Privat-budget: databasefunktioner i regneark

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Asser

Privat-budget: databasefunktioner i regneark

Post by Asser »

Jeg forstår simpelt hen ikke, at internettet ikke bugner af opstillinger i regneark, hvor man kan smide et kontoudtog fra en netbank ind, angive og justere på en række søgeord (føtex, politiken, a-kasse mv.) og få tallene lagt sammen i visse kategorier (husholdning, forsikring, diverse mv).
Det, som ikke 'fanges' af søgningerne skal så manuelt kunne tildeles en kategori.

Findes dette?
Eller er der gode forslag til, hvordan den kan skæres nemmest og mest logisk, for så kan det vel laves?
Jens S

Post by Jens S »

Hej
Du skulle prøve se på det der i Calc-regneark hedder datapilot. Den kan bl.a. summere data op efter kategori. Kategorier bør dog være entydige, så du skal tilpasse teksten fra kontoudtoget.

mvh
Jens
Asser

Post by Asser »

Hmm, tilpasning .. det var det, jeg gerne ville undgå så vidt muligt. Jeg har kigget lidt på det og synes umiddelbart ikke, det ligner det, jeg leder efter.
SME

Post by SME »

Jeg er ked af at reklamerer for en bestemt bank, men hos Danske Bank kan man oprette et budget, lave et regnskab over ens kontoudtog og så sammenligne budget og regnskab...
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
Asser

Post by Asser »

Det lyder som en drøm, det er i hvert fald ikke tilfældet hos Nordea!

Man kan ganske vist oprette et budget (hvis man altså bruger IE!), men der er ingen connection til ens konti, man skal faktisk manuelt kopiere (/huske) hver post, der skal indgå i budgettet, navigere ind i budgettet (man kan ikke have kontoen åben i et andet vindue) og oprette dem enkeltvist med navn og beløb. Frem og tilbage frem og tilbage, og hver anden gang glemmer man, at der skal gemmes specifikt hver gang, man har oprettet en post, og så må man jo gøre det igen. Totalt ubrugeligt, men de lader alligevel deres kunder bruge timer på at nå frem til den konklusion. Ja, jeg er bitter, men om dette spørgsmål ligefrem kan få mig til at skifte bank ..?

På nogle amerikanske services (Mint) hooker ens budget selv op på ens (amerikanske) bankkonti (fra forskellige banker).
Der kan være et issue omkring sikkerheden, men .. det ku' jeg leve med, der er alligevel grænser for, hvor mange penge, jeg har at miste.
SME

Post by SME »

Tja, jeg har fået ganske favorable renter hos Danske Bank og deres netbank har nogle gode features. Desværre er alt hvad de skriver på deres hjemmeside ang. netbank lige til at lukke op og...; de skriver bl.a. at de har testet alle funktionerne i netbanken i bl.a. Firefox. Det har de, og de ved godt at det hele ikke virker. Derfor skal man (ligesom hos Nordea) primært bruge IE til at lege med Danske Netbank. Man kan dog stadigvæk anvende de basale funktioner gennem Firefox (continue ranting...).

Det ville dog være dejligt, hvis man kunne have en god budget/regnskab program (Open Source), eller hvis man bare kunne lave det i Calc. Men jeg må indrømme, at jeg ikke har nok forstand på regnskaber til at lave det på fornuftig vis selv.

Tilbage til det første; fra Jyske Banks kontooversigt lykkedes det mig at kopiere indholdet og så indsætte det i et regneark (vistnok som HTML-formateret); ud fra teksten på hver post, kunne jeg så manuelt tildele posten en kategori (Indkøb, Husleje mm., TV & Internet etc.). I toppen havde jeg en tabel med kategorierne måned-for-måned som havde en sum-hvis formel, der spændte over de enkelte måneder.
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
Asser

Post by Asser »

Det lyder meget som det, som jeg er på vej hen imod. Jeg kan nok ikke omgå den manuelle kategorisering for alle poster (som skal kategoriseres, selvf.).
Tak.
Asser

Post by Asser »

Det lyder meget som det, som jeg er på vej hen imod. Jeg kan nok ikke omgå den manuelle kategorisering for alle poster (som skal kategoriseres, selvf.).
Tak.
Jens S

Post by Jens S »

Nu du er kommet til erkendelsen at du er nødt til at kategorisere, kan Rediger>Søg og Erstat hjælpe dig. Hvis du vil have at al tekst der begynder med Føtex skal erstattes med teksten husholdning, skal du skrive Føt.+ (kun betydende begyndelse) i feltet Søg. i feltet Erstat med skriver du husholdning.
Vælg Flere indstillinger og marker Regulære udtryk og derefter Erstat alle.
Skulle der nu være enkelte andre felter (køb i BILKA o.a.) indtaster du h i feltet og regnearket vil foreslå husholdning, som du accepterer ved at trykke enter.
kt

Post by kt »

Hejsa.

Jeg har lavet et budget og regnskabsark, hvor jeg tildeler hver enkelt post fra kontoen et tal, udfra en forud defineret liste (1 = privatforbrug, 2 = hus osv. Det hedder vist en kontoplan, synes jeg at erindre fra Økonomi 1....), det er ret hurtigt at løbe en liste igennem og tildele tallene, især når man har lært de enkelte tals betydning..... :-)

Herefter er det en smal sag med SUM.HVIS, at samle de enkelte posteringer i en enkelt post.

mvh kurt
Kurt Tønder
noshopper

Post by noshopper »

SME wrote:Jeg er ked af at reklamerer for en bestemt bank, men hos Danske Bank kan man oprette et budget, lave et regnskab over ens kontoudtog og så sammenligne budget og regnskab...
OOo 3.0 kører fint på Vista Home Premium.
Joh.., men desværre fortsat med dén begrænsning, at OO Calc 3.0 ikke kan håndtere makroer i regnearket, når man åbner et regneark fra Excel i OO Calc. Se lige debatten/kommunikationen om problemet i "Regneark"
Post Reply