Hej,
Jeg har brug for at lave en kolonne der "opsummerer" forskellige tekstvariable fra en anden kolonne, sådan at de kun optræder een gang i den nye kolonne. Eksempelvis:
Kolonne 1:
Hans
Peter
(mellemrum)
Jørgen
Hans
Niels
(mellemrum)
Erik
Peter
Hans
Kolonne 2, som jeg gerne vil opnå med formler på basis af variablerne i kolonne 1 skal i dette tilfælde være:
Hans
Peter
Jørgen
Niels
Erik
Altså det jeg gerne vil opnå i kolonne 2 er, at hvert navn kun forekommer en gang og at der ikke er mellemrum.
Er der nogle funktioner, der vil være nærliggende at bruge ?
NB: teksterne i tabel 1 er i sig selv et resultat af andre formler/referencer og kan derfor variere, ligesom antallet af forskellige navne.
M.v.h.
Mads Michael H. Nilsson
"opsummering" af tekstvariable
Moderator: Lodahl
-
"opsummering" af tekstvariable
Mads Michael
opsummering af tekstvariable
Hvis du har mulighed for at bruge Excel kan jeg give dig en formelløsning (matriksformel) der virker. Hvordan/hvorfor matriksformler virker (eller rettere sagt, i mange tilfælde ikke virker) i Calc står for mig hen i det uvisse.
Hans
Hans
Re: "opsummering" af tekstvariable
Prøv om ikke dette løser opgaven:mads_michael wrote: Altså det jeg gerne vil opnå i kolonne 2 er, at hvert navn kun forekommer en gang og at der ikke er mellemrum.
Er der nogle funktioner, der vil være nærliggende at bruge ?
Vi tænker os, at navnene i dit eksempel står i felterne B4:B13
Marker området B3:B13 (OBS!!! feltet B3 SKAL med - det fungerer som overskrift, men kan udmærket være tomt)
Vælg nu Data>Filter>Standardfilter
Sæt 'Værdi' til '- ikke tom -' og vælg 'Flere'
Marker 'Kun unikke poster'
Marker 'Kopier resultater til' og skriv C4:C13 i felter for dataområde (det skal selvfølgelig være et ledigt område)
Tryk 'OK'
Bingo!!!
lubuntu 14.04 LibreOffice 4.1.6.2
-
HK: Tak, jeg har mulighed for at prøve i excel, men hvis ikke det virker i calc, så kan jeg alligevel ikke bruge formlen.
lapont: Tak, det virker umiddelbart, når jeg prøver præcis det du gør, og indsætter navnene direkte som tekst. Derimod virker det desværre ikke, når navnene i b4-b13 ikke er direkte tekst, men tekster, der opstår som følge af resultater af formler i felterne b4-13, sådan som det er i den fil jeg arbejder med. Jeg vil prøve at arbejde lidt videre med det, og se om jeg kan finde ud af hvorfor.
lapont: Tak, det virker umiddelbart, når jeg prøver præcis det du gør, og indsætter navnene direkte som tekst. Derimod virker det desværre ikke, når navnene i b4-b13 ikke er direkte tekst, men tekster, der opstår som følge af resultater af formler i felterne b4-13, sådan som det er i den fil jeg arbejder med. Jeg vil prøve at arbejde lidt videre med det, og se om jeg kan finde ud af hvorfor.
Mads Michael