Dato-tid beregning
Moderator: Lodahl
Dato-tid beregning
Hej
Jeg kan ikke få calc til at trække to dato/tid celler fra hinanden,
de har denne form: 00:39 18/06-10 og 23:39 29/10-09
jeg har forsøgt med forskellige formateringer, tal, dato, klokkeslæt og brugerdefineret, men lige lidt hjælper det,
hvis jeg sletter timer/minutter, går det fint, så kan jeg formattere som tal, og få resultatet i antal dage ( 232), som jeg gerne vil,
men jeg vil da gerne have de timer med, hvad gør jeg?
Mvh
Preben
Jeg kan ikke få calc til at trække to dato/tid celler fra hinanden,
de har denne form: 00:39 18/06-10 og 23:39 29/10-09
jeg har forsøgt med forskellige formateringer, tal, dato, klokkeslæt og brugerdefineret, men lige lidt hjælper det,
hvis jeg sletter timer/minutter, går det fint, så kan jeg formattere som tal, og få resultatet i antal dage ( 232), som jeg gerne vil,
men jeg vil da gerne have de timer med, hvad gør jeg?
Mvh
Preben
Når du indtaster tal i Calc, tolker den på det du indtaster. Men din opstilling af tid og dato forstår den ikke, så den antager at det er tekst. Det korrekte dato-tid-format er:denne form: 00:39 18/06-10 og 23:39 29/10-09
18-6-10 00:39 og 29-10-09 23:39
Har du mange af den slags indtastninger, kan du markere dem, vælge Menu: Data - Tekst til kolonner og bruge mellemrum som skilletegn. Hvis du så adderer dem i 3. kolonne, får du korrekt værdi og format.
Når du nu trækker de to værdier fra hinanden får du differencen vist som timer: 5545:00:00 og formaterer du dette til decimaltal er resultatet 231,04 (dage). Der er ikke et format der viser [dage timer]
mvh
Jens
Ja jeg har mange af den slags, de er fra en database, så det er ikke noget jeg vil ændre.Jens S wrote:Har du mange af den slags indtastninger, kan du markere dem, vælge Menu: Data - Tekst til kolonner og bruge mellemrum som skilletegn.
desværre kan jeg ikke få lov at vælge Tekst til kolonner, punktet er gråt, uanset om data er formatteret som tekst eller klokkeslet
Mvh
Preben
Du skal markere cellerne (baggrund bliver lyseblå) og derefter vælge 'tekst til kolonner'.
Du kunne også prøve Søg og Erstat (Ctrl+F)
Marker cellerne
Søg efter: ([0-9][0-9]:[0-6][0-9])[:space:]([0-3][0-9]/[0-1][0-9]-[0-9][0-9])
Erstat med: $2 $1
x Kun det markerede
x Regulære udtryk
Tryk på Erstat alle
Du kunne også prøve Søg og Erstat (Ctrl+F)
Marker cellerne
Søg efter: ([0-9][0-9]:[0-6][0-9])[:space:]([0-3][0-9]/[0-1][0-9]-[0-9][0-9])
Erstat med: $2 $1
x Kun det markerede
x Regulære udtryk
Tryk på Erstat alle
Det gjorde jeg også, men så fandt jeg ud af at man kun kan gøre det med en kolonne ad gangen ( hvilket jo også giver en vis mening, når den deler dem op).Jens S wrote:Du skal markere cellerne (baggrund bliver lyseblå) og derefter vælge 'tekst til kolonner'.
Så nu virker det, tak for hurtig hjælp

Den anden løsning med søg og erstat kunne jeg ikke få til at virke, den returnerer "Søgningen gav intet resultat."
Hvis du gider, vil jeg da gerne have den til at virke også, men ellers er det helt ok, jeg har jo fået min løsning

Mvh
Preben
Hvis du kopierer direkte herfra, skal du være sikker på at der ikke skjuler sig et mellemrum i slutningen (eller starten) af søgestrengen. Også mellemrummet mellem $2 og $1 betyder noget. Måske indeholder din tekstreng 00:39 18/06-10 en startanførselstegn som '00:39 18/06-10 (se oppe i indtastningslinjen)? Du har set at jeg rettede søgestrengen et sted til / isf. - ? Den virkede nemlig her.Den anden løsning med søg og erstat kunne jeg ikke få til at virke, den returnerer "Søgningen gav intet resultat."
Hvis du gider, vil jeg da gerne have den til at virke også, men ellers er det helt ok, jeg har jo fået min løsning
mvh
Jens
-
Samentælling af timer i Calc
Når jeg skal tælle mere en 24:00 timer sammen går det galt
13:00 timer + 14:00 Timer start regne arket for fra nå det når til 23:59
og giver resultat der hedder 3:00 på arket og det er ikke rigtigt det burde hede 27:00 Timer
og giver resultat der hedder 3:00 på arket og det er ikke rigtigt det burde hede 27:00 Timer

Re: Samentælling af timer i Calc
Hvis du formatterer 13:00 og 14:00 som klokkeslæt (TT:MM) og resultatcellen som tal (standard) giver det 27:00!Jan M Madsen wrote:Når jeg skal tælle mere en 24:00 timer sammen går det galt
Mvh
Preben