indstilling af x-akse værdier i diagram

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
PiqueMacho

indstilling af x-akse værdier i diagram

Post by PiqueMacho »

Jeg skal lave nogle punktdiagrammer med data fra et forsøg. Jeg vil gerne have enheden temperatur på y aksen og tid på x-aksen. Hvis jeg bare markerer de to kolonner(tid og temperatur i to forskellige kolonner) i OOcalc og beder den om at lave et diagram laver den selv enhederne på x-aksen og sætter de to kolonner ind som y-akse punkter i stedet for at lave den første kolonne til x-akse og den anden som y-akse.

hvordan får jeg den til at forstå at jeg vil bruge den ene kolonne som y og den anden som x-akse?

pft
Pique
Nu med ekstra meget forvirring!
Jens S

Post by Jens S »

Ret mig hvis jeg har misforstået dig. Marker de 2 kolonner (med overskrift Tid og Temperatur i f.eks. kolonne A og B) og vælg diagramtype XY-punkt, hvis du trykker udfør, får du temperatur op af y-aksen og tiden hen af X aksen

mvh
Jens
PiqueMacho

Post by PiqueMacho »

Fantastisk...det havde ikke lige tænkt på at det skulle være den der hed XY. takker.
Endnu et spørgsmål :)
hvis jeg så har 3 kolonner med tal(tid/temperatur/watt) og gerne vil have et meningsfyldt skema ud af det så man kan se forholdet mellem det 3 værdier - er der så en mulighed for det?
Nu med ekstra meget forvirring!
SME

Post by SME »

PiqueMacho wrote: hvis jeg så har 3 kolonner med tal(tid/temperatur/watt) og gerne vil have et meningsfyldt skema ud af det så man kan se forholdet mellem det 3 værdier - er der så en mulighed for det?
Det kommer fuldstændigt an på hvordan sammenhængen mellem de tre værdier er. En mulighed er, at opfatte "temperatur" og "watt" som to serie med samme x-akse; så kan "watt" bruge en sekundær y-akse.
Men du skal huske, at det hele afhænger nøje af, hvad relationen mellem de tre værdier er.
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
Post Reply