Farvernes navne

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
SME

Farvernes navne

Post by SME »

Hvem er det, der har bestemt farvernes navne i OOo? F.eks. er farven #FF000 navngivet "Lyserødt" og #0000FF "Lyseblåt"?

Jeg syntes ikke, at farvernes navne stemmer overens med de navne der anvendes i f.eks. HTML/CSS (CSS color names) eller i R (R color char), hvor #0000FF hedder "Blåt". Her er der også (mange) uoverensstemmelser, men ikke så grelle som dem øverst.
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Farvernes navne indgår som en del af det generelle oversættelsesprojekt. Der er som sådan ikke nogen, der har taget stilling til, om en bestemt farvekode skal hedde lyserød eller rød eller noget helt tredje.

I det konkrete tilfælde, er det engelske farvenavn Light red oversat til lyserød, hvilket rent sprogligt er korrekt - eller?

Der er naturligvis altid plads til forbedringer.

Hvis nogen ønsker at forsøge at omdefinere farvernes navne, kan det gøres her eller på dansk-listen.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
SME

Post by SME »

Så må jeg jo spørge i forlængelse deraf, hvorfor hedder #FF0000 Light red i den engelske udgave?

Jeg har dog en idé til, hvordan en mere alsidig løsning, så man ikke træder nogen over tæerne.
Når man vælger farver på objekter via f.eks. Flade-dialogen, er der en faneblad hvor man kan gemme og åbne farvepaletter fra soc-filer. Da det er simple xml-filer, må det det jo være muligt at tage listen over f.eks. CSS farvenavnene og proppe dem ind på xml-form i soc-filen.
Så kan man skifte mellem forskellige farvepaletter, alt efter om man skal bruge CSS-farverne eller R-farverne.
Spørgsmålet er bare, ændrer dette på dokumentets farvepalette, eller kun på objektets?
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
Post Reply