Hej.!
Kan ikke få datoen til at passe sammen, når jeg sætter den sammen fra 3 forskellige celler.
Eks.:
Celle A1, har værdi 01
Celle A2, har værdi dec
Celle A3, har værdi 2008
Alle celler har format 'Tekst'.
Celle A5, har formlen'=DATO(ÅR(A3);MÅNED(B2);DAG(A1))'
Og formaten skulle så være 'DATO', men hvis jeg højre klikker på Celle A5 og vælger formatere celler, får jeg selvf. formatere celler boksen frem, og vælger kategori 'DATO' og format '31. dec 1999', men i eksempel kassen vises '31. dec 1899' og A5 får værdien '30. dec 1899', men det passer jo ikke da, værdien skal være '01. dec 2008'
Hvad gør jeg forkert, har næsten prøvet alt.
Jeg køre med v3
På forhånd tak
Robert
Problemer med dato, samsat fra 3 celler.?
Moderator: Lodahl
Re: Problemer med dato, samsat fra 3 celler.?
Det er nemmere at håndtere, hvis de tre celler har formatet 'Tal', så kan du bruge DATO-funktionen. Hvis måneden absolut skal angives med bogstaver, kan du bruge formlen:rl34dk wrote: Eks.:
Celle A1, har værdi 01
Celle A2, har værdi dec
Celle A3, har værdi 2008
=SAMMENKÆDNING(A1; "."; A2; "."; A3)
Den vil give teksten: 01.dec.2008 i det angivne eksempel
lubuntu 14.04 LibreOffice 4.1.6.2
Re: Problemer med dato, samsat fra 3 celler.?
Formlen Samkædning, kendte jeg ikke, men den giver mig det resultat jeg søgt.lapont wrote:Det er nemmere at håndtere, hvis de tre celler har formatet 'Tal', så kan du bruge DATO-funktionen. Hvis måneden absolut skal angives med bogstaver, kan du bruge formlen:rl34dk wrote: Eks.:
Celle A1, har værdi 01
Celle A2, har værdi dec
Celle A3, har værdi 2008
=SAMMENKÆDNING(A1; "."; A2; "."; A3)
Den vil give teksten: 01.dec.2008 i det angivne eksempel
Tak for hjælpen.

Hej
Læg lige mærke til at Dato-formlen kun tager heltal som argumenter, altså som 2009, 12 og 1. Så hvis der står december i celle B2 skal det ændres til 12 - eller vi indsætter en formel i formlen der ændrer december til 12
I celle I1 indtaster du januar, marker cellen, træk i fyldhåndtaget ned til I12 - og du har alle månedsnavne. Nu kan du bruge følgende formel:
Jens
Læg lige mærke til at Dato-formlen kun tager heltal som argumenter, altså som 2009, 12 og 1. Så hvis der står december i celle B2 skal det ændres til 12 - eller vi indsætter en formel i formlen der ændrer december til 12
I celle I1 indtaster du januar, marker cellen, træk i fyldhåndtaget ned til I12 - og du har alle månedsnavne. Nu kan du bruge følgende formel:
mvh=DATO(A3;SAMMENLIGN(B2;I1:I12;0);A1)
Jens