dobbelt mellemrum og andre problemer i swriter

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
flemming chr. nielsen

dobbelt mellemrum og andre problemer i swriter

Post by flemming chr. nielsen »

Efterhånden som jeg føler mig hjemme i swriter, opstår der også uventede problemer:

1. i lange tekster nægter søgefunktionen at finde "dobbelte mellemrum" mellem ord. Jeg prøver både med og uden flueben i "Regulære udtryk".

2. den korte tankestreg erstattes godt nok af en lang tankestreg mellem ord, men ikke hvis det første ord slutter eller det sidste begynder med f. eks. " eller andre for swriter åbenbart aparte tegn.

3. når jeg trykker på tasten for ny linie, tror swriter undertiden, at nu vil jeg lave en tabel, så den foreslår et indrykket 1.tal som indledning. Der er formentlig tale om en forhåndsindstilling, jeg skal sætte, men hvor.

Det er især i lange tekster, disse særheder optræder. Uvilkårligt må man tro, at OpenOffice er programmeret til forholdsvis korte tekster, men jeg ved det ikke.

mvh.
Flemming
Jens S

Post by Jens S »

1. i lange tekster nægter søgefunktionen at finde "dobbelte mellemrum" mellem ord. Jeg prøver både med og uden flueben i "Regulære udtryk".
Virker fint hvis man indtaster 2 mellemrum i søgerubrikken - sørg for at den er helt tom før du indtaster. Hvis du vil bruge regulære udtryk skal du søge på ([:space:][:space:])
2. den korte tankestreg erstattes godt nok af en lang tankestreg mellem ord, men ikke hvis det første ord slutter eller det sidste begynder med f. eks. " eller andre for swriter åbenbart aparte tegn.
Det er korrekt, den lange tankestreg dannes kun, når ordene på begge sider af bindestregen slutter/begynder med A-Å eller 1 - 9. Specielle tegn virker ikke her.
3. når jeg trykker på tasten for ny linie, tror swriter undertiden, at nu vil jeg lave en tabel, så den foreslår et indrykket 1.tal som indledning. Der er formentlig tale om en forhåndsindstilling, jeg skal sætte, men hvor.
Det er nok fordi writer tror du vil lave en punktopstilling. Det ændrer du ved at gå til Funktioner-Autokorrektur...-Fanen: Indstillinger og fjern markeringen ved "Anvend nummerering - ikon*
Klik også på Hjælp her, for at se de forskellige muligheder, du har - bl.a. aut. fjernelse af dobbelte mellemrum.

mvh
Jens
flemming chr. nielsen

Post by flemming chr. nielsen »

Tak for hjælpen og ikke mindst henvisningen til Funktioner-Autokorrektur...-Fanen: Indstillinger osv.

mvh.

Flemming
Post Reply