Søge funktion

Brugerhjælp og support til databaser i LibreOffice Base

Moderator: Lodahl

Post Reply
Kris10an

Søge funktion

Post by Kris10an »

Hej
Jeg er ny bruger af Open office
Jeg arbejder på en Tegnestuen og skal lave en database med alle oplysninger om tidligere og kommende sager. Dvs. Navn, tlf, adresse type byggeri osv. osv.
Ideen med denne database er at man skal kunne gå ind i denne, og søge under f.eks. Parcel hus og så skal alle sagerne, der har noget med dette at gøre dukke op på skærmen.
Jeg har fundet ud af at man kan godt kan søge, men de punkter, der ikke har noget at gøre med søgeordet, bliver stående på skærmen. jeg kunne godt tænke mig at de forsvandt så det kun var dem der var relevante iforhold til søgeordet, der blev på skærmen.
Kan dette på nogen måde lade sig gøre?
Jens S

Post by Jens S »

Hej
Ideen med denne database er at man skal kunne gå ind i denne, og søge under f.eks. Parcel hus og så skal alle sagerne, der har noget med dette at gøre dukke op på skærmen.
Ja, Netop
Du laver en forespørgsel, brug guide til at oprette. Her vælger du først din tabel, dernæst alle felter (brug >>).
Næste og her vælger du sorteringsorden.
Næste og her vælger du "DitFelt" er lig med "Parcelhus"
Udfør og du får din tabel med de poster du ønsker at se.

Hvis du gemmer forespørgslen, kan du senere redigere den og ændre søgebetingelser.

mvh
Jens
Kris10an

Søge funktion

Post by Kris10an »

Hej Jens
Jeg kan ikke få det til at virke ved at gøre sådan som du skriver man skal gøre.
Jeg har siddet og prøvet nogen gange, og den vil ikke vise noget når jeg søger. Den åbner altid en tom tabel.
Jeg kan simpelthen ikke få det til at virke...
Jens S

Post by Jens S »

Vi prøver lige igen på en anden måde.
1. Åbn din database - Jeg går ud fra at du har tastet data ind i din tabel
2. Gå til Forespørgsler (yderst til venstre)
3. Under Opgaver vælg: Opret forespørgsel i designvisning ...
4. Tilføj din tabel og luk for tabeltilføjelsesdialogen.
5. Træk nu de enkelte felter fra din tabel ned til Felt i gitteret. Du kan tilføje dem alle ved at trække * ned. Du kan også vælge felterne enkeltvis nede i gitteret. (hvis du vælger *. skal du yderligere trække det felt ned du vil søge på - og fjerne afkrydsningen ved synlig.)
6. Under det felt du ønsker at søge på, går du ned til Kriterie og skriver Parcelhus . Base indsætter aut. enkelt anførselstegn foran og bagved.
7. Tryk nu på F4 og du skulle kunne se de poster der er udvalgt.
8. Gem forespørgslen som Parcelhus og hver gang du åbner den vil du få dine poster med Parcelhus, også de som er tilføjet senere til din oprindelige tabel.

Kriteriet Parcelhus skal skrives på samme måde som du har skrevet i de enkelte felter, der er forskel på store og små bogstaver, men hvis nogle af felterne er med små bogstaver, tilføjer du bare parcelhus under kriterie i eller-feltet.

Spørg igen, hvis de ikke virker.

mvh
Jens
Kris10an

TAK TAK

Post by Kris10an »

Hej igen
Jeg takker mange gange nu virker det!!!
Jeg har lige et spørgsmål til som er blevet stillet før på denne side, men vil lige hører om du evt. kan hjælpe mig med det....
Når jeg vil tilføje en kolonne i min tabel, bliver den arrangeret som den sidste... Er det muligt at arrangere den hvor man vil?
Eller skal man starte forfra så?
Jens S

Post by Jens S »

Hvis du har markeret Tabeller, går du til Opgaver>Opret visning ...
Dette er faktisk bare en forespørgsel, (som du har lavet før, dog her uden kriterie) men du kan her selv bestemme rækkefølgen af felterne, og bestemme hvilket felt der skal sorteres efter.

Nye felter skal tilføjes i den oprindelige tabel og du skal så huske at tilføje dem i denne visning, placeret hvor du ønsker det.

Ønsker du at ændre din visning (forespørgsel), højreklikker du på den og vælger Rediger (eller Rediger i SQL-visning .. , som er en anden måde at definere forespørgsler på)

mvh
Jens
Kris10an

Tak

Post by Kris10an »

Hej.
Jeg takker mange gange!!!:-)
Post Reply