Jeg har lige et par spørgsmål:
Jeg har installeret Stavekontrolden, som jeg synes er et virkeligt godt initiativ, og som ved første øjekast virkede som en virkelig god ordbog - så vidt jeg kan forstå, så bygger den på data fra Det Danske Sprog- og litteraturselskab (DSL). Ikke desto mindre får man af og til nogle mærkelige ordforslag. Et eksempel er ordet "middelområdet". Det ord kender Stavekontrolden ikke, hvilket muligvis ikke er så mystisk, da det heller ikke kendes af KorpusDK, som DSL også står bag. Det der er mystisk er, at Stavekontrolden istedet for middelområdet foreslår niddelområdet. Dette ord eksisterer ikke i KorpusDK - hvorfor foreslår Stavekontrolden det? Er det fordi den opfinder et ikke-eksisterende sammensat ord af nid, del og området?
Er der andre danske ordbøger derude, som kan anbefales, eller er Stavekontrolden det bedste på markedet?
Med venlig hilsen
Thomas Hansen
Stavekontrolden/andre ordbøger
Moderator: Lodahl
Re: Stavekontrolden/andre ordbøger
Det er "Foreningen for frit tilgængelige sprogværktøjer" der står bag Stavekontrolden. ”FFTS” her indgået en kontrakt med DSL, som giver ”FFTS” lov til at høste ord i KorpusDK. DSL har intet med Stavekontrolden at gøre.Thomas Hansen wrote:Jeg har installeret Stavekontrolden, som jeg synes er et virkeligt godt initiativ, og som ved første øjekast virkede som en virkelig god ordbog - så vidt jeg kan forstå, så bygger den på data fra Det Danske Sprog- og litteraturselskab (DSL). Ikke desto mindre får man af og til nogle mærkelige ordforslag. Et eksempel er ordet "middelområdet". Det ord kender Stavekontrolden ikke, hvilket muligvis ikke er så mystisk, da det heller ikke kendes af KorpusDK, som DSL også står bag. Det der er mystisk er, at Stavekontrolden istedet for middelområdet foreslår niddelområdet. Dette ord eksisterer ikke i KorpusDK - hvorfor foreslår Stavekontrolden det? Er det fordi den opfinder et ikke-eksisterende sammensat ord af nid, del og området?
Jeg har nu rettet så middelområdet skulle blive godkendt i fremtidig versioner af Stavekontrolden.
"niddelområdet" kommer ganske rigtig af nid, del og område(t). Alle 3 ord er navneord, og på dansk kan man næsten sammensætte alle navneord til nye ord. Stavekontrollen (Hunspell) bruger nogle algoritmer hvor den også kigger på ord der gerne må sammensættes, til at danne forslag, og den kan så ikke se at dette er en "sjælen" brugt sammensætning. Det den kan se er at har kun er en afvigelse på 1 bogstave.
Vrøvle eks. med niddelområdet:
Gazastriben niddelområdet af mellemøsten.
Vi arbejder fortsat på at forslag skal bleve væsentlig bedre.
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg