1. Hvordan laver jeg brudte akser - altså skalering der starter med noget andet en nul - det som man med håndkraft viser med
0 zig-zak 260 270 280?
Håber jeg udtrykker mig klart.
2. Kan man, og hvordan, lave kurver og søler i samme diagram?
På forhånd tak
Diagram - "brudte" akser og kurver sammen med søjl
Moderator: Lodahl
Dobbeltklik på y-aksen og sæt under Skalering minimun til 250 (hvor X-aksen så krydser). Brudte akser som du forestiller dig kan man ikke lave.1. Hvordan laver jeg brudte akser - altså skalering der starter med noget andet en nul - det som man med håndkraft viser med
0 zig-zak 260 270 280?
Der findes en speciel diagramtype der hedder Søjle og kurve.2. Kan man, og hvordan, lave kurver og søler i samme diagram?
mvh
Jens
Dobbelklik på X-aksen, vælg fanen placering. Her ændrer du Akselinje til: Skær anden akse ved 'Øvre grænse'Kan man flytte x-aksen op øverst, altså til toppen af y-aksen?
Ja, jeg er hurtig for jeg er folkepensionist og har tiden til det. Lige nu sidder jeg og venter på tørvejr, så jeg kan komme ud at gå en tur med min hund.
mvh
Jens
Under fanen skalering har jeg en funktion der hedder "Akse ved". På x-akse kan den ikke stilles (i det aktuelle diagram) - på y-akse rykker det på selve skaleringen - x-akse bliver liggende i bunden.Jens S wrote:Ups, jeg anvender en betaversion 3.2Når jeg dobbelt-klikker (objektegenskaber) på aksen får jeg et vindue med fanerne; Streg, Tegn, Skrifteffekter, Etiket, Skalering - ikke andet??
Prøv at se om der under skalering er en funktion på enten x eller y-aksen der hedder akser krydser ved?
mvh
Jens
Det ser ud til at du har en ældre udgave af OpenOffice.org, har du ikke mulighed for at hente den nyeste på http://da.openoffice.org (version 3.1.1). Så vil du få de muligheder du efterlyser og også muligheden for automatisk opdatering af programmet, når der kommer nye versioner (3.2 skulle komme i december).
Årsagen til at du i dit diagram ikke kan ændre x-aksen, er at det er en kategori-akse (og det er sikkert også det du har brug for). Hvis du vælger diagramtypen XY-punkt ( y=f(x) ), kan du ændre den.
mvh
Jens
Årsagen til at du i dit diagram ikke kan ændre x-aksen, er at det er en kategori-akse (og det er sikkert også det du har brug for). Hvis du vælger diagramtypen XY-punkt ( y=f(x) ), kan du ændre den.
mvh
Jens