Stavekontrollen

Skriv et indlæg her, hvis du tror du har fundet en fejl i LibreOffice, eller hvis du har forslag til rettelser i den danske oversættelse.

Moderator: Lodahl

Post Reply
find1448

Stavekontrollen

Post by find1448 »

Nu fik jeg så "øje på" den stavekontrol, som jeg ofte har haft bøvl med at få slået HELT FRA :-)

Men jeg kunne da godt bruge den til tysk, tænke jeg så.

Men det virker ikke for godt.

Stavekontrollen starter op på dansk ved F7
Vælger så Tysk.
Efter det første ord er "rettet" hopper den tilbage på dansk.
Hver gang.

Går så ned i funktioner > indstillinger > sprogindstillinger > sprog > standardsprog for dokumenter for at vælge tysk.
!!! Man kan ikke vælge stavekontrolsprog !!!!!
Men det hjælper kun ved det første dokument.
Efter OO har været lukket er den tilbage på dansk !

Hvordan hulen får jeg den til at huske at stavekontrol skal være tysk.
Jeg lavede engang en tysk template som gemmer den tyske indstilling.
Men man må da kunne få OO til at huske indstillingen som standard.
SME

Post by SME »

Hej

Jeg starter med at antage, at du har installeret en tysk stavekontrol. Hvis dette ikke er tilfældet, kan det muligvis være årsagen til, at standardsproget hopper tilbage til dansk når du genstarter OOo.

Hernæst antager jeg, at du bruger Windows.
At sproget hopper tilbage til dansk, kan skyldes at dit tastatursprog i Windows er sat til dansk. Mange skriveprogrammer aflæser tilsyneladende sproget på tastaturet og skifter stavekontrollen, så det passer med det skrevne (jeg havde en god, lang diskussion her). I Windows kan man både indstille tastaturlayout og -sprog, uafhængigt af hinanden.

Du kan også sætte sproget på et bestemt typografi (under fanen Skrifttyper). Hvis du gør dette på dit standardskabelon, skulle det forhåbentligt virke.
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
find1448

Post by find1448 »

SME wrote:Hej
Jeg starter med at antage, at du har installeret en tysk stavekontrol.
Ja, ellers kan den jo ikke tjekke det første ord.

Jeg har ikke lyst til at ændre på mit tastatur,
kun at den stavekontrol virker på tysk i OO og ellers ikke i Windows XP, og bliver ved med det, når jeg nu har valgt det og gemt det.
Det problem skulle være nemt at programmere sig ud af.
Jeg gider da ikke skifte tastatursprog for at skrive på tysk.
Det hele handler om at give brugerne VALG:

[ ] det ene
[x] det andet
[ ] det tredie
find1448

Post by find1448 »

SME wrote:Hej
jeg havde en god, lang diskussion her)
hehe, løsningen er så at lave en template til hvert sprog, og det fungerer udmærket, skal bare huske at vælge den tyske/engelske i stedet for den default :-)

At taste ALTGr + 0223 kan enhver jo finde ud af :-)
Ellers kan man skrive ££ og så køre søg og erstat bagefter.
SME

Post by SME »

find1448 wrote:At taste ALTGr + 0223 kan enhver jo finde ud af :-)
Ellers kan man skrive ££ og så køre søg og erstat bagefter.
Hvad?

Men ellers er det vel ikke nødvendigt at lave en skabelon til hvert sprog - du skal bare rette sproget i typografien "Standard".
PKO

Post by PKO »

Du kan selvfølgelig oprette skabeloner for de enkelte sprog fremfor at lade dit tastatur styre sproget.
Det er dog ufleksibelt i og med hvis du skulle have brug for at blande sprog i det samme dokument. Her ville jeg nok vælge typografier hvis installation af et ekstra tastatur ikke er løsningen.

Personligt synes jeg, at det mest optimale er, at lade tastaturet styre sproget, idet det er den mest fleksible metode af de tre.
find1448

Post by find1448 »

SME wrote: - du skal bare rette sproget i typografien "Standard".
Det har så bøvlet lidt med, men hvor gør man det ?
SME

Post by SME »

Du får den her råt og usødet:
Image
find1448

Post by find1448 »

SME wrote:Du får den her råt og usødet:
Råt = Usødet :-)

I går da jeg læste dit indlæg kunne jeg med noget besvær finde indgangen til den dialogbox, men i dag, - nå her er en anden, højreklik, og så ligger sprog under skrifttype, - hvad der er logik for en kineser er ikke nødvendigvis logik for en russer.

