Primary or unique contraint ....

Brugerhjælp og support til databaser i LibreOffice Base

Moderator: Lodahl

Post Reply
swoop

Primary or unique contraint ....

Post by swoop »

Hej!

Jeg forsøger at hjælpe bekendt med en database.
Det er en lille database til at håndtere lidt køb, salg, lager og kontakter. Min viden vedr. databaser er lidt rusten, men kommer da frem stille og roligt.

Har lavet et par tabeller, f.eks.:

# Buy
! BuyID
CategoryID
ProductID
Quantity
Buying Price

# Stock
! ProductID
Product Name
CategoryID
Default Price
...
...
...

# Category
! CategoryID
Category

# = Tabelnavn
! = Primærnøgle

Jeg prøver så at lave relationer mellem disse og i de fleste går det også godt, men:
- Kan ikke mellem # Buy CategoryID og # Stock CategoryID. Først sker der ikke noget udover begge felter bliver markeret. Hvis jeg prøver igen får jeg fejlen:

Primary or unique constraint required on main table: "Stock" in statement [ALTER TABLE "Buy" ADD FOREIGN KEY ("CategoryID") REFERENCES "Stock" ("CategoryID")]

Jeg opbygger måske ikke databasen helt korrekt, men det skal nok lykkedes til sidst :-)
Nogen som har en forklaring hvad jeg gør galt her? Bruger Ubuntu 9.04 og OOo 3.1.

På forhånd tak.
Jens S

Post by Jens S »

Du skal sikre at de to felter er af samme type og størrelse. Hvis dette er tilfældet så prøv at rette dem, gem, og ret tilbage, gem igen og luk ned og luk op igen. Hvis der er data i tabellerne så prøv at slette dem. Det har hjulpet hos mig, uden at jeg kan svare på hvad der løste problemet. Du skulle dog altid kunne hægte dem sammen (inner join) i en forespørgsel (til brug i en formular).

mvh
Jens
swoop

Post by swoop »

Hej Jens

Tak for dit svar. Jeg slettede hele databasen i går og startede forfra og nu virker det. Så tror du har ret, jeg må have lavet en fejl med f.eks. type eller størrelse et sted.
Post Reply