.1). Så vil du få de muligheder du efterlyser og også muligheden for automatisk opdatering af programmet, når der kommer nye versioner (3.2 skulle komme i december).
Årsagen til at du i dit diagram ikke kan ændre x-aksen, er at det er en kategori-akse (og det er sikkert også det du har brug for). Hvis du vælger diagramtypen XY-punkt ( y=f(x) ), kan du ændre den.

mvh
Jens
smukke M

Post by smukke M »

Du har (selvfølgelig) ret - mit er v.3.0.0 . Mht diagramtype er vi ved at være på grænsen af hvad jeg véd om matematik. Jeg står ikke med noget akkut behov men ville bare øve, så vi lader det ligge til jeg har downloaded den nye version og har brug for det. Tak for hjælpen.

Vh Møller
Post Reply