Jeg ville lave det meget smartere:
Nyt dokument > F7 > vælg evt. sprog > option:
[x] set som standard (for alle nye dokumenter også efter at OO har været lukket.)

Hvis man bruger 'kontroller stavning mens du taster', tykker man på F7 hver gang man skifter sprog.

Hvis ikke:
Når SK evt. kommer til et stykke tekst på et andet sprog: alert: Vil du skifte sprog.

Det er sqda nemt !
SME

Post by SME »

Jeg tror vi er ved at tale lidt forbi hinanden her. :) Jeg sidder og kommer i tanke om flere måder at gøre tingene på. Bare for at ridse tingene op og med risiko for at gentage mig selv:

Standardsprog:
Under Funktioner -> Indstillinger -> Sprogindstillinger -> Sprog. Som du beskriver virker det ikke og jeg må bekende, at det gør det heller ikke hos mig, men jeg har muligvis fundet ud af hvorfor. Når man ændrer standardsproget, ændres tilsyneladende sproget for typografien "Standard". Det ses af følgende.
  1. Start Writer med et tomt dokument.
  2. Ændre standardsproget.
  3. Tryk F11 for at få vist boksen "Typografier og formateringer" ("Typografi-boksen").
  4. I Typografi-boksen højreklikkes på "Standard" og der vælges modificere.
  5. Åben fanebladet "Skrifttype" (det er her billedet fra mit tidligere indlæg er taget). Her ses, at det er ændret til samme sprog som det valgte under Standardsprog.
Lukkes dokumentet efterfølgende uden yderligere ændringer, vil du blive bedt om at gemme. Det vækker flere spørgsmål, heriblandt hvor? Lad være med at gemme, åben et nyt dokument og observere at standardsproget ikke er ændret.
Løsning: Luk i stedet det tomme dokument (Filer -> Luk / Ctrl+W) så du har velkomstskærmen (noget alá denne). Her skal du ændre standardsproget og du vil se, at det bliver gemt, selv efter du genstarter OOo.

Ændre sproget for hele dokumentet:
Der er to muligheder for at ændre sproget for hele dokumentet.
  1. Via menuen Funktioner -> Sprog -> For al tekst.
  2. Via typografien "Standard", som beskrevet i de foregående pkt. 3-5.
Og ja, de tre ting beskrevet indtil nu hænger tilsyneladende sammen.

Ændre sproget for dele af dokumentet:
  • Bemærk undermenuen Funktioner -> Sprog.
  • Du kan have typografier for de enkelte sprog.
  • I statuslinjen i bunden af vinduet, bemærk den tredje felt fra venstre. Prøv at klikke på den.
Mangler jeg andet?
find1448

Post by find1448 »

>Løsning: Luk i stedet det tomme dokument (Filer -> Luk / Ctrl+W)
Uden at gemme !

Det virker godt nok indtil du lukker OO helt, for når du går til den OO opstartbox er OO ikke lukket og husker derfor sprogindstilling.

Da min løsning formentlig ikke bliver implemeteret er min template løsning for mig den bedste, for i hver template har jeg uden bøvl de indstillinger og evt. logo tyske / engelske / spanske standard tekster som jeg har brug for.

Jeg skal lige rette, for når jeg bruger den Velkommen til OO så huskes sproget som du skriver, men jeg har et short cut til writer, og der virker det selvfølgelig ikke :-)
Det havde jeg glemt: templates\dansk_text.ott

:oops:

.
PKO

Meget besærligt kontra den elegante

Post by PKO »

Og efter alle disse indledende øvelser kommer vi frem til at installere et sprog til tastaturet er den mest optimale metode at gøre det på.

Du skal eksempelvis have tysk sprog med dansk layout. Dermed kan du komme helt ned til et ord og blande sprogene som du lyster.
En anden fordel er, at du kan lave en genvej til dette og glemme alt om brug af musen. Det er næsten som at skrive i Wordperfect 5.1!!
Post Reply